clear

zoeken

search

Achter de schermen bij de zoek-engineers van Google

04 juni 2007


Gisteren blogde ik op Search Cowboys over ‘lui zoeken’ in Google en over de grote hoeveelheden relevante informatie die je daardoor soms mist. Vaak kun je prima uit de voeten met de informatie die je vindt via de Nederlandse zoekindexen maar er zijn duizenden voorbeelden te bedenken van trefwoorden die heel andere resultaten opleveren via de indexen van andere landen, terwijl die net zo goed relevant kunnen zijn. Veel mensen staan daar niet bij stil.

Gisteren zag ik dat John Battelle verwijst naar een artikel in The New York Times: “Google keeps tweaking its search engine“. Journalisten van de NY Times mochten een kijkje nemen achter de schermen bij Google en wel op een afdeling die normaal gesproken nogal uit de publiciteit wordt gehouden: het team dat zich bezighoudt met zoekkwaliteit en ranking. Natuurlijk bleven de meeste vragen nog steeds onbeantwoord maar Google, vooral Fellow Amit Singhal, was zeer openhartig.

Het is erg interessant om te lezen hoe het komt dat nieuwere content soms een hogere relevantie krijgt van Google en een andere keer weer niet. Je krijgt een goede indruk van de pogingen die men bij Google doet om bepaalde ‘signalen’ die websites bevatten op te pikken en te vertalen naar naar zoekvragen. Zo trachten de engineers vast te stellen wanneer een gebruiker op zoek is naar nieuwe informatie en wanneer naar oudere…

Ik ondervind daar zelf een mooi voorbeeld van op dit moment. Ik krijg namelijk al drie dagen lang erg veel nieuwe bezoekers binnen op de zoektermen ‘streetview’ en ‘google streetview’. Dat zijn echt drie blauwe pieken, zelfs op de zaterdag en zondag.
Op de een of andere manier heeft het algoritme bepaald dat mijn post van vrijdag relevant is. Daardoor kan het gebeuren dat ik zomaar boven een aantal websites sta die dagelijks duizenden bezoekers trekken. Waarschijnlijk duurt dat maar een paar dagen, net als in de periode dat mijn post over ‘linerider’ zoveel hits genereerde, maar toch: het is mooi om het fenomeen in werking te zien.

Het artikel van de NY Times is hoe dan ook de moeite waard voor mensen die geïnteresseerd zijn in zoekmachines. Bekijk ook de presentatie (PDF) van Singhal eens. Die gaat over Information Retrieval (IR). Ondanks het feit dat het allemaal vrij summier is krijg je toch een aardige indruk van de zaken waar deze heren zich mee bezighouden in Mountainview.

@

2 Reacties

  1. Dapper Bas schreef:

    kijk. Dat artikel ligt nog bij mij in mn rugzak. Voor het eerst afgelopen zondag een NY Times Sunday edition gekocht voor in het vliegtuig. Goed leesvoer. Maar uiteindelijk is het lezen van een krant in het vliegtuig niet echt je dat. Maar vanavond dan toch maar eens verder lezen in de NY T.

  2. Is ook een vrij dikke toch?

    Toen maar filmpje geloerd?

Reageer op Edwin Mijnsbergen