clear

zoeken

search

Inlichtingenwerk in de bibliotheek, februari 2008

23 februari 2008


Ik zit niet vaak meer aan de inlichtingenbalie. Ik val nog wel eens in tijdens vakanties, of als een collega is verhinderd en eens in de zeven weken ‘draai’ ik -een zaterdagdienst, van 10.00 tot 13.00 uur. Zo ook vanochtend.

Ik vind het leuk, inlichtingenwerk, zeker als ik het druk heb. Ik beschouw drukte namelijk als een goed teken. Dan is je werk relevant, dan weet je dat je er niet voor niets zit.

Als ik terugkijk op de dienst van vanochtend kan ik ook wel stellen dat het druk was. Ik kwam alleen toe aan een paar mailtjes en een halve boterham. Voor de rest was het gewoon heerlijk doorpakken.

De dienst bewees voor mij eens te meer dat inlichtingenwerk sterk aan veranderingen onderhevig is. Medewerkers moeten langs een andere lat gelegd worden, als ze worden aangenomen. Natuurlijk spelen boeken nog steeds een grote rol maar de digitale wereld is sterk in opmars en de vragen worden steeds complexer bovendien.

Vanochtend kreeg ik zes vragen die direct met boeken te maken hadden: één boek bleek vermist te zijn, vijf boeken waren digitaal gereserveerd maar bleken nog niet klaar te staan, iemand wilde weten waar de voetbalboeken stonden en twee andere mensen vroegen om hulp bij een onderwerp/de SISO.

Dan de ‘digitale vragen’:

  • Een vrouw had thuis geprobeerd een boek aan te vragen via Zoek&Boek maar was daar niet in geslaagd door onduidelijkheden in de interface. Ik doorliep het gehele klikproces met haar, vulde alle gegevens op verschillende schermen in, vinkte wat zaken aan en uit en kreeg na vijf minuten de bevestiging dat het gelukt was. Een kleine zege.
  • Een van de personeelspc’s bleek defect te zijn waardoor ik even mijn laptop moest installeren. Dat bleek mee te vallen. In twee minuten was ik online en kon probleemloos bij alle netwerkbestanden.
  • De interneteilanden zaten bomvol. De kids waren braaf, zij het dat ze het niet leuk vonden dat er gisteren een tweede server voor runescape was geblokkeerd. Dat was echter geen probleem; ze benaderden nu weer de oude URL door gebruik te maken van een hiaatje in Firefox. Gelukkig vertellen ze die dingen gewoon als je de dialoog met ze aangaat en ze behandelt als volwaardige klanten. Ik liet het daarom maar voor wat het was maar stelde wel als eis dat zij dan van tijd tot tijd vrijwillig hun veroverde plekje zouden afstaan. Daar gaven ze nog gehoor aan ook. Alweer een kleine zege.
  • Een meisje had een werkstuk gemaakt dat ze in kleur wilde printen. Het lettertype bleek niet op de pc te staan en kon alleen illegaal gedownload worden. Dat was geen goede optie. Met haar ga ik van de week verder om alles om te zetten naar een vergelijkbaar lettertype, die ze vond op een site die ik haar gaf. De gele toner van de laserprinter was bovendien ook bijna op.
  • Een man kwam aanzetten met een webcam, om zo foto’s te versturen via zijn webmail. De beveiliging stond de USB-verbinding echter niet toe. Dat had te maken met de software die de man had meegenomen om te installeren. Alles geprobeerd, maar tevergeefs. De man zal met een plug and play-apparaatje moeten terugkomen
  • Een klant mistte een plugin om naar een podcast te kunnen luisteren. Die was zo gevonden.
  • Twee klanten begrepen niet dat ze na doorklikken binnen de catalogus in Picarta waren beland en snapten dus ook niet waarom ze niet konden zien op welke locatie het gezochte boek stond. Dat vereiste een korte uitleg over het verschil tussen verschillende catalogi.
  • Een studente van de Roosevelt Academy wilde weten hoe zij remote SPSS kan benaderen in Utrecht. Daar hebben we een speciale verbinding voor. Er wordt niet vaak naar gevraagd dus dat is elke keer weer puzzelen. Ze wilde het graag vanaf thuis doen, ik moest haar daarom even doorverwijzen naar systeembeheer van de RA zelf.
  • Een jongetje van een jaar of 8 kwam vragen waarom we //client.silabsoft.org nu geblokkeerd hadden. Hij vond het heel vervelend, zei hij en kon geen begrip voor onze actie opbrengen. Hij vroeg zich af waarom andere sites dan wel zijn toegestaan. Daar kon ik niet echt een zinnig antwoord op geven. Ik mompelde nog iets over overlast tijdens de vakantie, wetende dat die dingen feitelijk niets met elkaar te maken hebben. Later zag ik het jongetje filmpjes kijken op youtube en een ander spelletje spelen met zijn vriendjes.

Het is zomaar een greep, uit zomaar een dienst, maar het illustreert vrij aardig dat je er met kennis van boeken alleen niet meer komt. Als je er dan rekening mee houdt dat de opkomst van mobiel internet nog maar net is begonnen en nieuwe technologieën elkaar steeds sneller opvolgen, is het toch wel gerechtvaardigd om te zeggen dat permanente bijscholing of zelfstudie een vereiste is, in het inlichtingenwerk anno 2008.

Het lijkt een open deur maar nog lang niet iedereen is ervan overtuigd. Ik vraag me wel eens af hoeveel tijd er nog overheen zal gaan voordat dat wél het geval is.

@

Afbeelding

5 Reacties

  1. Henk schreef:

    Never a dull moment!

  2. Christian schreef:

    Zo zie je maar, Edwin.. Je kunt een week lang rss-feeds bijhouden.. maar een morgen inlichtingenwerk laat ook al prima zien hoe de wereld om ons heen allang is veranderd.. 😉

  3. Zo is dat maar net 🙂

  4. Daan schreef:

    Ha, leuk om dit zo een keer op een rijtje te zien. Geeft meteen inzicht in wat je nu eigenlijk aan zo’n inlichtenbalie ‘doet’. Vind ik interessant omdat ik de OB alleen als klant bezoek en weinig meer doe dan boeken/dvd’s opzoeken in de catalogus en deze leen. Meer van dit soort inkijkjes graag 🙂

  5. Ik zal er aan denken, maar veel van de werkzaamheden worden steeds abstracter of kan ik niet online zetten omdat ze nog niet openbaar zijn of afgerond.

    Het lijkt wel of dat meer wordt naarmate ik er langer werk…

Reageer op Daan