clear

zoeken

search

Een eigen questionpoint-kennisbank voor bibliotheken?

11 april 2007


Landelijk wordt hard gewerkt aan een verbetering van de kwaliteit en online vindbaarheid van de kennisbank van Al@din. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten van die inspanningen. De content wordt gegenereerd met antwoorden die zijn opgeslagen in de database van questionpoint, de software die ook gebruik wordt voor de vraagafhandeling binnen Al@din.

Nu kwam ik zojuist een interessant rapport uit 2006 tegen in Darenet, van Daan Hillen. (Dat moet haast wel een scriptie zijn voor IDM van de Haagse Hogeschool want ik zie dat de docent- begeleider Eddie Kips was, een docent van die opleiding.)
Het rapport gaat in op de inzet van questionpoint als vraagafhandelingssysteem in de Koninklijke Bibliotheek. Interessante materie. Daar heb ik niet al te lang geleden nog over gesproken met collega’s van de bibliotheek Vlissingen.

Ik vraag me af of de KB nog van plan is questionpoint in te gaan zetten op de website. Dat kan ik komende dinsdag mooi vragen aan Johan Stapel, die Daan Hillen begeleidde bij het afstuderen in de KB. We gaan die dag op bezoek in Den Haag, voor kennisuitwisseling over duurzame opslag van digitale collecties.

Vanmiddag zal ik eens wat informatie inwinnen over het bezoek van de Commissaresse aan de KB. Zij komt vandaag met een vriendin op bezoek in de ZB. Met de fiets vanuit Gent! Ik hoop dat zij nog puf hebben voor een rondleiding 🙂

Het questionpoint-rapport kan overigens hier full-text gedownload worden (Word-document).
De foto is gemaakt in de Public Library van Phoenix. Een fraai gebouw hebben ze daar!

@

2 Reacties

  1. robert schreef:

    Thanks voor het rapport, ivm mijn afstudeeropdracht is het stuk informatie-ontsluiting op dit moment erg interessant.

    Groet,

    Robert

  2. Graag gedaan maestro, ik hoop dat je een vet cijfer scoort.
    Loopt het een beetje naar je zin allemaal?

Reageer op Edwin Mijnsbergen