clear

zoeken

search

Competenties van gamers benutten op de werkvloer

25 februari 2008


Volgende week bezoek ik Ugame, een symposium over de meerwaarde van (serious) games, voor onder meer bibliotheken. In de archieven van ZB Digitaal vind je veel posts over die materie. De laatste maanden schrijf ik er iets minder over. Te veel in herhaling vallen is immers ook niet zo interessant voor de lezer.

Vandaag moet het weer even. De input komt van alle kanten namelijk.

Negatieve associaties met gaming beheersen nog steeds de media en dat is mijns inziens volkomen onterecht. Een tegengeluid is dan ook op zijn plaats.

Vorige week schreef ik nog over het informatiegedrag van de medewerker van de toekomst en ik vroeg mezelf af of bibliotheken al klaar zijn voor die nieuwe generatie collega’s. Daar heb ik sterk mijn twijfels over. Thomas Schmitz stuurde me vanochtend een mailtje met daarin een nieuwsbericht dat hij van P&O Actueel had geplukt: Gamers zijn meerwaarde voor elke organisatie. Het artikel wijst op een aantal eigenschappen van gamers die ook nuttig kunnen zijn op de werkvloer:

1. Een gamer is resultaatgericht
2. Een gamer is vertrouwd met de kracht van teamwerk
3. Gamers houden van constante verandering; dit heeft een uitdagend effect
4. Een gamer is leergierig
5. Gamers onderzoeken innovatieve strategieën en proberen alternatieven uit

Het is dezelfde boodschap als die in de vele boekjes die ik las over Serious Gaming. Zie de verzameling op Library Thing.

Actueel is het bericht op P&O Actueel niet te noemen. Zij verwijzen naar een rapport over gaming en leiderschap, dat IBM in de zomer van 2007 publiceerde, in samenwerking met Seriosity en MIT. Omdat ik dat rapport nog niet eerder zag heeft het bericht toch nieuwswaarde. Virtual Worlds, real leaders (PDF) is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp. Het is sowieso de moeite waard om eens te kijken wat IBM ziet in gaming en in hoeverre men daar de meerwaarde van games onderkent.

Ik vind het nog steeds jammer dat het fenomeen gaming nauwelijks wordt opgepakt in de dienstverlening, dat de mogelijkheden niet beter worden benut om de banden met ons jongere publiek te versterken. Er is veel mogelijk, met relatief weinig middelen, maar schijnbaar bevat dit idee te veel ongeloofwaardige elementen om echt opgepakt te worden. Ik geef de strijd niet op maar hamer alleen nog op de achtergrond. Een mens moet verder in het leven tenslotte.

Het is dan fijn om te lezen dat de jongens van Gamehouse Walcheren wél doorpakken, zonder een cent subsidie. Collega Henk attendeerde me daar vanochtend ook op. Goed werk!

@

8 Reacties

  1. Ron schreef:

    Voor mij heeft gamen in het verleden ook een absolute meerwaarde gehad. Ik heb er veel door geleerd. Met name bij het analyseren en het samen oplossen van problemen. Ik heb het dan wel over de grotere games zoals Guild Wars of WoW. Een paar uur tetris spelen zal niet veel toevoegen.

    Ik vind het ook jammer dat gaming altijd zo negatief in de media komt. Excessen heb je altijd. De positieve aspecten zijn zwaar onderbelicht.

    Als ik hier bij Fontys zie dat zo’n 40 studenten en een paar vrijwilligers hun vrije middag opofferen om samen te gamen dan moet dat toch mogelijkheden bieden voor docenten en het onderwijs. Jammer genoeg zijn bij die middagen weinig docenten te bekennen.

  2. Hoi Ron!

    Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen. Mag ik je vragen hoe oud jij bent? Daar ben ik zomaar benieuwd naar in dit kader.

    In het onderwijs zijn er ook nog heel veel slagen te maken, dat ben ik helemaal met je eens. Is dat samen gamen op Fontys dan een initiatief van de opleiding of van de studenten zelf?

  3. Ron schreef:

    Ik ben 36 en heb dus zo’n beetje de hele ontwikkeling van games meegemaakt. Van de C64 tot nu 🙂

    Dat samen gamen is een initiatief van de opleiding informatica. Een groepje krijgt de opdracht om zo’n middag te organiseren. Omdat dit natuurlijk erg aanspreekt doen de studenten dit dan ook erg enthousiast.
    Als dan ook nog eens zo’n middag goed bezocht wordt dan is dat natuurlijk extra leuk.
    Ik game zelf niet mee maar help soms met de servertjes enzo. Of ik ga een half uurtje kijken.

  4. Dat klinkt leuk zeg. Vooral dat enthousiasme zeg me wel wat 🙂

    Bedankt voor je reactie!

  5. Daan schreef:

    Oh jee, aan die paar uurtjes Tetris heb ik dus niets gehad?

    Ik geloof heus wel in die competenties maar soms bekruipt me het gevoel dat je als niet-gamer potverdimme helemaal niets meer voorstelt. Ok, ik chargeer nu maar ook niet-gamers hebben bepaalde kwaliteiten hoor. Misschien is dat de reden waarom ik dat boek ‘got game’ van John C. Beck zo overdreven vond, die hele lofzang op gamers ging me net iets te ver. Dat neemt niet weg dat ik zeker geloof dat je bepaalde competenties kunt opbouwen door het spelen van games. Maar alles met mate graag!

  6. Mate is zo matig he 🙂

  7. Arjon Bimmel schreef:

    Beste Edwin,

    Als bestuurslid van Gamehouse Zeeland (Ja, het is Gamehouse Zeeland, in plaats van Gamehouse Walcheren, jammer dat het verkeerd in de PZC terechtkwam.. maar daar doe je niks aan), weet dat gamen absoluut positieve aspecten kent.
    Zoals al genoemd is het erg jammer dat gamen vaak negatief in beeld komt. Wat ik hieraan wilde toevoegen, is dat ik heb gezien dat jongeren die moeite hebben om contacten met anderen te leggen, door samen of tegen elkaar te gamen, makkelijker in contact met elkaar komen.

    Goed om te lezen dat er nog mensen achter het gamen staan; we blijven ervoor gaan om meer erkenning en positieve publiciteit te krijgen.

    Met Hartelijke Groet,
    Arjon Bimmel

  8. Hoi Arjon,

    Goed werk van jullie. Ik kan mezelf ook wel eens ergeren aan de eenzijdige belichting van het hele gebeuren.

    Succes met Gamehouse!

    Edwin

Reageer op Edwin Mijnsbergen