clear

zoeken

search

Google introduceert zoeken naar tekstfragmenten in video’s

16 juli 2008


Op het officiële Google Blog werd maandag bekend gemaakt dat het ‘Google spraakteam‘ werkt aan de ontwikkeling van een zoektechnologie waarmee gebruikers kunnen zoeken in de gesproken teksten van online video’s. Deze technologie is te complex -en daarom nog te langzaam- om nu al toe te kunnen passen op alle Google- en YouTube-video’s maar kan inmiddels wel worden uitgeprobeerd in een gadget voor iGoogle: Elections Video Search.

Ik liet vijf verschillende zoektermen los op deze gadget (woorden als ‘nothing’, ‘drugs’ en ‘war’) en werd inderdaad meteen naar fragmenten geleid waar die woorden werden uitgesproken. Een merkwaardige sensatie.

In hoeverre de technologie al volwassen is, is lastig vast te stellen. Om te weten of er ook fragmenten worden gemist moet je de hele video kijken en luisteren. Daar heb ik nu de tijd niet voor.

Zo op het eerste gezicht is dit echter een zoektechnologie met veel potentie. Stel je eens voor dat je straks alle video’s op deze manier kunt doorzoeken. Dat breidt het aantal bronnen dat je tot je beschikking hebt niet alleen drastisch uit; het zal ook een nieuwe wending geven aan het in context kunnen plaatsen van informatie. Dat kan geen kwaad in een tijdperk dat sterk gericht is op beeld en geluid.

Het stelt ‘gewone’ mensen bovendien in staat om toespraken beter te analyseren. Hoe vaak vallen politici in herhaling? Welke onderwerpen worden vermeden in campagnes?

Het is een nieuwe zoekdimensie in ieder geval. Reuze interessant.

@

Foto

8 Reacties

  1. Robert schreef:

    Dát zou inderdaad echt fantastisch zijn! Voor je onderzoeken zou je ook gewoon documentaires e.d. makkelijk kunnen raadplegen (terwijl je het nu moet doen met de beschrijvingen op metaniveau).

    Aan de andere kant levert je totale zoekactie wel weer enorm veel treffers op zodat het lastiger wordt om de specifieke informatiete vinden die je zoekt.

  2. Ja dat is ook nog een probleem want je weet natuurlijk nooit welke zinnen er precies zijn gezegd. En of je ook kunt zoeken op volzinnen heb ik nog niet geprobeerd.

    Lijkt me complexe materie. Zou je mooi op kunnen afstuderen aan de IDM 🙂

  3. Robert schreef:

    Je zou je gelijk weer willen opgeven 😉 Jammer dat onze Haagse IDM geen masters biedt 😀

  4. Weer een knappe prestatie van Google om ook de gesproken informatie sneller doorzoekbaar te gaan maken.

    @ Robert : Ik vermoed dat ze dat op termijn wel zullen kunnen verhelpen door met een soort van trefwoorden TiVo op de proppen te komen.

  5. Aaron Peters schreef:

    Welke impact zou dit kunnen hebben vanuit een SEO perspectief?
    Zal Googlebot bij het spideren van een webpagina ook de tekst *in* de video ‘zien’?
    Ga je als videomaker bepaalde woorden in je video vaker (laten) uitspreken om het filmpje beter vindbaar te maken?

  6. @ Benoit & Aaron: ik heb echt geen flauw idee hoe deze techniek precies werkt dus maar of spraakherkenning uiteindelijk ook aan bots gekoppeld kan worden twijfel ik eigenlijk niet. Flash is inmiddels ook te indexeren.

    ALS het ooit zover komt gaan makers van filmpjes er ongetwijfeld rekening mee houden. En voor SEO-specialisten is er dan een mooie nieuwe niche bij 🙂

  7. Martijn Couprie schreef:

    Even voor de duidelijkheid, flash is nog nauwelijks indexeerbaar door Google. Het advies is en blijft simpel, belangrijke tekst moet altijd gewoon in html op een pagina staan (eventueel met css opmaak). Google is wel beter in staat om links te volgen in een flash bestand, maar zelfs dat gaat niet altijd goed.

    Over zoeken in video, het is wel duidelijk waarom Google zo investeerd in technologie om door video te zoeken. Google heeft voor heel veel geld YouTube gekocht en tot nu toe draaien ze daar erg veel verlies op. Door woorden te herkennen wanneer iemand een video zoekt is Google instaat om er contextuele advertenties bij te plaatsen, net zoals nu gebeurt als je met Google zoekt en je Adwords advertenties te zien krijgt bij je zoek term.

  8. Hoi Martijn:

    Met dat eerste heb je helemaal gelijk, met dat tweede denk ik dat je helemaal gelijk hebt.
    Maar er zit ook nog wel meer achter dan geld alleen denk ik. Ultieme zoektechniek kunnen leveren maakt ook dat je de concurrenten voor blijft, bijvoorbeeld.

Reageer op Edwin Mijnsbergen