clear

zoeken

search

Virtuele werelden voor kinderen: BarbieGirls, Webkinz, Club Penguin en Gaia online

16 juli 2007


Drie miljoen leden in 60 dagen en er komen er iedere dag 50.000 bij. BarbieGirls is de snelst groeiende virtuele wereld ooit.

Waar Techcrunch zaterdag nog een post had met de titel ‘Wil het laatste bedrijf dat Second Life verlaat alstublieft het licht uitdoen?’, schrijft GigaOM een dag later over de virtuele werelden die zich wèl in een enorme populariteit mogen verheugen. Veel van die werelden zijn virtuele werelden voor kinderen en jongeren. De gebruikers die over 5-15 jaar volwassen zullen zijn. Een overzicht van die werelden vind je hier.

GigaOM baseert zich weer op een vooruitblik op het DigitalLife-event, op het weblog van Scientific American.
Naast BarbieGirls blijken ook de mij volstrekt onbekende werelden van Webkinz, Club Penguin en Gaia Online erg in trek te zijn en grote media-bedrijven storten zich maar wat graag op deze markt.

Als je in deze ontwikkelingen het toekomstperspectief van het Metaverse Roadmap Overview betrekt, krijg je een aardig beeld van alles wat ons te wachten staat. Terwijl men hier op congressen en in de media nog discussieert over de meerwaarde van Second Life, is men op internet alweer een paar stappen verder. While you were sleeping….
PC Magazine vraagt zich ondertussen af of World of Warcraft het nieuwe Golf zal worden en GigaOM sluit niet uit dat virtuele werelden communities als MySpace zullen vervangen.

Ik mag graag lezen over deze materie. Je herkent er de contouren van de werelden die voor ons liggen in.

Meer informatie over Webkinz en Club Penguin vind je hier en hier.

@

3 Reacties

  1. Harry schreef:

    Heel interessant Edwin. SL is volgens mij volledig achterhaald ook omdat daar de porno wellig tiert. Daar gaan bedrijven geen geld insteken (tenminste gerenomeerde bedrijven). Ook voor het onderwijs dus niet interessant, al lijken daar sommige edubloggers anders over te denken. Zou er ooit een veilige Virtuele Wereld gemaakt kunnen worden?

  2. friso schreef:

    inderdaad interessant. vraag is natuurlijk wat bibliotheken met dergelijke ontwikkelingen kunnen of moeten. in ieder geval helpt afwachten niet… binnen het project Digitale Jeugdbibliotheek is ruimte voor (aandacht voor) communities. Mijn gedachte is dat, mits bibliotheken investeren in een (nieuwe) taak/rol, de gevraagde “veiligheid” een van de assets kan zijn. Imago speelt dan wel een rol. En ook het idee om wat anderen betere kunnen nog eens dunnetjes over te doen lijkt niet echt handig. Wat precies wel moeten we zien uit te vinden. Op het vlak van educatie ligt er zeker een schone taak.

    Ben wel benieuwd wat ‘bibliothecarissen’ hiervan vinden.

  3. @ Harry: dat is een goede vraag. Ik denk zelf dat virtuele werelden een afsiegeling zijn van de werkelijkheid en dat je zaken als porno nooit helemaal zal uit kunnen bannen. Vaak is het zelfs de motor. Dat bedrijven weer vertrekken heeft denk ik ook te maken met onduidelijke doelstellingen. Voor het artikel dat ik hierover schreef (zie //tinyurl.com/yvdqg3 )merkte ik dat SL vooral gezien moet worden als proeftuin. Als je het benut om te experimenteren kom je in vervolgwerelden wat beter beslagen ten ijs.

    @ Friso: het is inderdaad erg lastig om vast te stellen waar onze rol nu precies begint. Moeten we er nu wel of niet zijn in Hyves,in Sugababes, en al die nieuwe werelden? Het gaat ook allemaal erg snel natuurlijk, dat is lastig bij te benen. Toch zijn er ook wel bescheiden succesverhalen. Je moet dan eerder gaan denken aan ‘mobiele inlichtingenmedewerkers’ die her en der beschikbaar zijn, op de achtergrond.

    Misschien dat het Metaverse, (de combinatie met tools als Google Earth) het ons straks een beetje makkelijker zal maken. Vraag me niet waarom 🙂

Reageer op Edwin Mijnsbergen