clear

zoeken

search

Luchtkastelen bouwen: het real-time web kent geen bestemmingen

08 mei 2009


Dat het informatie-universum nog steeds uitdijt weten we. Dat we daarbij soms een zeker onbehagen voelen weten we ook. We vertonen ander informatiegedrag en we proberen de stroom in te dammen.

Dat we midden in een verschuiving naar een real-time web zitten wordt ook steeds duidelijker. De bestaande nieuwe platformen krijgen extra functionaliteiten, nieuwe zoekmachines verschijnen ten tonele.

Beheerders van websites oude stijl beginnen te merken dat bezoekersaantallen teruglopen, dat de aandachtsspanne van de bezoekers korter wordt.

Je zou de ontwikkelingen als logisch kunnen omschrijven.

Steven Rubel noemde het vijf dagen geleden The End of the Destination Web Era. Hij maakt een vergelijking met het Versailles van Louis de 14e:

For the last 15 years marketers lived like kings online. We built ornate palaces in homage to ourselves in the form of web sites and micro sites. Each acts as a destination that embodies our meticulous choice of aesthetics, content and activities.

We still put a lot of time, effort and money into erecting these palaces, much as Louis XIV did in planning Versailles. And, for the most part we have been rewarded handsomely for our efforts. For years consumers flocked to our sites, reveled in all we had to say, played with our toys and, sometimes, were motivated enough as a result to buy our stuff.

That’s what life was like in the good old days. But now we’re in the age of online enlightenment. People (rightfully) have reasoned that they too can be creators, not just consumers. Content choices became infinite and peers are trumping pros.

After years of erosion it now it appears the destination web era is drawing to a close.

Het einde van het ‘web der bestemmingen’. Ik vind het een mooie formulering. Ik denk ook dat het klopt. Rubel onderbouwt zijn verhaal met recente cijfers van Nielsen Online: in maart 2009 bezocht de gemiddelde Amerikaan 2500 pagina’s binnen 111 verschillende domeinen. De gemiddelde tijd die hij of zij doorbracht op die pagina’s? 56 seconden.

Wij bouwen nog steeds grote prachtige paleizen. We stoppen daar veel tijd, geld en energie in.

Maar wie neemt nog de moeite die paleizen uitgebreid te bezichtigen? Een incidentele toerist? Een trouwe klant? Een direct betrokkene?

Wie die mensen ook mogen zijn: het zijn steeds vaker mensen op doorreis.

Je zou nog kunnen opperen dat Rubel ongelijk heeft. Dat het bewijs voor zijn stelling nog lang niet geleverd is. Prima. Geef het idee gerust nog wat langer de tijd. Ik kies er zelf liever voor om ‘m nu maar alvast te geloven. Ik zie meer dingen die wijzen op zijn gelijk dan op zijn ongelijk namelijk.

Een machtige slimme man als Rupert Murdoch ziet het anders. Hij gelooft nog wel in bestemmingen. Betaalde bestemmingen zelfs. Hij vindt dat het succes van de Wall Street Journal zijn besluit rechtvaardigt.

Misschien heeft hij ook wel gelijk. Maar ik weet wel: nu verwijzen velen maar wat graag naar de Times. Het is een formidabele bron. Als de poorten weer dichtgaan wordt er helemaal niet meer verwezen, dan zoeken de mensen een andere bestemming.

6 Reacties

  1. festina lente schreef:

    …et ita est, Arge!

  2. Jee, hoe zat dat ook alweer? Is Arge dan de aanspreekvorm van Argus ofzo?

  3. festina lente schreef:

    Iustum. Vocativus! Hoe lang heb jij Latijn gehad?

  4. Twee jaar, zomaar een uurtje per week. Alleen de basis, zeg maar.

    Terra
    terrae
    terram
    terra
    terris
    voc=nom

    terrae
    terrarum
    terris
    terras
    terris
    voc=nom

    Dat soort rijtjes 🙂

  5. festina lente schreef:

    Ha, ha, dat zijn wel rare rijtjes hoor! Als je ooit bijscholing nodig hebt 🙂
    Kan ook online, bij Kox Kollum!

  6. Hee, dat is een nuttige bron! Dank je.

Reageer op festina lente