clear

zoeken

search

Tijd voor krantenbelasting?

10 maart 2009


Zondag mopperde ik een beetje over de gedeeltelijke nieuwsfeeds van Nederlandse dagbladen. Daar zou ik vandaag bij willen aantekenen dat dit mopperen niet betekent dat ik de kranten daarom maar links laat liggen. Ik ben namelijk dol op kranten en vind het erg belangrijk dat ze blijven voortbestaan. Het is goed dat er mensen zijn die betaald worden om nieuws te vergaren en te verspreiden. Dat geldt zeker voor de mensen die betaald worden om echte onderzoeksjournalistiek te kunnen doen.

Een paar jaar geleden werd er nog fel gediscussieerd over de vermeende strijd tussen de journalistiek en de burgerjournalistiek. Ik mengde me ooit ook in die discussie. Die tijd ligt achter ons. Bloggers zijn geen journalisten en willen dat meestal ook niet zijn. Bloggers vertellen regelmatig hun eigen verhaal maar zijn in veel andere gevallen vooral verspreiders van nieuws dat is vergaard door kranten. Kijk maar eens naar het overzicht van blogbronnen, dat TechCrunch gisteren publiceerde. Dat overzicht spreekt boekdelen.

Het is juist dat verspreiden van nieuws, of beter nog: het kunnen verspreiden van nieuws, dat nu even mijn aandacht heeft. Zo attendeerde Wowter er mij er vanochtend op dat de website van NRC Next voortaan zal voortleven als weblog. Dat vind ik een mooi initiatief omdat ik informatie nu eenmaal graag op die wijze tot mij neem. Ik vind het dan weer wel jammer dat ik niet de mogelijkheid heb om online te verwijzen naar artikelen die ik las in Next. Dat is namelijk juist de krant die bij mij op de deurmat valt. Dat is ook de krant die veel over nieuwe media schrijft.

Technisch gesproken zou ik nog wel iets kunnen met content uit de krantenbank van Lexis Nexis, maar daar is natuurlijk sprake van eenvoudig te controleren auteursrecht. Omdat de bewuste artikelen niet op het web zijn te vinden verwijs ik meestal naar andere bronnen, desnoods naar de Telegraaf. Die krant beloont dat nog met een vermelding van je blog bovendien.

Het zijn dus gemengde gevoelens, die ik heb bij het initiatief van Next. Het blog is top, maar ik mis online archieven.

Vanuit dat perspectief wordt het artikel United, Newspapers May Stand, van David Carr, steeds intrigerender. Deze man droomt ervan om gratis content helemaal af te schaffen. Hij geeft toe dat de vrije toegang tot krantenartikelen ‘miljoenen ogen heeft opgeleverd’ maar hij stelt ook dat je met de opbrengsten ervan het koffiegebruik van een krantenredaktie nog niet kunt financieren.

Ik mag dan een groot voorstander zijn van gratis en vrije informatie: Carr heeft natuurlijk wel een punt. Het is niet eenvoudig om je een wereld voor te stellen waarin geen enkel krantenartikel meer gratis te lezen zou zijn, maar als je het toch probeert schieten je gedachten alle kanten op. Zouden weblogs dan andere rollen gaan vervullen? Zou de informatievoorziening erdoor veranderen? Zouden kranten inderdaad weer meer betalende leden krijgen? Het is een interessante denkprooi.

Op dit moment is zo’n wereld nog verre van reëel. Er zijn meer nieuwsalternatieven dan ooit tevoren. Daarom doen kranten er nu wel degelijk goed aan om de poorten open te zetten. Dan kunnen wij er massaal naar linken tenminste. Er moet dan alleen nog wel gezocht worden naar een goed model om inkomsten te genereren. Ik neig zelf steeds meer naar het model zoals dat geopperd is in Groot-Brittannië: het model dat de burger iets meer belasting laat betalen voor onbeperkt toegang tot infotainment. Dat model kun je ook doortrekken naar films, muziek en andere media.

Een mooie bijkomstigheid is dat je op die manier voorkomt dat een compleet volk gedwongen wordt tot illegale omwegen, zoals nu in Frankrijk en Engeland gebeurt.

Draconische maatregelen werken alleen maar averechts.

@

Foto

3 Reacties

  1. Toevallig heb ik daar gisteren avond een programma over gezien op BBC2. De algemene samenvatting is was ongeveer het volgende :

    * Maak jezelf efficiënter dmv. nieuwe technologie.
    * Verlaag je prijzen om meer mensen aan te spreken.
    * Verzorg je website minstens even goed als je krant.
    * Zorg voor interne wedijver door een real-time weergave te laten zien van de vaakst gelezen artikels.
    * Durf samen te werken met de concurrentie, bijvoorbeeld voor kantoorruimtes, weggeefacties, ed.
    * Durf nieuwe technologiën ook te omarmen.
    * Blijf waken over de kwaliteit.
    * Sommige kranten zullen onheroepelijk verdwijnen en als je niet oplet kan jij daar bij zijn.

    Als de iPlayer ook voor de rest van Europa zou werken, kon je dat nog snel inzien … maar jammer genoeg voorlopig nog niet dus. Raar genoeg staat hetgeen ik gezien heb ook fout aangegeven op hun programmatie. In het begin hoorde je wel even het geluid van wat ze op de site aankondigden, maar in werkelijkheid was het dus dat bewust programma. Nou ja, zelfs de BBC maakt al is fouten eh 🙂

  2. festina lente schreef:

    Die krantenbelasting, daar voel ik wel wat voor: kijk-, luister en leesgeld!

  3. Helder samengevat Benoit. Dank!

    @Festina: het is inderdaad eigenlijk gewoon een oud idee dat nu weer prima toegepast zou kunnen worden. En nu kunnen ze ook nog veel beter zien wat we allemaal uitspoken. Daar is geen tv-controleur meer voor nodig. Geen fysieke dan toch.

Reageer op Benoît Cicchelero