clear

zoeken

search

Read a muh’fuckin book!

05 december 2009

We proberen het wel maar we weten het allemaal: we zijn niet goed in het maken van promotievideo’s die jongeren aanspreken. Als je de inzendingen op The LibVid Awards bekijkt begrijp je wat ik bedoel. Het is vaak goed bedoeld gefröbel.

Rachid plaatste donderdag bovenstaande video op B20 en schreef: “Ik hoorde vandaag in de wandelgangen dat er binnenkort nieuwe promotiespotjes worden gelanceerd door de VOB. Wellicht spreken dergelijke filmpjes de jeugd eerder aan. Ik vind de clip wel grappig, het taalgebruik is wat discutabel.”

Natuurlijk heeft Rachid gelijk voor wat betreft dat taalgebruik maar toch reageerde ik met: “F*ck discussies: het is een leuke clip, de flow is prima, er zijn fanvideo’s en remixes en het ding is meer dan een miljoen keer bekeken. Dit is nu wel eens een eigentijdse. Super! Thanks.”

Dit is tenminste bereik. Het originele clipje is meer dan een miljoen keer bekeken sinds januari 2008, er zijn fanvideo’s (1214 views), remixes (56.000 views) varianten (656.000 views) enz. Of je het nu leuk vindt of niet: die Bomani Armah (ik had nog nooit van hem gehoord) bereikt met een zo’n clipje veeeel meer kijkers dan alle clips van bibliotheken samen.

Not a sports page (what) not a magazine (who)
But a book nigga, a fuckin book nigga (YEAHHH~!)
Not a sports page (what) not a magazine (who)
But a book nigga, a fuckin book nigga (YEAHHH~!)
Not a sports page, not a magazine
But a book nigga, check this out

Raise yo’ kids, raise yo’ kids, raise yo’ God damn kids

Er zullen genoeg collega’s zijn die boekpromotie van dit kaliber beschouwen als de totale leegverkoop van ons fatsoenlijke beroep. Dat is heel begrijpelijk. Ik vind het goede marketing, met een knipoog van deze tijd.
@

9 Reacties

  1. Arda schreef:

    Tja, echt netjes is het niet, maar het doel heiligt soms de middelen. En leuk vind ik 'm eerlijk gezegd wél! Kunnen 'we' niet eens een serietje te maken, geschikt voor verschillende doelgroepen en gemaakt door mensen die zoiets KUNNEN, niet door goedbedoelende amateurs. Dan maar ergens anders op besparen.

  2. Sylvie schreef:

    Dit foute, maar zo leuke filmpje heb ik ooit bekeken vlak voordat ik een woensdagmiddaguitleen (druk, veel kinderen) in ging. Ik heb de zelfbeheersing uit mijn tenen moeten halen om deze deun niet hardop te zingen.
    Afgezien van het taalgebruik (en, ok, het feit dat ik geen toon kan houden) zou het zo leuk geweest zijn.

  3. @Arda: je moet het inderdaad segmenteren in doelgroepen. Deze is voor de doelgroep super. Dat werkt.

    @Sylvie: het blijft ook behoorlijk hangen inderdaad. "Read a mf book" heeft op de een of andere manier ook een betere flow dan "read a book". Alsof het zo hoort te zijn 🙂

  4. steenwijk23 schreef:

    ja klopt Kan eigenlijk niet, helemaal fout 😉

    Zie me dat al staan rappen bij een bezoek van school "Read a mf book"

    LOL

  5. tenaanval schreef:

    Geweldig!
    Maar is dit filmpje echt gemaakt als boekpromotie of om kids duidelijk te maken hoe ze zich moeten gedragen? "brush your teeth, wear deodorant" kan ik niet zo goed plaatsen in het kader van de leesbevordering. Of mogen ze de bibliotheek niet in als ze niet fris ruiken ;-)?
    Dat maakt het filmpje niet minder leuk overigens. En het lijkt me geweldig op dit hardop te zingen op de jeugdafdeling.

  6. Het weet zijn doel(publiek) te bereiken en dat is uiteindelijk het enige dat telt. Al is het liedje dan wel in alle waarschijnlijkheid niet door de één of de andere boekverwante instelling besteld. Hetgeen is een heel andere benadering oplevert waar je enkel blij om kan zijn. Want het heeft zich ondertussen toch al aardig on-line weten te nestelen.

  7. @Steenwijk: en maar deinen op die beat 🙂

    @Tenaanval @Benoit: het is inderdaad geen initiatief van een bibliotheek maar altijd meegenomen als artiesten dit soort dingen doen. Pik in!

  8. Ik zie een geweldige viral voor me. Waarin jongeren massaal de bibliotheek in gaan om een eigen clip op te nemen en vervolgens op Youtube te plaatsen.
    Waar bibliotheken en bibliothecarissen schande van spreken, maar jongeren van smullen. Waar het ultieme doel van de makers van de meest bekeken filmpjes zal zijn om dit filmpje op te nemen in de (goed bewaakte) OBA.
    Zo wordt het voor jongeren wel weer een uitdaging om naar de bibliotheek te gaan 🙂

Reageer op Jeroen van Beijnen