clear

zoeken

search

Een promo voor #followalibrary

06 augustus 2010

Wat #followalibrary is legde ik uit in april. Een maand later kwam Wilma van den Brink naar Middelburg om opnamen te maken voor een promotiefilmpje. In de periode daarna maakte Wilma nog aanvullende opnamen, om vanochtend het eindresultaat tot slot te presenteren in This Week In Libraries. Het filmpje, met daarin ook een rol in het haper-Engels voor ondergetekende, is daarmee vrijgegeven.

Volg een bibliotheek! Dat is goed voor onze PR.

@

12 Reacties

  1. Marian schreef:

    Leuk Initiatief en filmpje ! ik doe graag mee .

  2. Stefan van Hoek schreef:

    Sorry. En nu ga ik oprecht erg kritisch zijn. Afgezien van het feit dat ik het nut van een volgeenbibliotheekoptwitterdag erg betwijfel, zelfs bespottelijk vind, is het filmpje gênant amateuristisch. Rare 'Kwik-, Kwek- en Kwak-introductie' door verschillende mensen delen van 1 zin op te laten zeggen.

    Het doet enigszins denken aan de promotiecampagne van de publieke omroep, die ook van binnen uit (in de persoon van Jeroen Pauw) stevig werd bekritiseerd, maar het ziet er daarnaast nog eens – bij gebrek aan middelen en expertise, begrijpelijk – erg slecht uit. Het feit dat het filmpje geen bekende koppen bevat, werkt ook al niet mee (niet dat welke bibliothecaris dan ook daar iets aan kan doen).

    Dit broddelwerk schiet naar mijn mening zijn doel voorbij en werkt slechts contra-productief.

    Blijf doen waar je goed in bent, verbeter waar mogelijk, sla slechts ter zake dienende zijpaden in en parkeer deze faux pas zo diep mogelijk in het archief.

    Meer kan ik er niet van maken

  3. @Stefan: tsja, wat moet ik daar nu op zeggen? Hier is inderdaad geen enkel budget mee gemoeid, of professionele apparatuur. Dit is het werk van mensen die in hun vrije tijd iets meer proberen te maken van platformen en hulpmiddelen die door de sector nog maar beperkt worden ingepikt.

    Er is hier wel eens vaker een discussie over gevoerd, waarbij de strekking van de tegenstanders was te vergelijken met die van jou. Echter: dit is ook een onderdeel van het proces waarin 'wij van de bibliotheek' zelf iets proberen, met andere media. Misschien kunnen we dat inderdaad beter overlaten aan professionals, maar de kans is dan wel groot dat het helemaal niet gebeurt.

    Maar anyways: het is goed om ook kritische geluiden te horen, al is dat niet altijd even leuk. Bedankt dus voor je feedback (ouwe bloedworst 🙂 )

  4. Tja, iedereen zijn eigen mening!

    Edwin, ik vind dat je het in het Engels goed doet op camera (probeer je niet voor niets aan het vloggen te krijgen, hoewel ik vermoed dat het nog jaren duurt voordat je het gaat doen :-))

  5. Wat Stefan van Hoek hierboven schreef zou ik niet zo fraai hebben kunnen formuleren, maar hij brengt onder woorden(helaas maar het is niet anders) wat ook in mij opkwam toen ik het filmpje zag (en al een paar keer eerder toen ik iets las over #followalibrary).

    Ik begrijp wel degelijk ook de reactie van Edwin: zelf iets proberen omdat het anders helemaal niet gebeurt, maar ik zou hier niet voor kiezen. (Maar ik heb ook niets te kiezen, dus dat komt goed uit.)

    Ook mijnerzijds sorry.

    En natuurlijk: ieder z'n mening.

    Overigens denk ik wél dat de koppen redelijk bekend zijn in bibliothecair Nederland, in elk geval in het '2.0-deel' daarvan.

  6. @Wilma: misschien komt dat experimentje inderdaad pas over een paar jaar, maar je weet het maar nooit. Met het eerste citaat van het professionele filmpje van Coelho in het achterhoofd: al is het maar om er geleidelijk goed in te worden 🙂

    @v/h schrijver helder standpunt. Toch ben ik wel blij dat er altijd nog mensen zijn die kiezen, er zijn er immer ook genoeg die voor het gemak helemaal maar niets kiezen. Daar kom je inderdaad ook geen stap verder mee.

  7. Het leek mij niet slecht om een niet-positieve mening toch te laten horen. Kritiek is niet altijd afbrekend bedoeld, de mijne in elk geval niet. Ik zie ook heus het enthousiasme, de goede bedoeling en het hart voor de bibliotheek wel die uit het idee en het filmje spreken, maar het gaat toch vooral om de buitenwereld die overtuigd moet worden.

    Maar nogmaals sorry.

    En hopelijk wordt #followalibrary een succes. Dan geef ik meteen toe dat ik me vergist heb.

    Maar mijn idee is toch: twitter als bibliotheek zó overtuigend en interssant dat de mensen je vanzelf gaan volgen. En dat kost óók niks.

    (En dat ik niks te kiezen heb vind ik zelf ook jammer…)

  8. Is ook gewoon prima hoor. Zei van de week nog tegen iemand dat het me wel eens tegenvalt dat mensen dat maar zelden doen. Een beetje kritiek, of gewoon tegenspreken wat je beweert. Zo vaak zijn er dingen die nuancering nodig hebben, of gewoon niet helemaal kloppen. Voor een leuke discussie is weerwoord dan onmisbaar.

    Voor een mening hoef je eigenlijk geen sorry zeggen. En met je mening over het interessante twitteren ben ik het eens.

  9. Bas schreef:

    Goed initiatief om de bibliotheek ook op deze manier in de picture te houden of te krijgen.
    Natuurlijk is op de uitvoering nog van alles op en aan te merken en niets is dodelijker voor ontwikkeling als alleen maar over de bol geaaid worden, dus vooral kritisch blijven door jullie zelf en door de kijkers zoals wij.
    Neemt niet weg dat gewoon doen de beste manier is om te leren en om op termijn te excelleren! Zolang jullie zelf niet vergeten dat er vanzelfsprekend een behoorlijk gat zit tussen dit filmpje en bijv. de presentatie van de ipad van Apple, is er niets aan de hand.
    Vrolijk doorgaan (met de nadruk op vrolijk), zou ik zeggen. Je lachende gezicht in het filmpje werkt wel aanstekelijk. Vergeet niet dat PR vooral om uitstraling draait en veel minder om hoe en wat er gezegd wordt.
    Dat jullie dit doen als voorlopers in de branche is natuurlijk ook goed om de rest op gang te brengen, want vergeleken met hen zijn jullie toppers. Maar af en toe een beetje realistisch en kritisch blijven kan geen kwaad want in het land der blinden is éénoog al gauw koning. Succes met de 1ste oktober.

  10. Stefan van Hoek schreef:

    Met leren door te doen is niets mis. Maar niet iedere productie voortkomend uit dat proces is publicabel. Naar het idee van 'schrijven is schrappen'. Al is het natuurlijk zo dat er eerst geschreven moet zijn om te kunnen schrappen.

  11. Janneke schreef:

    @stefan: Ik betwijfel of ik je ga overtuigen, maar hierbij toch mij 2 cents;

    Ten eerste vind ik het filmpje niet slecht. eh.. punt.

    Ten tweede, hoe komt dit filmpje op mij over? Als het produkt van mensen die in hun vrije tijd bezig zijn geweest om vol enthousiasme iets te maken en te doen voor een branche waar hun hart in ligt. Dat komt op mij erg echt (authentiek) over en dit is iets wat, zeker op het web en bij de huidige generatie, veel belangrijker is dan hoe gelikt een filmpje eruit ziet (op tv is dit iets anders, maar daar is dit filmpje dan ook niet uitgezonden). Denk maar eens aan campagnes van google vs. die van microsoft. Google overschaduwde de promotie van Bing vorig jaar (met bijbehorend gelikt filmpje) door de promotie van Wave (met mensen in een t-shirtje, voor een groep programmeurs). Wave is misschien geen succes geworden, maar dat doet niet af aan de indruk die het filmpje destijds op me maakte. En de gedachte dat google dit misschien zelfs expres zo doet omdat hun gebruikers authenticiteit belangrijker vinden dan geliktheid draagt ook bij aan mijn argument.

    Dus om op je laatste opmerking terug te komen; wel of niet schrappen? Wat mij betreft niet.

    Groetjes
    Janneke

Reageer op Stefan van Hoek