clear

zoeken

search

Amazon.com, de Brutus van het boekenrijk

19 september 2009

Ik ben al vaak enthousiast geweest over de innovatieve internetmarketing van Amazon.com. Het bedrijf snapt heel goed hoe je online verkoop stimuleert door je data vrij beschikbaar te stellen in combinatie met gratis widgets, API’s en zoekvensters. De boekenwereld heeft altijd dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Amazon bood.

Maar nu heeft het bedrijf de voorwaarden voor het gebruik van de data opeens gewijzigd. Iedereen die er gebruik van maakt mag op de homepage van een website alleen nog verwijzen naar Amazon en niet meer naar andere boekenwinkels.

(d) You will link each use of Product Advertising Content to, and only to, the related Product detail page of the Amazon Site, and you will not link any Product Advertising Content to, or in conjunction with any Product Advertising Content direct traffic to, any page of a site other than the Amazon Site (however, parts of your application that are not closely associated with Product Advertising Content may contain links to sites other than the Amazon Site).

Deze koerswijziging heeft grote gevolgen voor websites als Library Thing en GoodReads en bewijst dat openheid van grote bedrijven soms slechts van tijdelijke aard is. Door alles vrij beschikbaar te stellen kun je je gebruikers afhankelijk maken. Als mensen afhankelijk van je zijn kun je andere eisen gaan stellen. Dat verschijnsel is al zo oud als de mens zelf waarschijnlijk maar ik krijg daar een hele nare bijsmaak van. Het is je reinste smeerlapperij. En dit is nu precies waar iedereen bang voor is, als het gaat om de groeiende macht van bedrijven als Google, die ook miljoenen mensen aan zich weten te binden door alles gratis weg te geven.

‘Blijven waarnemen’, zei de sergeant dan altijd.

@

5 Reacties

  1. festina lente schreef:

    Dit is echt verschrikkelijk nieuws! Bah!

  2. schrijverdezes schreef:

    'Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut.' Aangezien dit al jaren bekend is snap ik niet dat er toch steeds weer mensen van opkijken. Mij verbaast het allemaal niks, als het niet gebeurde zou dat me eigenlijk meer verbazen.
    Maar ik realiseer me dat het inmiddels alweer zondag is, dus ik onthoud me van verder commentaar 😉

  3. @Schrijver: misschien is het wel een tikje naïef inderdaad maar de verbazing komt niet zozeer voort uit het feit dat hebzucht het wint van openheid o.i.d. maar uit het feit dat sommige bedrijven zo stom zijn om opeens miljoenen tegen zich doen keren met een kortzichtige beslissing en koerswijzigingen.

    Dat is eerder de arrogantie van de macht: hoe groot ze ook zijn, ze kunnen echt nog wel van hun voetstuk vallen.

  4. schrijverdezes schreef:

    Naïviteit is geen slechte eigenschap. Argwaan is erger misschien. Laten we het maar op de woorden van sergeant houden.
    Overigens: miljoenen die kwaad zijn schikken zich na een tijdje vaak toch gewoon. Bovendien: als iets gratis is kun je weinig eisen stellen.
    (Niet onaardig voor de zondag, vind ik zelf.)

  5. Beslist niet onaardig zelfs 🙂

Reageer op Edwin Mijnsbergen