clear

zoeken

search

Aladin op Twitter: een vragendienst in 140 karakters

27 mei 2009


Soms is het leuk om te zien hoe snel je dingen tot stand kunt brengen met behulp van het sociale web:

  • Afgelopen zaterdag mopperde ik over het feit dat Al@din nog niet op Twitter was te vinden
  • Een dag later discussieerde ik daar verder over met Esther Valent, via de dm-functie van Twitter
  • Wij wilden wel een initiatief nemen maar wilden dat niet zonder toestemming van de VOB doen
  • Via de mail informeerde Esther bij Ria Smith of wij de ‘merknaam’ aladin mogen gebruiken. Dat mocht.
  • Vanochtend plaatste ik op Bibliotheek 2.0 een oproep bij de collega’s die daar zijn te vinden. Ik deed hetzelfde op Twitter
  • Omdat er al een naam ‘aladin’ in gebruik was genomen maakte ik de account //twitter.com/Aladin2009 aan en maakte ik een begin met het ‘pimpen van de profielpagina’ en het volgen van Twitterati, natuurlijk in de hoop dat zij Aladin gaan terugvolgen en er gebruik van maken als ze op zoek zijn naar antwoorden of goede bronnen

We zijn nu een uurtje verder en de eerste 51 volgers, waaronder veel collega’s, hebben zich aangemeld.

Dat is dus iets waar ik heel blij van kan worden. Het bewijst namelijk maar weer eens dat mensen nog steeds betrokken zijn…en een hart voor onze zaak hebben. Super!

Ik begeef me overigens wel een klein beetje op glad ijs. Mijn taken als provinciaal manager Aladin heb ik eerder dit jaar overgedragen aan mijn collega Ineke. Eigenlijk had ik dus niets meer met die dienst te maken. Toch ben ik erin gedoken. Het is nu eenmaal zo dat je een gekaatste bal kunt terugverwachten en het is net als tijdens een bibliotheekvergadering: als je je vinger opsteekt kan je de beurt krijgen ook. En de werkzaamheden die daaruit voortvloeien 🙂

Dat geeft allemaal niets. Als dit experiment later mogelijk vruchten afwerpt ben ik al meer dan tevreden. Dan ga ik het geheid gebruiken als mooi voorbeeld van…juist ja, bibliotheek 2.0!

17 Reacties

  1. Hé ed,

    Super goed initiatief joh. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen!

    groetjes,
    Alinda

  2. Anders ik wel:-) Dank je!

  3. Harlekineke schreef:

    Hallo Edwin,

    Ik ben ook heel benieuwd hoe dit gaat lopen. Kan nog niet helemaal overzien hoe het precies gaat werken. Je hebt het wel supersnel voor elkaar zeg.
    Groetjes Ineke.

  4. Hoi Ineke,

    Ik zal er regelmatig over schrijven. Dat hoop ik althans. Ik heb zelf ook nog maar heel vaag een idee. Het begint met pro-actief reageren vermoed ik, dat zal nog de grootste investering zijn.

    Dat snelle danken we vooral aan de laagdrempeligheid van al die tools en het vermijden van vergaderen 🙂

  5. boesje schreef:

    Ik vind de manier van werken binnen Aladin maar vreemd hoor !!! Als ik de vraag stel aan Aladin waarom je een vraag aan Aladin niet via Twitter kunt stellen, dan krijg je een heel vaag antwoord terug waar je eigenlijk niets mee kunt. En nu blijkt dat een en ander binnen een week toch geregeld kan worden. Je krijgt zo als vraagsteller wel snel de indruk dat je niet geheel serieus genomen wordt. In ieder geval gezien het ontvangen antwoord dan. Misschien moet ik dat nog eens als vraag stellen …..

  6. Mooi!

    Dit schéélt ook weer een hoop vergaderingen waarin je een beurt zou kúnnen krijgen

    “It’s easier to ask forgiveness than it is to get permission”

  7. TienD schreef:

    Ik vind het zelf een goed inititief (we moeten immers zijn waar onze gebruikers zijn), aan de aladin medewerkers uit Overijssel heb ik via ons weblog gevraagd wat zij ervan vinden.

  8. @Boesje:

    Ik begrijp dat het op jou even vreemd overkomt, maar over dit initiatief was vorige week nog niets bekend bij mijn collega’s en normaal gesproken komen dat soort dingen inderdaad pas aan de orde bij landelijke evaluaties etc. Met zo’n antwoord kun je als klant inderdaad niet zoveel maar het was wel de waarheid.

    Maar nu heb je in de rebound alsnog het antwoord op je vraag… en dat niet alleen: de bibliotheken van Nederland bedienen je op je wenken en richten zo’n een dienst binnen een week voor je in. Wij danken jou dus hartelijk voor het meedenken en de feedback!

    ^^

    @Marina: dat is ook een prachtige slogan inderdaad. Die zou overal op de muur mogen hangen 🙂

    @TienD: dank je! Veel antwoorden zullen niet in 140 karakters gegeven kunnen worden, maar dat is niet erg…dat kunnen we wel bekijken per afzonderlijke vraag toch?

  9. boesje schreef:

    Nou graag gedaan dan. Zijn er misschien nog lezers die ook nog wensen voor de Aladin-dienst? Ik kan dan een vraag stellen en wie weet hoe snel er actie wordt ondernomen.

  10. ria schreef:

    Ik heb ‘m ook op de Aladinpagina gezet.

  11. @ Boes: @yourservice 🙂

    @Ria: super! Dank je.

  12. magnek schreef:

    ik kreeg je uitnodiging om te followen. maar dacht eerst dat het wel weer een spam-mevrouw-van-lichte-zeden was. Maar dit is beterrrrr. Dus follow on!

  13. essen2punt0 schreef:

    Mooie actie! Heb je/ons/Aladin meteen toegevoegd. 🙂
    Dat is doen wat je zegt: begeef je daar waar de vragen zijn. 🙂

  14. kuipje schreef:

    Leuk Edwin, ik volg terug!

  15. @ Magnek, Essen & Kuipje: dank!

  16. Jan Klerk schreef:

    Ik vind het een prima initiatief Edwin en ben inmiddels follower. Helaas lijkt er geen regie van de VOB meer te zijn op digitale initiatieven en nazorg voor bestaande digitale diensten. Oh ja bestaat de VOB eigenlijk nog wel?? Valt er überhaupt nog wat te splitsen daar:)

  17. @Jan: Ik durf daar heel weinig over te zeggen maar ik heb wel de indruk dat er van alles gaande is (en daardoor ook juist weer niet…)

Reageer op ria