clear

zoeken

search

Onderzoek Pew: hoe mensen internet, bibliotheken en overheidsdiensten gebruiken als ze hulp nodig hebben

31 december 2007


Aan het eind van het jaar 2007 komt Pew Internet nog net met een interessant rapport: Information Searches That Solve Problems: How people use the internet, libraries, and government agencies when they need help.

Voor dit onderzoek zijn 2.796 Amerikanen ondervraagd en hoewel ook dit rapport bevindingen bevat die je van ver had aan kunnen zien komen stuit je toch ook op een aantal conclusies die verrassend zijn.

Allereerst blijkt dat bibliotheken onderaan de lijst bungelen als het gaat om fungeren als hulpmiddel voor mensen die worstelen met een informatieprobleem:

  • 58% gebruikt het internet (thuis, op het werk, in de bieb of elders) voor hulp
  • 53% raadpleegt professionals zoals artsen, advocaten of financiĆ«le experts
  • 45% raadpleegt vrienden en familie voor advies en hulp
  • 36% maakt gebruik van kranten en tijdschriften
  • 34% consulteerde direct een overheidsloket
  • 16% zocht hulp via tv en radio
  • 13% wendde zich tot de openbare bibliotheek

Even laten doordringen: in de VS zijn er meer mensen die eerder de televisie aanzetten als ze een antwoord op een vraag zoeken, dan dat ze naar een bibliotheek gaan.

Aan de andere kant is het wel zo dat 53 % van alle Amerikanen de bibliotheek in het afgelopen jaar een keer heeft bezocht. En wat nu zo interessant is: de Y-generatie vormt de groep zwaarste gebruikers! Het blijkt sowieso dat mensen die veel gebruik maken van internet ook gebruik maken van de bibliotheek. De oorzaak daarvan moet waarschijnlijk gezocht worden in een algemene informatiehonger. Door echt op zoek te gaan naar informatie kom je na verloop van tijd ook wel bij bibliotheken terecht.

Op Yahoo News zegt een co-auteur van het rapport dit ook:
“Internet use seems to create an information hunger and it is information-savvy young people who are most likely to visit libraries”

62 % van de bibliotheekbezoekers gebruikt in de bibliotheek dan ook weer computers. Daarmee is de cirkel dan weer rond.

Dit rapport gaat vanzelfsprekend in het archief. Het bewijst voor mij weer een beetje meer dat het wel degelijk zinvol is om als bibliotheek de jongere gebruikers op te zoeken waar ze zitten, om ze pro-actief van dienst te zijn, om te laten zien dat je waarde kunt toevoegen aan gezochte informatie. En vlak ze niet uit! De Y-generatie is een veeleisende!
Het rapport ondersteunt ook de stelling dat het faciliteren van toegang tot het web en technologie nog veel prominenter kan en moet in bibliotheken.

Het is, kortom, een rapport (PDF) waar ik goed mee uit de voeten kan.

@

2 Reacties

  1. Daan schreef:

    Interesting!

    Wat ik me nu afvraag, vallen zoekacties op internet in de bieb (onderdeel van die 58%) nu ook onder dat laatste puntje (de mensen die zich wendde tot de OB)? Want dan zou een ander licht op de zaak werpen natuurlijk.

  2. Ik denk het niet. Het gaat volgens mij om de eerste bron die wordt aangesproken. De locatie waar dat gebeurt staat daar los van. Vreemd is wel dat bibliotheken dan weer niet tot menselijke experts worden gerekend :-/

Reageer op Daan