clear

zoeken

search

Het informatiegedrag van de medewerkers van morgen

19 februari 2008


Van de vele onderzoeken naar jongeren en hun internet- en informatiegebruik krijg ik niet snel genoeg. Ik beschouw jongeren namelijk als een opmaat voor de dingen die ons te wachten staan in de komende jaren.

En dat er veel onderzoek gedaan wordt naar jongeren leidt geen enkele twijfel. Vandaag werd ik geattendeerd op een nieuw onderzoek van LogicaCMG, naar berichtenverkeer via internet, e-mail en sms. Conny was de eerste die mij op dat onderzoek wees. Zij merkte terecht op dat de term ‘ontlezing’ niet echt meer op z’n plaats is, nu blijkt dat de jeugd op hun 21e al zo’n 250.000 mails en sms’jes heeft ontvangen en dat ze tot die leeftijd gemiddeld 5000 uur achter hun spelcomputers zitten en 3500 uur hebben gesurfd.
Volgens de onderzoekers is de jeugd in de afgelopen twee jaar ‘extreem veranderd’.

Met name dat laatste vind ik erg interessant. Dat de jeugd ‘all wired’ is vind ik namelijk geen verrassing meer. Maar waar komt die plotselinge verandering nu vandaan? Is dit nu de opkomst van de eerste generatie die echt is opgegroeid met internet, mobieltjes en een gameconsole in huis? Iedereen die na 1991/1992 is geboren valt in die categorie. Die zijn nu een jaar of 16.

De Telegraaf schrijft:

De digitale generatie verwerkt nu gemiddeld 80 mails en sms’sjes per dag. In dat bombardement zitten ook steeds meer ongewenste spamberichten. Herbert: ” Daar zullen jongeren beter mee moeten leren omgaan. Dat aantal wordt niet minder, dit is hun lot.” Volgens internetsocioloog Albert Benschop van de Universiteit van Amsterdam is de rek er bij jongeren nog lang niet uit. ” Ze kunnen nog zoveel meer. Jongeren blijken zeer goed in het filteren van die enorme berg mails, sms’sjes en gechat via msn, alles wat op ze afkomt. Ze beschermen zich juist heel vindingrijk en kunnen veel meer zaken tegelijkertijd verwerken dan we enkele jaren eerder dachten.”
[…]
Logica CMG ziet dat deze jongeren als de nieuwe werknemer, levend vooral in de digitale wereld, bij bedrijven nog niet warm worden ontvangen. Herbert: “Zij worden straks de nieuwe collega’s, maar bedrijven weten absoluut nog niet hoe zij met dit gedrag, extreem veel levend op internet moeten omgaan.”

Die laatste opmerking is natuurlijk ook een essentiële. Om een beetje bij eigen leest te blijven: is de bibliotheekwereld al klaar voor deze generatie medewerkers? Over 5-10 jaar begint de grote uitstroom van personeel toch echt. Kunnen we nieuwe medewerkers tegen die tijd bieden wat ze willen en gewend zijn?

@

5 Reacties

  1. Henk schreef:

    Ik hoop dat de nieuwe generatie al instroomt voordat de tent leegloopt. Ik vind het echt zorgelijk dat ik met mijn 45 jaren de op een na jongste medewerker ben in een team dat voor en met kinderen en jongeren moet werken. En de jongste? Die is maar één jaar jonger dan ik…

  2. Nee daar is de bibliotheekwereld nog helemaal niet klaar voor. Ik heb steeds vaker het idee dat tussen mijn generatie en die van de gemiddelde bibliotheekmedewerker als een enorme kloof zit.

    Dit gaat dan voornamelijk over de verwachtingen die ik van de verschillende systemen en procedures heb.
    Ik kan me voorstellen dat dit voor een nieuwe generatie die nog meer en nog hogere verwachtingen heeft alleen nog maar erger zal worden.
    En als ik eerlijk ben vind ik de uitdagingen die er binnen de bibliotheekwereld zijn ook niet enorm uitdagend (misschien ben ik toch meer onderdeel van de digitale generatie dan ik wil toegeven).

    De vraag is alleen of dit is op te lossen en of je het wil oplossen. Want hoewel de bibliotheekwereld zich aan de nieuwe generatie moet aanpassen zal ook de nieuwe generatie zich aan moeten passen aan het werkveld. Deze verandering kan en moet niet van een kant komen.

    Overigens denk ik dat een groter probleem van de bibliotheek niet zal zijn dat het werk niet aansluit op de nieuwe medewerkers, maar dat het krijgen van nieuwe medewerkers het grootste probleem zal zijn.

    Het is voor bibliotheken nu al een probleem om jonge mensen te werven (of ze doen het helemaal niet). Ik denk dat het belangrijker is om te kijken hoe je dit in de komende jaren gaat oplossen. Waarschijnlijk is dat al een van de eerste stappen om het probleem dat over 10 jaar ontstaat op te lossen!

  3. Daan schreef:

    Ons waardeloze imago speelt natuurlijk ook een rol. Als ik zie dat het in Engeland wel blijkbaar mogelijk is om jong personeel te krijgen moet dat hier toch ook lukken.

    @Jeroen: Vergeet niet dat jij ook steeds ouder wordt en de gemiddelde student altijd even jong blijft 🙂

    Ik vind wel dat je het somber inziet, zeker als je de situatie binnen Fontys vergelijkt met sommige andere hogescholen. Dan mogen we wat betreft uitdaging en vooruitstrevendheid echt niet klagen. Alhoewel het natuurlijk altijd beter kan!

  4. HRM is gelukkig wel een speerpunt in de nieuwe strategieën van de VOB maar daarmee wordt niet alles opgelost denk ik.
    Maar het is inderdaad meer dan alleen zoeken naar vervanging voor de bestaande medewerkers, het is ook voorzieningen treffen voor moderne manieren van werken. Nu schrikt iedereen nog als je begint over Instant Messaging als communicatiemiddel of wordt je niet echt begrepen als je thuis in de werkmail zit en op het werk ook wel eens in Hyves, om maar eens wat te noemen.

    Ik denk zelf dat het ook nog wel even zal duren voordat dat soort dingen gemeengoed zullen zijn.

  5. @Daniëlle
    Ik weet dat ik ouder wordt en de studenten altijd even jong blijven. Maar voorlopig ligt mijn leeftijd nog dichter bij deze groep jongeren dan bij die van de gemiddelde bibliotheekmedewerker (alhoewel dit ook niet lang zo zal blijven) 😉

    Ik zet me ook regelmatig af tegen de opmerkingen over de digitale generatiekloof (//groups.yahoo.com/group/scholenlijst/message/10848)
    Het benadrukken en overdrijven van deze verschillen maakt de verschillen die er zijn juist alleen maar groter.

    Ik heb mbt hogeschoolmediatheken niet zo heel erg veel vergelijkingsmateriaal en ik kan ook alleen voor mezelf praten. Persoonlijk vind ik de mediatheek niet heel erg vooruitstrevend en uitdagend.
    Misschien dat ik toch meer een product van mijn generatie ben dan ik zou willen toegeven…

Reageer op Henk