clear

zoeken

search

Antwoord.bibliotheek.nl

26 januari 2009


Mensen die ZB Digitaal al wat langer volgen weten het: Al@din, de vragendienst van openbare bibliotheken in Nederland, gaat mij aan het hart. Ik was van meet af aan betrokken bij dit onderdeel van onze dienstverlening en was tot voor kort zelfs Provinciaal Servicemanager voor dit product. Mede daarom schreef ik er regelmatig over, zij het dat die bijdragen vaak een kritische ondertoon hadden.
Ik vond/vind namelijk dat Al@din in een sterke formule heeft, met een prachtig netwerk van medewerkers als basis. In de praktijk bleek echter dat het gebruik van Al@din jaar in, jaar uit terugliep, m.i. veroorzaakt door een matige kwaliteit van de gegeven antwoorden en bronnen, een beperkte online zichtbaarheid en het ontbreken van moderne interactie met onze klanten. Die beperkingen zorgden er volgens mij voor dat Al@din aan alle kanten werd ingehaald door andere websites en diensten. Mede daarom wijdde ik medio 2007 een speciaal weblog aan dit onderwerp.

Begin vorig jaar vertelde collega Esther Valent mij dat Probiblio bouwde aan Antwoord.bibliotheek.nl, een aanvulling op Aladin, die in de toekomst mogelijk zelfs als alternatief zou kunnen fungeren. Deze website ging onlangs de lucht in. Dat was mij niet ontgaan maar ik besloot er nog niet naar te verwijzen. Toen Esther vorige week informeerde of ik dat misschien alsnog wilde doen antwoordde ik het volgende:

Ik heb er al twee keer naar zitten kijken en een blogpost overwogen, maar ik heb er bewust van afgezien. Wat ik heel goed vind is de publiekspartipatie, de lay-out en de mogelijkheden voor online vindbaarheid maar waar ik niets in zie is het feit dat er zoveel vragen open staan, dat ik meteen dode links aantrof en antwoorden die niets toevoegen aan de oorspronkelijke bron. Als je zoekfunctie gebruikt krijg je veel irrelevante treffers. Zoek je op ‘waarom is de hemel blauw’ kom je onder meer terecht bij //antwoord.bibliotheek.nl/opgelostevragen/vid/281/waarom_wordt_de_zon_rood_als_hij_onder_gaat. Dat antwoord verwijst netjes naar //www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i001110.html maar is daar letterlijk een kopie van. Voor de gebruiker is dat alleen maar een extra klik en bovendien is Google erg streng voor dubbele informatie, daar kun je zelfs een penalty voor krijgen. En dan staan er ook geen andere bronnen bij en ontbreken de verwijzingen naar digitale of gedrukte bibliotheekcollecties. Wat is dan de meerwaarde voor bibliotheken?

Ik zeg dit niet om onaardig te doen, maar als ik erover zou schrijven ben ik het wel een soort van verplicht om dit soort dingen ook te beschrijven. Het zou ergens wel goed zijn om dat te doen, maar dat vind ik dan ook weer zo flauw, want ik vind het wel een goed inititatief vanwege de eerder genoemde redenen.

Daarom had ik besloten het eerst maar eens tijd te gunnen.

Esther reageerde positief op mijn antwoord. Zij waardeert opbouwende kritiek en kan feedback goed gebruiken. In haar toelichting schreef ze:

  • De openstaande vragen staan 4 weken open (volgende week gaan er dus een aantal naar opgeloste vragen), om iedereen de kans te geven te reageren en de vragensteller om een beste antwoord te kiezen. Dit moeten we beter uitleggen in de FAQ.
  • De opgeloste vragen zijn uit de kennisbank van al@din gehaald en de links zijn gecheckt voordat ze zijn opgenomen. De linkenchecker in antwoord.bibliotheek.nl is nog niet opgeleverd, maar die komt er wel (waarschijnlijk deze week nog).
  • Voor wat betreft irrelevante antwoorden bij de zoekfunctie zal ik zelf ook nog wat speurwerk doen, jouw voorbeeld is niet helemaal duidelijk (is het antwoord op de vraag ‘waarom is de hemel blauw’ in jouw ogen nu relevant of niet’).
  • De kwaliteit van de antwoorden: ben ik helemaal met je eens, dat zit in de mensen. De antwoorden op Opgeloste vragen komen zoals gezegd uit de Kennisbank van al@din, dus er wordt in de gehele bibliotheeksector te weinig aandacht besteed aan een goede kwaliteit van het antwoord. Ik geloof dat dit de bottleneck is voor onze branche (afgezien van een paar zeer gemotiveerde collega’s, zoals in onze regio Winnie Elfferich van Rotterdam, die ook anderen erop aanspreekt). Wat wel leuk is, is dat het team wat meewerkt aan antwoord.bibliotheek.nl onder elkaar en met de redactie in discussie komt over de kwaliteit van het antwoord, maar dat heeft na 3 weken nog niet iets concreets opgeleverd. Ik zal in ieder geval jouw reactie ook gebruiken om de discussie aan te wakkeren, tenslotte ben jij voor ons een autoriteit.
  • Zelf posten: heb ik ook aan gedacht, maar ik heb gemerkt (bij onze nzhdigitaal.ning) dat ik bv geen widget in een post kan zetten, omdat ik zelf geen eigenaar ben. Daarom heb ik jou gevraagd te posten, toen ik er nog geen berichtje over tegen kwam.

Met toestemming van Esther plaats ik onze mailconversatie hier alsnog. Het initiatief heeft namelijk genoeg potentie. En we weten allemaal hoe belangrijk het is om feedback te krijgen. Als ik er aan bij kan dragen dat die feedback er ook daadwerkelijk komt doe ik dat graag.
Schroom dus niet om Esther te laten weten wat jij vindt van antwoord.bibliotheek.nl. Je stem wordt gehoord!

@

11 Reacties

  1. Jouke schreef:

    Wat ik in ieder geval mooi vind (het zal je niet verbazen) is dat er op de site meteen een widget kan worden opgehaald.
    Jammer (en dat zal je ook niet verbazen) is dan dat die optie (get widget) er niet meer is als je de widget op eigen blog/site hebt gezet. Dit ivm online verspreiding (dus wegzetten bij bijv. Widgetbox lijkt me niet verkeerd).
    Raar blijf ik het vinden dat deze service gelijk van start gaat met een landelijke promotiecampagne voor al@din en in die campagne (of ik heb er overheen gekeken) helemaal niet wordt genoemd.
    Dus 2 systemen naast elkaar namens “de bibliotheek”.

  2. @jouke: En daar sluit ik me helemaal bij aan. antwoord.bibliotheek.nl ziet er qua lay-out en concept beter uit inderdaad. Maar snap gewoon niet waarom twee van deze diensten naast elkaar lopen.

    Wanneer leren we nou eens knopen doorhakken? Steek of Al@din in een nieuw jasje of ga door met iets nieuws zoals antwoord.bibliotheek.nl. Het is toch het één of het ander? Lijkt mij voor de klant en de buitenwereld namelijk erg verwarrend. Als ik een antwoord wil hebben op mijn vraag waar moet ik dan naar toe? Al@din, antwoord.bibliotheek.nl, schoolbieb, aquabrowser, de gids, picarta? noem het allemaal maar op! Allemaal diensten die goed bedoeld zijn maar voor de klant wordt het juist onoverzichtelijk.
    De klant wil gewoon een antwoord op zijn vraag punt.

    (zo dat moest ik alleen even kwijt ;o)

  3. Jouke schreef:

    @Alinda: lekker opgelucht nu? Ik sluit me weer helemaal bij jou aan trouwens.

  4. TienD schreef:

    En ik sluit me als provinciaal servicemanager van al@din in Overijssel ook graag weer aan bij vorige sprekers.
    Al@din bestaat straks zes jaar, het netwerk is er. Ik blijf me afvragen waarom het aantal vragen minder is geworden. Verder vind ik dat we de Kennisbank van al@din niet optimaal benutten. Daar zitten zoveel leuke vragen met goede antwoorden in (ja, ook minder goede, dat weet ik, waarom doe nwe daar als branche niks mee?

  5. Guppie schreef:

    Dank voor de reacties! Vanaf vorig voorjaar, toen ik met een stuk van Edwin ‘De toekomst van al@din’ als uitgangspunt startte met dit project, heb ik contact gezocht met, toen, Harriet de Man om een en ander te stroomlijnen. De VOB wilde zich echter richten op de zgn streefbeelddiscussie, maar moedigde ons project wel aan om de resultaten ervan mee te kunnen nemen in de vormgeving van mijnbibliotheek.nl. Momenteel worden er 3 projecten gezien als 2.0 opwaardering van de digitale vraagbeantwoording, te weten de chat, de proef met een chatbot in Limburg en antwoord.bibliotheek.nl (de laatste 2 lopen beiden de 1e helft van 2009). In Noord-Zuid-Holland hadden we de keus tussen GEEN proef doen met een community of het dan maar onder onze eigen naam te doen in samenspraak met de VOB en aangezien niets doen in onze ogen geen optie was, terwijl we er wel subsidie voor hadden gekregen ….

    Groeten,
    Esther Valent

  6. Jouke schreef:

    @Guppie dank voor je reactie.
    Ik woon in Enschede, dus help me even “streefbeelddiscussie”??
    Ach laat ook maar, VOB en al@din.. tsja.

    @Tiend: bovenstaande niet tegen jou!! Want jij bent -voor zover ik weet- niet zo “van de moeilijke” als destijds (in ieder geval in mijn beleving ) mevrouw de Man.
    1x kritiek kreeg ik nog antwoord, 2e keer nada noppes (terwijl ik toch aardig wat heb gedaan om te doen wat zij destijds verzuimd hadden; meeste mensen weten wat ik bedoel ik zal de oude koeien niet verder etc.).

    Zo: ik ben het ook weer kwijt nu 🙂

    En Gup: alle succes trouwens!

  7. Remko schreef:

    al@din draait de laatste tijd heel erg goed – vooral dankzij de chat.

    Wat daar ook weer opvalt is dat het meerendeel van de vraagstellers scholier is en op weg wordt geholpen met een huiswerkopdracht/studievraag.

    Het lijkt mij dat je zo’n vraag liever “onzichtbaar” voor anderen stelt dan via //www.antwoord.bibliotheek.nl waar je klasgenoten en je docent kunnen zien welke informatie je bij al@din opvraagt.

    Als we die (grote) klantengroep eventjes vergeten, vind ik antwoord.bibliotheek een heel leuk idee. Ook economisch: een antwoord dat vroeger door één klant werd gezien is nu zichtbaar voor iedereen. Dat kan ook een stimulans zijn om met een “beter” antwoord te komen dan in het geval van al@din waar het antwoord alleen voor derden zichtbaar wordt als het voorgedragen wordt voor de kennisbank en daar na redactie(?) in wordt opgenomen/bijgehouden(?).

    Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen!

  8. Remko Jas schreef:

    Ik vond Harriët de Man, nu ze hierboven wordt aangevallen, een hele plezierige en capabele collega.

  9. Aladin heeft inderdaad potentie genoeg, ik ben ook wel blij dat de chatfunctie zijn meerwaarde heeft bewezen. Het heeft een jaar of vijf geduurd voordat dit ging draaien (heb met Rob nog meegewerkt aan het advies daarvoor ooit) maar nu is het dan ook zover.

    Aan goede bedoelingen en betrokkenheid ligt het vaak niet. Het is eerder dat het netwerk dat Aladin zo sterk maakt er ook voor zorgt dat besluitvorming stroperiger wordt. Het is complex om alles goed afgestemd te krijgen. Dat is ook de reden waarom ik zelf meer zie in een klein team van fanatici die 24/7 beschikbaar zijn, aangevuld met 2 mensen die alles online ‘wegzetten’ en promoten. Dat kost wel wat natuurlijk maar zou enorm veel kosten besparen op de formatie die nu beschikbaar wordt gesteld.

    De kennisbank zou ook mooi kunnen zijn maar bevat toch ook nog veel zaken die maar zo/zo zijn. Belangrijkste punt is dat de SEO daarvan nog steeds niet is geregeld. Dat is ook een langlopende kwestie.

    Over Harriët tenslotte: ik sluit me helemaal aan bij Remko. Ik had altijd goed en plezierig contact met haar.
    Er speelt veel bij de VOB, op de achtergrond. Dat moeten we niet vergeten!

  10. Guppie schreef:

    Hallo Jouke, de streefbeelddiscussies zijn vorig jaar gevoerd, een aantal bibliotheekorganisaties is uitgenodigd door Peter van Eijk (interim manager bibliotheek.nl) om mee te denken over hoe de digitale bibliotheek er nu ook zou moeten zien en wat er in zou moeten zitten. Dit heeft geleid tot 2 werkgroepen, zie bericht hieronder van de VIB-site:

    “Agenda voor de Toekomst: van plan naar actie

    In februari starten twee landelijke werkgroepen met als doel om in de loop van 2009 een nieuwe portalsite MijnBibliotheek.nl te openen.
    Dit wordt een modern platform waar bibliotheken zowel lokale als collectieve dienstverlening, modulair en gepersonaliseerd, bij de klant brengen.
    De instelling van de twee werkgroepen vloeit voort uit de acceptatie van de Agenda voor de Toekomst. Daarin is een prominente plaats voor permanent innoveren in het algemeen, en voor een nieuwe landelijke portal website MijnBibliotheek.nl in het bijzonder.
    De werkgroep Exploitatie zal zich bezighouden met de manier waarop collectieve digitale diensten in netwerkverband of samen met partners kunnen worden opgezet en uitgebaat.
    Belangrijk is dat er generieke ideeën ontstaan over hoe bibliotheken en PSO’s kunnen werken aan collectieve initiatieven. Verrekeningsmethoden, businessmodellen en lange termijnstrategieën zijn daarin belangrijk.
    De werkgroep Functionaliteiten bereidt een Programma van Eisen voor om de uitgangspunten voor de ontwikkeling van de collectieve Digitale Bibliotheek te formuleren. Dit zal medio 2009 klaar zijn.
    In de geest van het gepresenteerde prototype zal worden gezocht naar nieuwe, interessante functionaliteiten om de bibliotheek ook in het digitale domein een onmisbare plek te laten zijn.
    Modulair ontwerpen moet er verder voor zorgen dat deze functionaliteiten lokaliseerbaar, op meerdere plekken en voor meerdere klantgroepen kunnen worden aangeboden.
    De resultaten uit de twee werkgroepen zijn de basis voor een bestuursnotitie die ter besluitvorming wordt geagendeerd op de Algemene Ledenvergadering.

    January 21, 2009″
    Ik vind het alleen jammer dat er niet bijstaat welke bibliotheekorganisaties in de werkgroepen deelnemen, die zou ik graag willen voeden.

    Groeten,
    Esther Valent, service-manager al@din Noord- en Zuid-Holland

  11. Jouke schreef:

    @ Remko en Edwin: “de aanval” op mevrouw de Man is misschien verkeerd overgekomen, sorry daarvoor. Dat was niet de bedoeling. Heb haar nooit persoonlijk ontmoet ofzo. Wat mij ergerde was dat ik haar (als vertegenwoordiger van !)niet “echt kon bereiken” in mijn pleidooi voor bredere online verspreiding van de mooie online dienstverlening.

    @Guppie bedankt voor je uitgebreide reactie.

Reageer op Edwin Mijnsbergen