clear

zoeken

search

Wat moet Vrij Nederland doen?

10 mei 2009


Vanmiddag las ik de laatste nummers van HP/De Tijd en Vrij Nederland. Ik constateerde daarbij niet alleen -met genoegen- dat de HP nu ook een rubriek heeft voor nieuwe media, ik las ook dat hun website is vernieuwd. Omdat ik de website van HP in december nog bestempelde als ‘een slecht lokkertje’ was ik erg benieuwd hoe hij er nu uit zou zien.

Stukken beter, mag ik wel zeggen. Er zijn blogposts, er kan gereageerd worden, er is RSS. Maar van de inhoud van het papieren tijdschrift krijg je online nog steeds niet veel te zien. Die keuze kan ik ergens best begrijpen maar tegelijkertijd zie ik nog steeds niet in waarom ik de website nu opeens wel regelmatig zou gaan bezoeken. Of waarom ik er regelmatig naar zou verwijzen.

Hoe toepasselijk is het dan dat ik niet veel later een interview met Jeff Jarvis in Vrij Nederland las, met de titel Vrij Nederland heeft Googlesap nodig? In dat interview laat VN zich door Jarvis adviseren over hun online strategie.

Het grappige is dat het tijdschrift het advies van Jarvis meteen in de praktijk bracht door het artikel full-text en tweetalig op de site te zetten. Nadat ik dat initiatief met een lach ‘beloonde’ met een linkje op Twitter werd ik niet veel later ‘gevolgd’ door een journalist van VN, Maurits Martijn. Een praktijkvoorbeeld van webcare.

Weer even later zag ik dat VN het advies van Jarvis nog serieuzer heeft genomen dan ik vermoedde: op VN Lab gaat men sinds een paar dagen “op zoek naar de toekomst van een weekblad”. In de post Wat moet Vrij Nederland doen, wordt iedereen uitgenodigd mee te denken over de online strategie. In een paar dagen tijd werd er al 37 keer gereageerd.

VN pikt het signaal op en toont zich bereid te luisteren naar hun publiek. Ik vind dat lovenswaardig. Dat betekent niet dat ik de papieren versie van het blad nu ook meteen wekelijks ga kopen, maar toch: mijn sympathie voor ‘het merk VN’ heeft een prettige impuls gekregen.

Voor Digitale Bibliotheek bespreek ik het boek van Jarvis in het komende nummer. Ik zal het later ook plaatsen op ZB Digitaal.

@

6 Reacties

  1. Hans schreef:

    Die crossover van kranten en tijdschriften naar internet blijft ongemakkelijk.
    Lastige keuzes: moet je content waar papieren abonnees voor betalen gratis online zetten ?
    Zijn web-advertenties even duur als gedrukte advertenties ?
    Moet je eerst registreren voor je mag deelnemen aan discussies ?

    Er zijn inmiddels voldoende webzines, blogs en webkranten van hoge kwaliteit.
    De gedrukte media hebben volgens mij niets te zoeken in de slangenkuil van het internet.

  2. Dat zijn inderdaad allemaal terechte vragen Hans…maar dat de bladen niets hebben te zoeken in die kuil ben ik toch niet helemaal met je eens. Als het echt om mooie onderzoeksjournalistiek gaat kunnen hun verhalen veel toevoegen. Al die schatten in hun archieven. Ik zou ze maar wat graag ontsloten zien.

    In het geval van actueel nieuws is dat weer een ander verhaal. Daar spelen heel andere factoren een rol.

    Maar verschillende bladen maken vast ook verschillende keuzes. Kunnen we die keuzes straks mooi eens mooi met elkaar vergelijken…

  3. Daan schreef:

    Het boek van Jarvis heb ik twee dagen geleden ook ontvangen. Ben er nog niet in begonnen, moet ik dus maar snel doen…

    Kun jij me in het kort uitleggen hoe ik een directe link naar een tweet kan plaatsen. Met andere woorden, hoe ik de permalink van die tweet kan vinden? Om een of andere reden lukt me dat niet.

  4. Hoi Daan, als je klikt op je eigen updates, of via zoekmachine daarin terecht komt bij iemand anders, zie je onder het bericht ook staan ‘about…hours/min ago’. Als je op die link klikt krijg je de permalink, bijvoorbeeld //twitter.com/zbdigitaal/status/1771076509Of bedoelde je dat niet?

  5. Daan schreef:

    Ach, hoe simpel kan het leven zijn, zegt ze met het schaamrood op de kaken

  6. geeft helemaal niks toch? Duurde bij mij ook even voordat ik dat in de smiezen had, eerlijk gezegd 🙂

Reageer op Daan