clear

zoeken

search

Exit Aladin

09 december 2009

Het advies (PDF) van de projectgroep Bibliotheekinnovatie maakte al duidelijk dat de vragendienst Aladin niet meer op overheidsgeld hoeft te rekenen in 2010. Vandaag las ik in een mail dat de stekker er op1 januari definitief uit gaat.

Leuk vind ik het niet. Vanaf het moment dat Aladin gelanceerd werd was ik betrokken bij dit onderdeel van de dienstverlening. In het begin beantwoordde ik de vragen in mijn eentje, voor de hele provincie, later was ik betrokken bij ‘de uitrol’ in heel Zeeland en verzorgde ik instructies voor collega’s. Weer later werd ik provinciaal servicemanager en werkte ik met Rob Coers het concept van Aladin Chat uit voor een pilot. Er was weerstand en verdriet. Er waren tegenslagen. Maar uiteindelijk werd Aladin volwassen. Een concept dat steunde op een sterk netwerk van bibliothecarissen die bereid waren hun kennis te delen.

Ik schreef hier veel over Aladin en hoewel ik sinds een jaar niet meer betrokken ben bij de dienst gaat het me nog altijd aan het hart. Ik probeerde mensen nog enthousiast te krijgen voor een experiment met Aladin op Twitter maar dat bleef steken in goede bedoelingen. Ik zag nog veel kansen, net als Mark en Ria (PDF) maar waarschuwde al vroeg voor de bedreigingen, tijdens landelijke vergaderingen. In de zomer van 2007 maakte ik speciaal voor de landelijke collega’s een blog, met de bedoeling te wijzen op de kansen die het ‘nieuwe web’ bieden. Later schreef ik ook nog een toekomstnotitie voor regionaal gebruik.

Het heeft niet mogen baten. Aladin is nu echt dood. In een reactie bij Mark gaf ik aan dat ik inmiddels kamp met een zekere onverschilligheid. Ik wentel me niet langer in weemoed. Als je moet janken om alle plannen die in de la blijven liggen -of er weer in verdwijnen- blijf je janken. Ik hoop nu maar dat de lessen van Aladin leiden tot uitmuntende vragendiensten op lokaal en regionaal niveau, zodat onze klanten hun vraag niet zelf hoeven te googlen, als ze dat niet kunnen.

Update 10-12: op de site van de VOB lees ik vandaag toch weer iets anders: de Projectgroep vindt dat de dienst door het Rijk bekostigd dient te worden, maar dan wel onder stringente voorwaarden. Dit geldt voor Aladin, Schoolbieb, Jeugdbibliotheek, Muziekweb, Aquabrowser.
In de mail van gisteren stond dat de contracten voor Aladin inmiddels zijn opgezegd. Ik ben nu even in de war…

@

Foto

31 Reacties

  1. al@din was mij zeer dierbaar. Ik zal het dan ook zeer missen: antwoorden op maat voor de klant. Gelukkig hebben wij ibi nog, maar dat is toch veel algemener en de beantwoording lijkt ook veel meer tijd te vragen. En ook van ibi is de toekomst niet zeker.

  2. Rob Coers schreef:

    Pfff, da's inderdaad treurigmakend nieuws. Ik mocht er destijds met een groepje mensen meewerken aan de basis van al@din, de keuze voor QuestionPoint vanwege de netwerkcapaciteiten en het samenwerken voor de klant. En toen we uiteindelijk ook de chat in de lucht kregen – en helemaal toen de MSN-bridge erbij kwam! – was ik helemaal apetrots en heb ik ook overal buiten de branche verkondigd dat we zoiets moois doen. Met de inzet van zulke fanatieke en eerzuchtige mensen.
    Het maakt me treurig dat er zoiets fundamenteels als al@din opgeheven gaat worden 🙁

  3. Coen schreef:

    Dit vind ik erg jammer! Ik gebruikte regelmatig de dienst om mijn nieuwsgierigheid te voeden! Waarom krijgt de dienst geen geld meer? Liep het niet goed genoeg? Of zien ze de waarde er niet meer zo van in? Kunnen ze dit niet open source maken of overdragen aan iemand?

  4. Astrid schreef:

    En hoe leggen we dít nu weer uit aan onze klanten…

  5. Luud schreef:

    Als het zo'n goede dienst was, waarom betalen bibliotheken de exploitatie dan niet gezamenlijk? Of is de som echt te groot.
    Mij lijkt dat als het zo'n succesnummer was (is), dat je er dan ook wat voor over moet hebben.

  6. @allen: het zal vooral te maken met de ingestorte bezoekersaantallen en de ontwikkelingen op het web. Er moet gekozen worden. Maar misschien duikt de dienst in een andere vorm wel op binnen het nieuwe bibliotheek.nl. Er moeten toch vragen beantwoord worden links en rechts. Je kunt je formatie voor chatten in ieder geval goed lokaal in stand houden. De betrokken actief inzetten voor webcare, nieuwe communicatiemiddelen, online pr: you name it.

    En eindelijk kunnen we met z'n allen onze kennis gaan etaleren op Wikipedia.

    Werk genoeg als het gaat om informatiebemiddeling online 🙂

    @Luud: om het in stand te houden iets van 181.000 geloof ik, maar dan komen de loonkosten etc daar nog bij natuurlijk. Het idee en het netwerk erachter waren goed maar de dienst is links en rechts wel ingehaald. Dan twijfelen mensen natuurlijk ook om te investeren…

  7. Jouke schreef:

    Jammer, maar zat er aan te komen.
    Er ging teveel niet goed en/of te trg helaas.
    Dan zal ik mijn aladinwidgets widgets maar eens van widgetbox halen :-(.

  8. Jouke schreef:

    Sorry: te traag moest dat zijn natuurlijk.

  9. @Jouke: misschien kan je die widgets wel omzetten naar het vervolg…zou zonde zijn als je straks alles weer opnieuw moet doen toch? Of valt dat mee?

  10. TienD schreef:

    Bibliofoon, Al@din,….? Gaan we nog een keer opnieuw beginnen of is dit het einde van de informatieve functie van de bibliotheek?

  11. Jouke schreef:

    @Edwin: komt er een vervolg dan? Zou mooi zijn.
    dan maak ik met alle plezier nieuwe widgets en vista sidebar gadgets hoor :-).
    @TienD: mag toch hopen dat er iets nieuws komt??!!

  12. @TienD, @Jouke: de tijd zal het ons leren. Ibi gaat ook nog een half jaar door begreep ik vanmiddag. Maar of dat initiatief daarna nog zal blijven bestaan is ook allerminst zeker.

  13. Jouke schreef:

    Het is te triest voor woorden dat "we" zoiets verkloten!!

    We gaan allemaal "retailen" (lekker hip) en voor de rest verwijzen we door naar anderen omdat wij het niet kunnen?

    Is dat "de ideale bibliotheek"?

    Ik neem een biertje om mijn ongenoegen en onvermogen weg te spoelen!

  14. Daan schreef:

    Hm, laatst nog een collega naar die dienst verwezen. Jammer hoor!

  15. @Jouke: we kunnen het inhoudelijk zeker wel, en goed ook, maar meeveranderen met de omstandigheden, da's een ander verhaal.

    Dat het biertje dan in ieder geval moge smaken. Proost!

    @Daan: dat kan nu nog net…

  16. Astrid schreef:

    In de war? Zeg maar gerust 'radeloos'. Ik weet dat Schoolbieb inmiddels al is overgenomen, de officiële berichten moeten nog komen. Waarom is echt kiezen toch zo moeilijk…

  17. @Astrid: overgenomen? Door bibliotheken? Door een externe partij? Of kan je daar nog niet over spreken?

    Ik word zo zachtjes aan ook een beetje leip van al het gissen. Iedereen weet een beetje maar niemand weet alles. Wachten is het credo dan waarschijnlijk maar ik hoop wel dat het niet tot te diep in 2010 is dan…

  18. Guppie schreef:

    Ik heb gisteren door navraag via de mail van Peter van Eijk vernomen dat er een nieuwe landelijk service manager komt, maar hij heeft er niet bij gezegd waarvoor: voor toch nog uitloop van al@din tot aan de nieuwe 'basale inlichtingenfunctie'? Of voor heel bibliotheek.nl? Uiteraard weer gevraagd maar nog geen antwoord.

    Esther Valent, al@din Noord-Zuid-Holland en ibi

  19. @Guppie: dat geeft ook weer een nieuwe dimensie. Dank voor je aanvulling!

  20. Remko schreef:

    De cijfers over dit jaar zijn niet eens zoveel slechter dan die van vorig jaar – als je de chats meetelt.

    Met name het verdwijnen van de chat zit me erg dwars. Je hebt contact met een grote groep gebruikers die niet of nauwelijks in de bibliotheek komen, maar op deze manier op zijn minst toch met bibliotheekmedewerkers praten en dankbaar van al@din gebruik maken.

    Het grote nadeel van IBI is dat je daar als klant met je vraag voor idereen zichtbaar bent. al@din is een één op één contact – vooral voor scholieren handig als je niet wil dat docenten/mede-scholieren zien waar je "op weg bent geholpen."

    Ik ga nog niet treuren – ben benieuwd wat het nieuwe jaar brengt.

  21. Guppie schreef:

    @Remko, natuurlijk is het ook mogelijk om via ibi met een pseudoniem vragen te stellen of zelfs helemaal anoniem. Zou het zo hinderlijk zijn voor scholieren als de vraag uberhaupt zichtbaar is? Er kunnen dan ook meteen weer meerdere mensen gebruik van maken, dat is het voordeel.

    Groeten,
    Esther Valent

  22. Astrid schreef:

    @edwin: schoolbieb gaat extern 😉 maar ik vermoed dat er wel samenwerking blijft.

  23. @Remko: maar de chat is toch nooit echt landelijk uitgerold? Dat waren altijd kleine teams die het in stand hielden. Dat moet eenvoudig te handhaven zijn…en kan sowieso lokaal ook blijven voortbestaan omdat er niet speciaal een netwerk aan verbonden hoeft te zijn. Wij behouden sowieso wel onze lokale chat in ieder geval (volgens mij)

    @Astrid: da's dan ook weer interessant. Ben benieuwd.

  24. Remko schreef:

    Edwin – de chat is een officieel en landelijk functionerend onderdeel van al@din – door Ria Smit gecoordineerd. Het draait op livecom – werkt prima. Maar ook dat contract loopt blijkbaar in januari af. Triest.

  25. @Remko: mmm, dacht dat het nog een kans zou maken omdat het buiten het vraagbeantwoordingssysteem gebruikt werd. Misschien kan daar dan toch ook Meebo voor ingezet worden. In het advies voor de pilot hadden we dat programma volgens mij ook vrij hoog op de lijst gezet.

  26. drachtesterfeart schreef:

    Triest ,dat er nog zoveel onduidelijkheid heerst.In het verleden hebben de samenwerkende bibliotheken zich sterk getoond door de schouders onder een ,door allen gedragen formule,te zetten.
    Ook hebben we contractueel daar afspraken over gemaakt,en naar goed gebruik kun je een contract pas opzeggen nadat…..?
    Los hiervan is al@din het cement van het bibliotheekgebouw en een marketing tool bij uitstek,dus waarom de stekker eruit trekken, in een tijd waarin overkill en versnipperimg de boventoon voert?
    Kansen genoeg voor een doorstart,nu nog "even" de zakelijke kant regelen.Moeten we toch zeker uit kunnen komen lijkt mij.Het wachten is nog op: "it sil heve!"
    groetnis,Henk

  27. @Henk: zat ook nog te denken: zou de software niet deels vervangen kunnen worden door een programma dat niets of weinig kost? Dan is dat probleem alvast getackled…

  28. TienD schreef:

    Wat mij betreft gaan we verder samenwerken met Goeievraag, dat werkt heel gemakkelijk.Over de kosten worden we het vast wel eens.

  29. @Tien: lijkt me een heel goed plan!

  30. Jouke schreef:

    Samenwerken met "Goeie vraag" lijkt mij een goed plan.

    Ik ben azijnzeikert ongetwijfeld, maar wat me tegenstond in het hele verhaal was o.a.:
    – dat door mij gemaakte widgets niet werden geplaatst of werden overgenomen (dat doen we liever zelf en dan zonder get widget knop)
    – dat na iets van 10x vragen het niet mogelijk bleek om een simpele melding in chat (helaas is er niemand…) te vervangen door een melding met 'openingstijden"

    Op mijn bescheiden manier heb ik geprobeerd de dienst te promoten, maar met die onwil/onkunde had ik het ook wel gehad op een gegeven moment.

    Sorry voor alle mensen die er hard voor hebben gewerkt, maar de bibliotheek staat niet in de top 10van "ik zoek een antwoord".

    Google, familie,vrienden etc. gaan ons ver voor!

    Niet proberen levend te houden wat inmiddels hardstikke dood is.
    Met alle respect voor iedereen die er het beste heeft proberen van te maken!

    Dood=dood! Sorry!

  31. @Jouke: doel je met je punten van kritiek nu op aladin of op goeievraag.nl?

    Dat we niet meer hoog op de lijst staan en in de huidige vorm ook weinig kans maken ben ik wel met je eens…maar ik geloof nog wel steeds in online profilering. Als je het maar op de goede manier doet. Voor die manier (pro-actief online, in plaats van wachten tot de vragen via de eigen site binnenkomen) is echter nog steeds te weinig draagvlak van managers ben ik bang.

Reageer op Edwin Mijnsbergen