clear

zoeken

search

Games Atelier: serious gaming in Zeeuwse scholen en bibliotheken

05 juni 2010

Mijn interesse voor de thema’s serious gaming en context aware gaming heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken toen BibliOosterschelde mij vroeg of ik samen met collega Saskia naar de inspiratiemiddag Games Atelier wilde. Dat deze -door SCOOP georganiseerde- middag werd gehouden in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek vond ik alleen maar grappig. Dat Anneke (Zeeuws Archief) er ook was maakte de cirkel weer rond. Zeeland is nu eenmaal klein. Gelukkig maar.

Lukie Stalenhoef vertelde over Games Atelier en de toegevoegde waarde van (mobile) gaming in het onderwijs. Omdat ik de projecten van Waag Society graag mag volgen was haar verhaal niet helemaal nieuw voor me, maar dat maakte het niet minder interessant. Het was goed om haar enthousiast te horen vertellen over de mogelijkheden en de successen in Amsterdam (Frequentie 1550, bijvoorbeeld). Multimedia verrijkt onderwijs. Leerlingen pikken lesstof sneller op als zij met computers en mobieltjes mogen werken. De koppeling met de directe omgeving maakt dat zij daar ook meer interesse in krijgen. Zo ook in Middelburg.

Imke Elstak (SCOOP) vertelde over de ervaringen van Middelburgse scholieren. Drie van hen kwamen zelf ook hun verhaal doen. Zie bovenstaande impressie van TV Walcheren, het verslag op de website van Creative Learning Lab en het artikeltje in de PZC. Nadat we een deel van het spel rondom het Vergeten Bombardement van Middelburg zelf hadden gespeeld, wist ik zeker: Games Atelier is een kans. Een kans om de banden met het onderwijs te versterken. Een kans om koppelingen te leggen met andere mobiele toepassingen die binnen bibliotheken en archieven ontwikkeld worden. Een kans om serious gaming nu eens handen en voeten te gaan geven binnen de kaders van mediawijsheid.

Vanuit dat laatste perspectief viel het me wel een beetje tegen dat de prijzen van de licenties vrij hoog liggen. Imke stelde ons weliswaar gerust door te stellen dat die licenties ook op provinciaal niveau kunnen worden afgenomen, maar toch: ik blijf het merkwaardig vinden dat gesubsidieerde organisaties kosten bij elkaar in rekening moeten brengen van het Ministerie. Waag is nota bene een van de medegrondleggers van Creative Commons Nederland. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie. Games Atelier is gewoon een leuk en leerzaam project en alleen daarom al een overweging waard voor alle organisaties die zich bezighouden met onderwijs en mediawijsheid.

Meer informatie is te vinden op //gamesatelier.nl/.

Gerelateerd:
Frequentie 1550: waarom technologie de jeugd niet verpest
De nabije toekomst: bibliotheken aan de slag met “context-aware gaming”?
Tien miljoen subsidie serious games
Serious Gaming en bibliotheken: een kwestie van tijd?
Serious Gaming en bibliotheken: meer ontwikkelingen
Spelen op de werkvloer: de opkomst van (serious) gaming in het bedrijfsleven
Amerikaanse bibliotheekvereniging investeert miljoen in gamingonderzoek
Panem et circenses
Picnic08 donderdag: social RFID games

@

8 Reacties

  1. Festina Lente schreef:

    Dit klinkt goed, Edwin! Misschien dat er met veel en goede serious games – mits slim ingezet – iets aan het lerarentekort gedaan kan worden! Het leent zich namelijk uitstekend voor zelfstudie!

  2. @Festina: aan die mogelijkheid had ik nog niet eens gedacht. Is het lerarentekort nog zo groot dan?

  3. Festina Lente schreef:

    Men verwacht van wel, omdat er de komende jaren veel met pensioen gaan.

  4. Ah zo. Net als in de bibliotheken dus…

  5. Festina Lente schreef:

    Maar: worden de gaten in de bibliotheken ook opgevuld?

  6. Bij sommige wellicht, maar HRM verdient veel meer aandacht, m.i. Het wordt een groot probleem. Procentje of 40 dat gaat vertrekken over ca vijf jaar, meen ik.

  7. Festina Lente schreef:

    Die kunnen allemaal in het onderwijs gaan werken? En het nieuwe vak mediawijsheid gaan geven?

Reageer op Festina Lente