clear

zoeken

search

Blom op SXSW 2009: sociale media nieuw monster?

17 maart 2009


Erwin Blom verblijft, met vele anderen, al enige tijd op South By South West (SXSW), een evenement dat ooit begon als klein muziekfestival maar dat inmiddels is uitgegroeid tot, zoals ze het zelf zeggen, “een onvermijdelijk mediabeest waar men niet alleen discussieert en nadenkt over trends in cultuur en media, maar die ook presenteert en vaak creëert.”

Erwin communiceert vanzelfsprekend uitgebreid over zijn verblijf op het festival. Via Twitter, (meer dan 42.000 updates die man!) via Posterous en via zijn eigen weblog. Op dat laatste platform las ik gisteren een interessant posting, over de toekomst van kranten en de invloed van sociale media: Hebben we met social media een nieuw monster gecreëerd?

Eerst verwijst Erwin naar spreker Steven Johnson. De schrijver gelooft nog wel in de toekomst van kranten, in tegenstelling tot de meeste andere SXSW-gangers.

Schrijver Steven Johnson was niet pessimistisch over de toekomst van de kranten. Als ze maar snappen dat ze hofleveranciers in nieuws zijn, of centraal punt in een community als verzamelaar van verhalen. Als ze maar snappen dat de krant een uitingsvorm moet zijn en geen doel op zich. Als ze maar begrijpen dat ze op internet nooit dezelfde rol kunnen spelen als op papier.

Vervang het woord ‘kranten’ nu even door het woord ‘bibliotheken’. Dat is nu precies waarom ik veel parallellen zie tussen kranten en bibliotheken, en waarom ik geloof dat die twee instituten veel profijt kunnen hebben van samenwerking. Die parallellen kun je ook herkennen in Erwin’s alinea over ‘de amateur vs de professional’. Worstelen wij niet met dezelfde dilemma’s?

Vervolgens komt hij uit bij de vraag of de snelle ontwikkelingen er niet toe zullen leiden dat we goede dingen kwijt zullen raken (vul dit zelf maar in) en of sociale media daarmee een nieuw monster is. Erwin weer:

Een interessante vraag. Maar blijf er niet te lang bij stilstaan als je een klassiek bedrijf bent, concludeer ik op SXSW. Internet dendert door, het publicerende en participerende publiek dendert door. Dus kijk naar de successen, leer van de successen en kijk of en hoe ze toe te passen zijn op je eigen situatie. En kijk kritisch naar jezelf. Welke kracht van de oude wereld blijft overeind in de nieuwe? Welke nieuwe toegevoegde waarde kun je ontwikkelen? Waar zit je toegevoegde waarde? En nog belangrijker: waar zit je toegevoegde waarde als professional in combinatie met je publiek? Want doe het samen. Kijk waar de waarde van je publiek zit, kijk welke bijdrage men wil leveren en zet die capaciteit in.

En ook belangrijk: probeer. Wacht niet, ga aan de slag. Want wat alle partijen hier als een mantra roepen is dat gegarandeerde successen op internet niet bestaan. Dat fouten maken moet om te leren en tot echte vernieuwende successen te komen. “Zorg voor een cultuur waar mislukken mag”, aldus een woordvoerder van Google.

En dat internet over vertrouwen gaat, zoals Tara Hunt nog eens onderstreepte. Vertrouwen in personen en bronnen. Zorg ervoor dat dat vertrouwen wordt opgebouwd in de taal van internet: persoonlijk. Laat merken weer een optelsom van personen zijn. Praat met je publiek, luister naar je publiek, zoals Tony Shieh van Zappos heel goed duidelijk maakte. Maak de band zo sterk mogelijk.

Dit is geen nieuw verhaal, maar wel een verhaal waar ik vierkant achter sta. Daarom maak ik dankbaar gebruik van het verslag van Erwin. Soms is het goed om dingen te benadrukken.

@

Foto: Erwin Blom

4 Reacties

  1. Guppie schreef:

    Het is altijd zo saai, maar ik kan het hier alleen maar grondig mee eens zijn. Er zijn toch een flink aantal bibliothecarissen actief, experimenteel, creatief etc., waarom lukt het nou maar niet om dat in de dagelijkse praktijk terug te laten komen? Ik heb het gevoel dat het grootste gedeelte van onze collega’s nog steeds terug verlangt naar de tijd dat de uitlening niet openbaar was, haha

    Groeten, Esther

  2. biebblogger schreef:

    Een interessant stukje Edwin. Mij hoef je niet meer te vertellen of duidelijk te maken, dat we mee moeten doen met de nieuwe ontwikkelingen. Alleen hoe, dat is voor mij niet altijd even duidelijk. Ik ben ook maar gewoon een bibliothekaris die al even meegaat en probeert zich een beeld te vormen van al dit nieuws. Dat maken van die keuzes benauwt me wel eens. Groet Romke

  3. schrijverdezes schreef:

    ‘En ook belangrijk: probeer. Wacht niet, ga aan de slag.’
    Dit lijkt me de kern. Wanneer beginnen we? En waar? Ik heb wel zin om nog even mee te doen (m’n pesioenleeftijd wordt toch verhoogd…)

  4. Laten we vaststellen dat een aanzienlijk deel van de beroepsgroep zich zal blijven richten op het werk zoals het was. We kunnen informeren maar niet of nauwelijks dwingen. Er blijven ook nog veel handen nodig voor traditionele taken.

    De groep die wel wil en kan is al deels begonnen, de rest volgt. Niet te veel focussen op de technieken en ontwikkelingen maar vooral op het plezier, de verhalen en de mogelijkheden.

    Je kunt overal beginnen, samen en alleen. Op fora, blogs of netwerken. Op Twitter, portals of Wikipedia. Zoveel kansen. Begin vooral daar waar het goed voelt voor jezelf.

    Kiezen is wel moeilijk maar soms noodzakelijk. Tenzij je heel goed kunt combineren natuurlijk, want stiekem liggen veel publicatiemogelijkheden in elkaars verlengde ook…

Reageer op biebblogger