clear

zoeken

search

Bibliotheekinnovatie: welke bibliotheekdiensten zouden moeten blijven bestaan?

21 oktober 2009

Gelezen op de website van de Projectgroep Bibliotheekinnovatie:

De Projectgroep Bibliotheekinnovatie werkt in opdracht van de regiegroep aan de conceptuitkomsten van de evaluatie van de bestaande producten en diensten van Bibliotheek.nl.
Zoals het er nu naar uitziet kunnen we deze conceptadviezen bespreken tijdens de bijeenkomst van Kritische Vrienden op vrijdag 30 oktober.

Daar kunnen we natuurlijk niet allemaal bij zijn…maar een weinig genuanceerde digitale stem uitbrengen kan natuurlijk wel. Daarom een weinig genuanceerde poll van Polldaddy, in tien minuten in elkaar geflanst aldaar. Breng je stem uit…al was het alleen maar om te zien wat we met z’n allen denken van onze diensten. En eerlijk zijn he? Niet stemmen omdat een dienst nu eenmaal onderdeel uitmaakt van je takenpakket. Zit de klant erop te wachten? Daar gaat het om.

Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.

@

19 Reacties

  1. Els schreef:

    Bij sommige diensten denk ik wel meteen "als er tenminste iets aan verandert" (romanadvies bijv.). Goed idee, zo'n poll

  2. festina lente schreef:

    Done! Van sommige diensten wist ik niet eens dat ze bestonden…

  3. @Allen: dank! Ik zal de resultaten over een paar dagen bekend maken. Er is voor alles wel iets te zeggen, in bepaalde vormen maar als je nu zo kijkt van 'wat zou je je vrienden echt aanbevelen?' vallen er toch heel wat af. Bij mij wel althans…

  4. Peter schreef:

    Opvallend die spreiding. Geen uitschieters (of het moet Z&B zijn), maar toch wel eensgezindheid. Hopelijk voor 30 oktober zoveel stemmers dat er brede steun ontstaat.

  5. Moeilijk stemmen als veel van de diensten je helemaal niets zeggen :S Ik weet niet hoe representatief dit is als men veel diensten niet kent en anderen alleen van horen zeggen kent.

    Zelf zou ik zeggen zoek&boek zeker houden totdat er een betere klantvriendelijkere IBL dienstverlening mogelijk is. Tot die tijd moet je zoek&boek ook verder uitbreiden en nog klantvriendelijker blijven maken. Dit is volgens mij een van de weinige diensten waar klanten echt profijt van hebben, dus vooral niet afschieten zonder goed alternatief.
    Ook G!DS zou ik behouden. Hier is de afgelopen jaren enorm in geïnvesteerd en begint eindelijk een volwaardige database te worden die via webservices op verschillende plaatsen ontsloten kan worden. Tevens zijn er al verschillende gemeentes die gebruik maken van systemen die op de G!DS draaien. Je kunt als bibliotheek hier niet de stekker uit te trekken zonder jezelf voor de gemeentes die hier gebruik van maken enorm te kijk te zetten.
    Aladin zou ik ook behouden. Niet omdat dit een goede dienst is waar leden op zitten te wachten, maar wel omdat dit een naam is die bij de klanten wel bekend is en met de bibliotheek geassocieerd wordt. Gebruik deze naam om nieuwe diensten onder te ontwikkelen en maak gebruik van de bekendheid van deze naam voor PR doeleinde.

    Maar ik doe dit met een grote maar… Ik ben natuurlijk bevooroordeeld omdat ik veel met G!DS en zoek&boek doe en deze diensten (heel) goed ken. Ik weet uit ervaring dat er over G!DS en ook zoek&boek nogal een hoop dingen onbekend zijn bij klanten en ook bij bibliotheekmedewerkers. Als je niet van alle mogelijkheden op de hoogte bent van deze systemen is het moeilijk om de mogelijkheden, kansen en beperkingen van een systeem te zien en actief met een dienst te werken om deze echt succesvol te maken.
    Zoals ik al eerder zij zijn een hoop diensten bij mij ook onbekend (eerlijk toegegeven ook bij mijzelf! ). Hoe kan ik hier dan een goed oordeel over vellen? Misschien dat het niet alleen de bibliotheekdiensten zijn die eens kritisch bekeken moeten worden, maar ook eens de biliotheekmedewerkers die hier gebruik van maken….

  6. @Peter: er beginnen zich wel een paar winnaars af te tekenen. Natuurlijk met een korrel zout te nemen, maar toch…

    @Jeroen: het is en blijft lastig om vast te stellen waar klanten echt op zitten te wachten.

    Stel nu dat ze wel zitten te wachten op Aladin (waarover je idd discussie kunt voeren): in welke vorm dan wel..en hoeveel moet je daar in investeren? Moet je het juist misschien helemaal uitkleden en terugvoeren tot een topteam dat afhandelt?

    Lastige keuzes. Ik heb zelf lang geloofd in de dienst maar zou 'mijn geld' zelf toch investeren in andere dingen. In mensen online bijvoorbeeld…maar dat schreef ik al in de reacties bij de volgende post 🙂

  7. JoG schreef:

    Het valt mij op dat ik de meeste diensten gewoonweg niet ken.

    Enkel de Aquabrowser. Die ik wel leuk vind maar waaraan ik tot op heden nog niet daadwerkelijk iets heb gehad. Dat je een soort van surfen kunt met die browser vind ik wel enige fun. Over het nut valt te twisten. Maar dat ligt meer volgens mij aan de gekoppelde databases. Ik kan vaak helemaal niet zoeken in catalogi zoals ik zou willen. En de ordening / sortering bevalt me ook al niet. Verder kan ik er geen invloed op uitoefenen en worden me geen opties / suggesties geboden als ik een ISBN-nummer of titel niet vind.

    Zoek&Boek is volgens mij een zeer nuttige dienst waarvan ik nog geen gebruik heb gemaakt.

    Ik ben bibliotheek-lid in Roermond en kom met enige regelmatig in de bibliotheken in Maastricht en Eindhoven. Daar gebruik ik vooral de internettoegang, folders, tijdschriften en de koffie.

    Edwin, ik ben benieuwd hoe de verschillende bezoekersgroepen van een bibliotheek op deze 'poll' zouden reageren. En het zijn zeker groepen. Zo zie ik bijvoorbeeld in Roermond altijd enkele mensen die of zwervend zijn, of liever niet thuis zijn bijvoorbeeld…

    Goed initiatief overigens deze 'poll' en ik ben het wel met jouw eens dat 'jullie' live op internet beschikbaar zouden kunnen zijn. Voor de realtime vragen. Wellicht moeten 'jullie' zelfs actief op zoek naar vragenstellers !

    P.S. Ik heb niet gestemd.

  8. Remko schreef:

    Voor al@din gestemd – je hoeft de chat maar open te zetten, en de vragen stromen binnen.

    Als we de chats optellen bij "normale" vragen komen we uit op meer al@din vragen dan vorig jaar. Daar zit dus duidelijk de groei.

  9. @JoG: bedankt voor je feedback. Op de een of andere manier vind ik het altijd het interessantst om de mening te horen van mensen die niet in een bibliotheek werken. Dat is vaak toch een andere kijk op de dingen…
    En dan te bedenken dat jij de bibliotheekzaken toch behoorlijk goed volgt.
    Zou de poll maar wat graag loslaten op een gebruikersgroep maar dat laat ik toch maar aan de marketingspecialisten over 🙂

    @Remko: goed om te horen dat dat bij jullie zo is. Bij ons is chat heel wisselend. Heb van de zomer een paar keer invaldienst gehad en kreeg eigenlijk nauwelijks vragen. 4 in drie uur o.i.d, waarvan er 3 weer vertrokken zonder beantwoording. Maar da's ook een kwestie van vaker open zetten en op meer plekken, vermoed ik. Ben van de chat nog steeds een voorstander hoe dan ook 🙂

  10. Nicole schreef:

    Ik heb voor allemaal gestemd omdat dit rijtje bewijst dat we er wel collectief zijn op internet. Haal ze weg en wat blijft over? De lokale bibliotheeksites die er allemaal verschillend uitzien en wat persoonlijke initiatieven van mensen die beter weten hoe het zou moeten. Rijp en groen door elkaar en ook daar wordt soms fors in geïnvesteerd. Alsof de klant daarop zit te wachten. Ik zeg: hier staat een jaartje of 8 werk bij elkaar. Omarm al deze sites en diensten, sla aan het doorontwikkelen met elkaar en maak daarbij overdreven gebruik van het sociale web. Liever 1 goeie hyves pagina voor alle bibliotheken waar we allemaal vertegenwoordigd zijn en bv met uitstapjes naar thema sites dan als eenzame lokale bibliotheek tussen de leukere en betere media-gerelateerde sites, opgezet door gewone mensen. Benader die mensen en maak samen die digitale bibliotheek compleet in plaats van stuk. Herhaal dat kunstje en innoveer op Twitter, Facebook en waar dan ook.
    Waar is Bibliotheek.nl in dit rijtje trouwens gebleven? In elk geval hoop ik dat deze poll niet erg serieus genomen gaat worden.

  11. @Nicole:

    Je hebt daar wel een goed punt maar het is denk ik niet goed om diensten te behouden en te vernieuwen 'omdat er al zoveel werk in zat'. Als je zeker weet dat het publiek iets kan of wil met een dienst is die aanpak wel gerechtvaardigd maar als je iets hebt dat gewoon niet aanslaat of werkt?

    Maar je kunt beter een enkel goed product hebben dan vele versnipperde en goedbedoelde initiatieven inderdaad…

    En de poll is niets meer dan een informele check op een informeel blog en is 'te ongenuanceerd' om serieus genomen te worden. Niets meer dan een indicator, een van de velen.

    En als de hele sector geraadpleegd zou worden zou je honderden verschillende meningen hebben. We zijn er sterren in om iedereen een stem te geven en daar ook rekening mee te houden. Dat is volgens mij precies de reden waarom vernieuwing veel te langzaam gaat. Knopen doorhakken is soms essentieel….

  12. Nicole schreef:

    Wat ik bedoel is iets met kinderen en badwater, en iets met oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. Het is zo makkelijk om je ongenuanceerde mening te geven. Ik doe daar graag even aan mee door af en toe ook eens terug te schoppen. Moet kunnen, toch?

    En nee, het gaat er niet om dat het moet blijven omdat er veel werk in zit. Het gaat erom dat je aan het afschrijven bent zonder te beseffen dat we geen 8 jaar hebben om er iets anders neer te zetten. 2010 zal best eens een keerpunt kunnen zijn maar dan wel graag gebaseerd op een goede evaluatie, en inderdaad, doordat knopen worden doorgehakt en hopelijk vooral doordat er wordt doorgepakt. (hé, dat rijmt ;)))

  13. @Nicole: en of dat moet kunnen! Dat is precies wat discussies interessant maakt.
    Of het geven van die ongenuanceerde meningen echt zo makkelijk is betwijfel ik overigens wel eens. Zo vaak gebeurt dat nu ook weer niet online, in onze hoek.

    8 jaar is inderdaad een lange tijd. In veel gevallen kun je prima verder op de oude funderingen. Maar hier en daar doorvaren naar de blauwe oceanen: daar zie ik ook veel in.

  14. Robert W. schreef:

    @Edwin,
    Zou je na kunnen kijken wat dit poll programma precies telt. Want alle percentages samengeteld komen uit op 100 procent.
    Dus zijn er nu een stuk of 41 stemmers en eigenlijk scoort Zoek&Boek dus 100%. En Literatuurplein zo'n tweederde van alle stemmen.

  15. Nicole schreef:

    Zo hebben wij in Zwolle de ideale bibliotheek met ideale website geïntroduceerd. En zo wil ik iedereen ook nog wel even wijzen op de ludieke kijk van directeur van Swelmen van bibliotheek Oppendam. //www.markdeckers.net/2009/10/meneer-van-swelmen-vraagt-subsidie.html

    Inderdaad, veel meer out of the box hoorde daar ook nog bij, goeie!

  16. @Robert: dat is inderdaad wel een beperking van Polldaddy. Je kunt er een enkele vraag stellen of multiple choice, met meerdere antwoorden mogelijk. Omdat er meer keuzes konden zijn heb ik dat laatste aangevinkt. Ik kan dan helaas niet zien hoeveel unieke stemmers er zijn. Ook dat is weinig genuanceerd.

    Echt niet meer dan een indicatie dus. Je kunt dit geen gedegen onderzoek noemen 🙂

    @Nicole: is een mooie column inderdaad. Is de ideale site //zuid.bibliotheekzwolle.nl/?

    Ik vind de site zeker fraai, maar waarom is die ideaal volgens jullie? Of bedoel je het puur als naam van de site?

  17. Nicole schreef:

    @edwin ja, dat is um.

    Bij de ideale winkel hoort gewoon een site en die is dan uiteraard ook meteen ideaal ;)) gekheid, maar het draait allemaal om de customer activity cycle, al eens van gehoord?

    hier staat het wel goed verwoord waarom, en alweer met een verwijzing naar -wie anders- Mark erbij.

    //www.info.nl/nieuws/De-eerste-ideale-bibliotheek-van-Nederland.html

  18. @Nicole: dank je. Die term had ik wel al eens gezien maar de betekenis ervan dringt nu pas tot me door 🙂

    Goed weekend!

Reageer op Edwin Mijnsbergen