clear

zoeken

search

De nieuwe catalogus van de Zeeuwse Bibliotheken

12 maart 2009


Jaaaaaa…de Aquabrowser is eindelijk in gebruik genomen door de Zeeuwse Bibliotheken, en wel op //zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl.

We werkten al met deze zoekmachine binnen Geschiedenis Zeeland, maar voor de koppeling met onze eigen catalogus waren er heel wat meer horden te nemen. Die zijn nu dus genomen. Tot mijn grote tevredenheid.

Wat ik vind van de Aquabrowser heb ik eerder al verteld. Op dit moment ben ik vooral heel blij dat ik me op aanwinsten en titels kan laten attenderen in Netvibes. RSS voor de zoekvraag Middelburg bijvoorbeeld. Hoe heerlijk is het dan toch dat je met moderne techniek meteen een pamflet uit de kluis opduikelt. Een pamflet uit 1574 nota bene:

De listige ende bedecte instructiën, ofte om wel seggeghene, raetslach van die collonelle van Middelborch, daermede sy haren ghesanten bode, gheïnstrueert ende gheïnformeert hebben, hoe sy pracktijckelicken soude aen de wete comen, oft daer noch hulpe voor handen waer oft niet …, en in somma dengantschen inhout hoe het met der voorseyder stadt ende soldaten gestelt is.

Is het niet geweldig?

@

NB: de Zeeuwse Bibliotheken bevinden zich in goed gezelschap

8 Reacties

  1. Henk schreef:

    ‘t Is buutenhewoon!

  2. Mark Deckers schreef:

    Ziet er goed uit. Jullie tabbladen vind ik ook aardig. Wordt dit nou de standaardinterface voor alle zeeuwse bibliotheken?

  3. @ Henk: hlad afijn 🙂 (fijn je hier weer eens te zien opduiken!)

    @ Mark: dat is wel de bedoeling inderdaad!

  4. biebblogger schreef:

    Ziet er mooi uit Edwin. Het duurde thuis even voordat hij laadde, maar mooi. Ook onder Firefox doet hij het goed i.t.t onze aquabrowser (zie ik nu net). Gefeliciteerd.

  5. M@rja schreef:

    Dag Edwin,
    Ik zie dat jullie het zoek&boeklogo laten doorlinken naar de webopac. In bibliotheek Midden-Brabant hebben we klantreacties hierover gehad. De klant wil de optie Reserveren zien. Ik ben benieuwd of jullie daar ook commentaar op krijgen.

    Jullie hebben er ook voor gekozen om de webopac vrij prominent in beeld te houden. Ben ook hier benieuwd naar de reden. Wordt de aquabrowser niet primaire ingang?

  6. @Biebblogger: dank. Maar waarom doet hij het bij jullie niet met FF dan?

    @ M@rja: ik heb nog niet gehoord van klantenreacties maar zal het eens navragen. Ik weet eerlijk gezegd niet precies waar alle keuzes op zijn gebaseerd, maar mijn directe collega kan me dat zo vertellen!

    Aquabrowser wordt wel de primaire ingang maar met het aanbieden in het gebouw zijn nog problemen in verband met de magazijnmodule. Of dat later nog van invloed zal zijn op de presentatie weet ik ook al niet.

    Je hebt kortom, een paar goede vragen 🙂

  7. But schreef:

    Hier de directe collega.
    @M@rja: wij hebben in Zeeland gekozen voor de Zoek&Boek knop. Reserveren was bij ons ook al 'aanvragen', vandaar de keuze om dit ook onder de noemer Zoek&Boek te plaatsen. Reacties hebben we hier nog niet op gehad, daar ben ik uiteraard ook benieuwd naar. Goed om te weten hoe er bij jullie op gereageerd is. Als het tot veel klachten komt maken we er wellicht weer Reserveren van.

    De Aquabrowser wordt de primaire ingang. Omdat er nog nog wel wat verbeterd moet worden binnen de aquabrowser, is gekozen voor de korte termijn ook de Vubis Webopac nog aan te bieden (veel mensen hechten nogal aan deze webopac), wel via het scherm van de Aquabrowser. Omdat we ook nog functionaliteiten gebruiken (o.a aanwinstenlijstjes) waarbij we gebruik maken van de bieden we deze dus ook nog even aan.

    Jullie bieden de Vubis Webopac niet meer prominent aan zag ik, wel gebruiken jullie net als ons wel nog functionaliteiten hieruit.

  8. M@rja schreef:

    Ja, de aquabrowser moet echt de publiekscatalogus worden. De webopac is voor het publiek uit beeld. Niet helemaal natuurlijk, omdat we in de aquabrowser een optie ‘Mijn Bibliotheek’ hebben. We willen de klant de mogelijkheid geven om bij zijn lenergegevens te kunnen, maar daardoor heb je natuurlijk ook toegang tot de webopac.
    Wat ik een hele goeie aan jullie AB vindt is de tab ‘Digitale Bestanden’. Dat onderdeel van de collectie is soms heel moeilijk te vinden in de catalogus/website van bibliotheken. Nu nog thuisgebruik 🙂
    GaAn jullie de klant ook nog bevragen over de AB?

Reageer op Henk