clear

zoeken

search

Na 23 dingen: 2.0 als mentaliteit, ook voor managers

14 september 2008


Honderden vakgenoten volgen dit jaar de cursus 23 Dingen. Een van de centrale vragen binnen die cursus heeft betrekking op het nut van de cursus of beter nog, op het een vervolg kunnen geven aan die cursus, zowel professioneel als privé.

De cursus is een kennismaking met een greep uit het enorme aanbod van “web 2.0-toepassingen” en is in die zin natuurlijk beperkt. Het is lastig om cursisten in 13 weken tijd te leren dat “2.0” vooral een andere manier van denken behelst en dat de cursus niet zozeer de nadruk wil leggen op de tools maar juist op de moderne gebruiker en de manier waarop wij daar als professionals mee om kunnen -of zouden moeten- gaan.

Voor veel cursisten is de kennismaking met ‘de dingen’ ook echt een eerste kennismaking. Je kunt niet altijd verwachten dat zij in de gegeven tijd, die vaak beperkt is, èn handigheid krijgen in de toepassingen èn doorlopend nadenken over de filosofie erachter. Eigenlijk zou het goed zijn als de managementteams van betrokken organisaties de vrijgemaakte tijd tijdens de cursus zouden handhaven na de cursus.

Daarmee kom ik uit op het doel van deze post: een verwijzing naar een uitstekende bijdrage Suzanne van Kinderen, van Hutspot, op Frankwatching: Web 2.0: Graag, maar wel in eigen tijd?!

Een aanrader voor iedereen die 23 Dingen volgt of heeft gevolgd maar niet goed weet wat er verder mee aan te vangen.

@

Waarschuwingsbord via Warningsigngenerator

12 Reacties

  1. Je moet inderdaad de kans krijgen om je opgedane kennissen, methodieken en de filosofieën erachter in praktijk te kunnen omzetten. Ik ben daar zelf ook voorstander van. Het helpt de energie te kanaliseren, je te motiveren en te laten doen waar je goed in bent. Het mooiste voorbeeld van zo’n manier van doen vind je overigens weer terug bij … jawel … Google 🙂

  2. essen2punt0 schreef:

    Inderdaad een geweldige aanrader! Ik las ‘m van de week en heb ‘m ook maar op twitter gezet. Dit zijn nu de artikelen die me aan het denken zetten, maar ook meteen bevestigt dat mijn worsteling met ‘welke weg ik moet gaan vinden daarin en waartegen’ niet zo’n rare lijkt te zijn…

  3. Arda schreef:

    Wat ik aan het bovenstaande rijtje zou willen toevoegen is:
    LAAT HET MIJ LEZEN
    IK ZAL ER OVER NADENKEN
    Dát is een beetje wat ik in de 23dingen-cursus gemist heb. Zo’n boekje als Beter internet, dat had ik toen wel graag gelezen. Maar ja, dat was er nog niet…
    Groet van Arda

  4. Gerard Bierens schreef:

    Een inkoppertje natuurlijk, maar voor de managers die nu denken ‘laat het me maar eens zien dan’ is er tijdens de komende OCN2008 de masterclass 23dingen voor managers.Inschrijven dus!

  5. @ Benoit: de cultuur daar blijft een lichtend voorbeeld inderdaad!

    @ Annemarie: mooi dat het wat bijdraagt. Het is en blijft een lastig verhaal…

    @ Arda: goede literatuur erbij is heel erg fijn. Vraag is daarbij natuurlijk wel hoeveel mensen daar ook nog tijd voor uit willen trekken. Hier op ZBD en een beetje op Ning staan ook wel leestips maar ik denk dat maar weinigen de tijd of moeite willen/kunnen nemen daar ook in te duiken.

    @ Gerard: bedankt voor de aanvulling!

    @ Rob: thxs!

  6. Arda schreef:

    Ik heb eerlijk gezegd tijdens de cursus nooit begrepen waarom ik zoveel tijd moest besteden aan het leren van allerlei vaardigheden terwijl er nooit ‘s een paar weken werden uitgetrokken om de achtergronden ervan wat diepgaander te belichten. Het leek alsof het ‘2.0-gevoel’ verondersteld werd iets te zijn dat je vanzelf zou krijgen als je maar Flickerde, e.d. Bij mij heeft het helaas niet zo gewerkt, maar ik vermoed dat ik daarin een uitzondering ben.
    Hartelijke groet, Arda

  7. Het leert vaak inderdaad fijner als je achtergronden krijgt of visualisaties tot je beschikking hebt.
    Met het web geldt natuurlijk wel dat je die vaak ook krijgt als je doorklikt en zelf verder op onderzoek gaat maar ook daar is tijdgebrek vaak weer een boosdoener…

  8. Natalie schreef:

    Dat artikel van Van Kinderen stond inderdaad al in mijn lijstje posts-die-ik-binnenkort-eens-heel-goed-ga-lezen…

    Bij mijn (ex-)biebje is bij de grootste tegenstribbelaars, die misschien niets meer met de nieuwe toepassingen zullen doen, wél de drempel verlaagd om uberhaupt íets met die pc te gaan doen. Da’s toch een winstpuntje (‘tje’ dus). En die tijd ná de cursus moet al van te voren bedacht zijn: kwestie van kennisborging! Maar voor wie en wat moet er in die tijd gedaan worden? Denk dat mensen het al snel als tijdverspilling zien.

    Ben benieuwd hoe het mijn nieuwe collega’s zal vergaan die ik als het goed is binnenkort mag gaan verblijden met 23 Dingen! 🙂
    Ze zijn in elk geval enthousiast, dus het begin is goed!

  9. @ Natalie: het is inderdaad meer dan alleen de uren beschikbaar stellen. Je moet er ook nog visie en beleid aan koppelen. Daarom is het zo belangrijk dat management ook de potentie en gevaren kent…
    Het is in ieder geval al goed als de opvattingen erover veranderen. Dat is een begin…

    Leuk dat je het ook hebt meegenomen naar de nieuwe werkgever. Lees steeds vaker dat de politie ook aan crowdsourcing doet. Goed werk!

  10. Jan Klerk schreef:

    Mooie achtergrondinformatie bij dit soort discussies vind je in de reeks artikelen over de ‘Transparent Library’. Daar staan veel mooie dingen in over het wegvallen tussen het professionele en het private domein. Deze voor de lol in ieder geval:D

  11. Leuke tips! Die ga ik gauw checken.

Reageer op Jan Klerk