clear

zoeken

search

Een punt zetten

10 januari 2010

Gisteren schreef de veelgelezen Seth Godin iets over de toekomst van bibliotheken. Je weet wel, de gebruikelijke constatering dat we het met onze collecties alleen niet gaan redden enzo. Dat we ook ‘iets moeten doen’ met mediawijsheid. Op Theanalogdivide reageerden collega’s. Waarom had Seth nu niet gewezen op al het goede werk dat we doen? Waarom benadrukte hij de meerwaarde die we nu al hebben niet?

Uit de reacties blijkt vooral frustratie over de eigen gebrekkige PR. Dat we hard worden ingehaald door allerlei ontwikkelingen weten we, maar als beroemde mensen daar op wijzen voelen we ons aangevallen.Als het gaat om ons imago, ons werk en onze relevantie schieten we al snel in de verdediging. En als ik zeg ‘we’ bedoel ik dus ook ‘ik’.

Het probleem is niet dat we niets meer te bieden zouden hebben, het probleem zit ‘m in het feit dat we zoveel tijd verspillen aan het elkaar overtuigen daarvan, in plaats van onze klanten. Bovenstaande discussie speelt zich af op een biblioblog. Laten we wel zijn: die worden door het gewone publiek niet zo veel gelezen. We zijn nu al een jaar of vijf bezig met op elkaar inpraten over de urgentie van vernieuwing, het belang van het behoud van oude waarden en collecties en met het elkaar trainen in ‘nieuwe competenties’. Dat is goed en belangrijk, maar de klok tikt ondertussen gewoon door.

Vandaag realiseer ik me nog eens goed dat ik zelf ook al jaren hink op twee gedachten. Ik richt veel van mijn energie op het enthousiasmeren van collega’s, omdat ik het belangrijk vind ‘dat we het met z’n allen doen’ maar ik probeer -als bibliothecaris- tegelijkertijd ook zichtbaar te zijn buiten de online netwerken van bibliotheekmedewerkers. Daar zijn namelijk de mensen te vinden die we willen bereiken, niet op biblioblogs en Bibliotheek 2.0.

Een collega vertelde me onlangs dat je het ook moet aandurven ergens een punt achter te zetten. Daar zit iets in. Misschien moeten we wel een punt zetten achter onderlinge media-educatie en het creëren van draagvlak. Daarmee zeg ik niet dat we er helemaal niets meer aan moeten doen, ik vind alleen dat het minder zou kunnen, dat er ook een groep mensen moet zijn die de bibliotheeknetwerken verlaat en de gebruikers nu echt gaat opzoeken. Verhalen vertellen op drukbezochte websites, toetreden tot redacties van media die ook buiten de sector worden gelezen, continu goed beslagen ten ijs komen in de discussies die overal gevoerd worden.

We roepen op onze eigen platformpjes dat we nog heel erg relevant zijn omdat wij zo goed zijn met informatie. Als dat dan zo is mag je toch ook wel verwachten dat we het omgaan met  nieuwe media zelf kunnen leren, eventueel met behulp van gangbare hulpmiddelen? Daar kun je volgens mij gewoon een functie-eis van maken.

Het verlaten van de behaaglijke cocon zal niet eenvoudig zijn. Het is ook fijn, om met gelijkgestemden in de weer te zijn met de eigen navel, maar de tijd is inderdaad rijp om punten te gaan zetten. De collega heeft gelijk.

@

Foto: Contrariwise

14 Reacties

  1. m@rlies schreef:

    Je hebt zonder meer een punt! En jij gaat 'm nu zetten?

  2. @M@rlies: dat is iets wat ik graag zou willen maar het zal moeite kosten omdat ik gewend ben geraakt aan de focus op de dialoog rondom bibliotheekvernieuwing, en aan alles dat daarmee samenhangt.

    Het is wel mijn streven om het anders te gaan kanaliseren maar juist nu gaan spelen er veel dingen die niet allemaal in het verlengde liggen van mijn online activiteiten. Ik hoop maar dat ik die twee straks goed zal kunnen combineren.

  3. schrijverdezes schreef:

    Nou moet ik toch ineens aan Sven Kramer denken, die de pracht(variant op een)-uitdrukking 'je kop boven het maisveld uitsteken' gebruikte 😉
    Als iemand het kan (en durft) ben jij het wel.

  4. festina lente schreef:

    Geweldige tattoo, Odysseus!

  5. Anoniem schreef:

    Ik lees dit blog uit belangstelling en ben vooral bibliotheekconsument. Vind het een goed idee. Bibliotheken hebben al een groot aanbod aan interessante diensten, maar de PR kan denk ik een stuk beter. Probeer je diensten vanuit de vraag van (delen van) het publiek te formuleren (en niet vanuit de catalogus en beschikbare internetdiensten, zo zien toch veel startpagina's eruit): vb
    – hoe kun je goede boeken en muziek vinden: zorg voor een doorverwijzingssysteem (vgl systeem centrale discotheek Rotterdam – nog veel te onbekend)
    – voor ouderen: portal voor en ondersteuning van genealogisch onderzoek (ism archief)
    – uitbouw cafe- en debatfunctie
    – ga de boer op met het aanbod dat de bibliotheek heeft voor mensen die het Nederlands onvoldoende beheersen. Ik doe zelf vrijwilligerswerk als Taalmaatje en mijn eerste gang met hen is altijd naar de bieb. Wat goed is aan bibliotheek Leiden (waar ik woon) is dat zij inburgeraars en expats die deelnemen aan het taalmaatjeprojgramma een gratis abonnement aanbieden.
    – ondersteun aanbod van andere culturele instellingen, vb festivals door in te spelen op thema's en verwijs publiek naar elkaars aanbod.
    Waarschijnlijk gebeurt er al heel veel, zoals bijv het voorbeeld dat ik noemde van de gratis abonnementen in Leiden. Maar goed, dit is wat mij als consument opvalt. Groet Anna

  6. Mooie analyse Edwin. In Brabant is hiervoor ook de campagne "(her)ontdek de bieb" gestart. In deze screencast legt een van mijn collega's uit waarom deze campagne gestart is.

    Natuurlijk is de klant heel belangrijk en moeten wij deze niet vergeten. Maar dit geld voornamelijk voor onze bestaande diensten.

    Voor echte bibliotheekinnovatie moeten wij onze collega's echt nog wel overtuigen. Als wij daar mee stoppen, dan is het voor de bibliotheek echt hopeloos vrees ik.

  7. Jaap van de Geer schreef:

    De collega heeft 100% gelijk.

  8. Timo schreef:

    Ik zit pas een paar maanden (voor een stage) in de bibliotheekwereld en mij is ook opgevallen dat we voornamelijk met onszelf bezig zijn.
    Als we onszelf nu nog niet overtuigd hebben, gaat het waarschijnlijk niet meer lukken.
    De reacties die ik krijg als ik zeg dat ik voor een bibliotheek (DOK Delft) werk spreken boekdelen – ongeloof, verbazing, 'zo stoffig ben je toch niet?'.
    En ik ben bang dat we er met een nieuwe website en logo
    , zonder een duidelijke pr-campagne, ook niet gaan komen.
    Ik heb het antwoord niet, maar het is duidelijk dat de bibliotheken meer naar buiten moeten treden en zich inderdaad vaker op de borst moeten slaan. We doen vreselijk mooi werk, het is alleen jammer dat de meeste mensen -ja, zelfs klanten – daar te weinig van weten.
    De recente advertentie voor Bieblink blonk ook weer niet uit in duidelijkheid. Ik moest twee keer kijken om te zien dat hij van de bibliotheken kwam. En ik ben toch echt wel doelgroep!

  9. Je punt is helder. Met navelstaren en zelfbevrediging kom je er niet. En als je de richting uit blijft gaan die je ging is de kans groot dat je aankomt waar je heen gaat.

    Daarnaast geloof ik enorm in het woordje EN. Benadrukken wat er al wel goed loopt en dat uitbouwen én samen met collega's leren én de boer op. En daarbij ieders bijdrage waarderen. Voor een succesvol veranderingstraject heb je in mijn ogen nodig: "something old, something new, something borrowed, something blue".

    Ik denk dat er voldoende dansers zijn voor een polka waarin punten gezet worden. Misschien is het een idee om UGame ULearn – dat toch het thema user experience heeft – aan te grijpen om de klant binnen te halen? Aansluiten bij wat er al gebeurt en daar je eigen draai aan geven. Iedere bezoeker van UGame ULearn neemt – gratis – een bibiotheekbezoeker uit zijn omgeving mee. Een soort adoptie voor de dag. Je kunt het tenslotte niet over User Experience hebben zonder de gebruiker.

    Blijft het punt dat je alleen iets kunt verkopen als je weet wat je te verkopen hebt. Is dat wel duidelijk geworden in de sector de afgelopen vijf jaar? Je kunt een ander tenslotte lastig overtuigen van iets dat niet duidelijk is. Dus ofwel: ligt het aan de PR of aan iets anders?

  10. @Allen: dank voor de reacties!

    @Anna: leuk dat je vanuit het klantenperspectief reageert. De eerste slag is al geslagen 🙂
    Bedankt voor je suggesties!

    @Jeroen: ziet er behoorlijk gelikt uit die campagne! Ik zeg ook niet dat het niet meer moet gebeuren, maar dat andere verdient nu ook aandacht zo zachtjes aan. Inderdaad zoals @marina zegt: en/en is beter dan of/of. Het punt is alleen dat het enorm veel tijd kan kosten en je merkt dan toch dat je moeilijk uit de vertrouwde cirkel geraakt. Vragen die je een paar jaar geleden ook al beantwoordde komen nu nog steeds terug. Dat geeft allemaal niet, maar de antwoorden zijn in veel gevallen ook goed te vinden met Google. Dat was een beetje mijn punt.

    @Timo: als je die opmerkingen zelfs bij DOK nog krijgt…Doe jij daar ook iets met marketing dan? Leuk dat het je interesse heeft iig!

    @Marina: daar zeg je zoiets over het congres. Interessant idee, maar als je een dag op pad gaat neig je toch snel naar vrienden of familie. Eigenlijk zou je er blind een toegewezen moeten krijgen…

  11. Timo schreef:

    @ Edwin: de meeste van mijn vrienden komen niet uit Delft en hebben waarschijnlijk ook al jaren geen bibliotheek meer van binnen gezien. DOK kennen ze al helemaal niet.
    Die hebben dus nog een heel vertekend beeld, maar ik ben bang dat ze wel representatief zijn voor veel mensen. Overigens had ik zelf ook een heel ander beeld van de bibliotheekwereld vóór ik hier stage kwam lopen op de afdeling Communicatie en Marketing. Ik ben nu bezig met een 'quick and dirty' onderzoekje naar afhakers en weglopers en met het wegbereiden voor de e-marketing.

  12. @Timo: ik herken dat ook hoor, in mijn nabije omgeving. Ik vergeet nooit dat ik dat een keer aankaartte in een overleg,toen ik hier nog maar net werkte.
    Een collega zei toen alleen maar "misschien willen we jouw vrienden hier wel helemaal niet binnen hebben". Het komt niet zo gek vaak voor, maar toen had ik even niets meer te zeggen, zo verbouwereerd was ik. Het was geen grapje namelijk.

    Nu kan ik er wel om lachen, al is het niet vanwege het feit zelf. Het is alleen nog maar erger geworden…

  13. Timo schreef:

    Oeps, dat is nog eens klantenbinding!

Reageer op Edwin Mijnsbergen