clear

zoeken

search

Wij, mensen van het beeldscherm

19 december 2008

Comscore maakte gisteren bekend dat een kwart van alle Google-zoekacties in de Verenigde Staten voor rekening komen van YouTube.

Het mag geen verrassing heten, dat bewegend beeld een steeds grotere rol gaat spelen in onze cultuurbeleving. Visuele geletterdheid wordt almaar belangrijker.

Kevin Kelly schreef er een maand geleden een boeiend artikel over in de New York Times: Becoming Screen Literate. Kelly beschrijft in dat artikel hoe mondelinge kennisoverdracht het eeuwen geleden aflegde tegen de boekdrukkunst en legt uit waarom we nu weer in een overgangsperiode zitten: die van het boek naar het beeld.

Book Patrol illustreert het gelijk van Kelly aan de hand van de game Dante’s Inferno. Oude meesterwerken worden getransformeerd tot videogames.

Het gebeurt waar je bij staat.

@

2 Reacties

  1. Duul schreef:

    Heel interessant deze post. Helaas zit het artikel van Kevin Kelly achter een slot van de New York Times. Ik houd me aanbevolen voor het volledige artikel als iemand er over beschikt.

    De precieze impact van wat er nu aan het veranderen is nog helemaal onduidelijk, maar dat we in tumultueuze tijden leven dat is zeker!

    Het blijft boeien… 🙂

  2. Achter een slot? De NYT heeft helemaal geen sloten meer. Ik kan er ook gewoon zo bij, alle vijf de pagina’s. Ik ben erg benieuwd wat bij jou dan een login oproept….

Reageer op Edwin Mijnsbergen