clear

zoeken

search

De fragmentatie van de (sociale) media: wie beïnvloedt wie?

31 januari 2008


Het is een discussie die al lang loopt op het web en elders: welke media beïnvloeden elkaar en in welke mate? Put de oude media uit de sociale media van het web of andersom? En wanneer is er sprake van het zogenaamde Tipping Point? (mensen die niet bekend zijn met die term kunnen terecht bij de visuele boekrecensie van Marina).

Voor mij persoonlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik ben een soort info-omnivoor. Ik richt me sterk op het web voor mijn informatievoorziening maar het kan me dan echt niet schelen of ik een nieuwsfeed lees van een landelijk dagblad of van een blogger met een kleine maar trouwe schare lezers.

Neem nu deze situatie: vanavond word ik door David Armano geattendeerd op een artikel in het magazine van Fastcompany, dat hij weer was gaan lezen omdat Guy Kawasaki hem erop attendeerde. Armano en Kawasaki reageren beiden op het artikel, dat gaat over invloed in de media en het Tipping Point.

Armano visualiseert een en ander zoals gebruikelijk weer prachtig en illustreert daarmee dat het eigenlijk allemaal niet zoveel meer uitmaakt. Iedereen draagt zijn steentje bij aan het verspreiden van ideeën en nieuws. Natuurlijk zijn het vaak de grote media die de scope hebben; daar worden ze tenslotte ook dik voor betaald. Zij beschikken over professionele instrumenten en bronnen bovendien. Maar kijk naar invloedrimpels van Armano en je beseft wat hij bedoelt. Een idee verspreidt zich meer dan ooit via gefragmenteerde netwerken. Via open en gesloten netwerken naar individuele verspreiders.

Daarom zou je de invloed van iedereen die de moeite neemt om een idee of bericht te verspreiden even serieus moeten nemen.

Tsja, daar heeft David wel een goed punt. Maar dat vind ik. Lekker belangrijk 🙂

@

4 Reacties

  1. Gerjanne Tiemens schreef:

    Hoi Edwin, al tijden lurk ik hier, als in inspiratie snuiven en inspirerende dingen lezen, zonder ooit iets achter te laten… Nu dus wel, als dank voor alle inspiratie die ik hier al gesnoven heb en me verheugend op nog meer ‘lekker belangrijk’ informatie & inspiratie ;o)

  2. Jan Tweepuntnul schreef:

    zoiets ja. Alles even lekker belangrijk:-)

  3. Hoi Gerjanne,

    Bedankt voor je reactie! Ik vind alle feedback super maar onverwachte commentaren doen altijd weer iets extra’s.

    Ik was op jouw blog al een tijdje niet meer geweest maar je zit nu weer in mijn netvibes. Ik ben meteen maar zo vrij geweest om het mooie filmpje ‘there are so many of us’ op bibliotheek 20 te zetten.

    @ Jan: moet ik opeens toch weer aan animal farm denken…Die flits klopt dan eigenlijk weer niet met wat ik schreef. Weird!

  4. Jan Tweepuntnul schreef:

    all animals are equal:-)

Reageer op Jan Tweepuntnul