clear

zoeken

search

Bibliotheekonderzoek weinig transparant

23 maart 2007


Ik heb weinig vertrouwen in statistieken omdat ik al veel te vaak heb ondervonden dat de cijfers niet kloppen of dusdanig worden gemanipuleerd of uitgelegd dat ze een vertekend beeld van de werkelijkheid geven.

In de mijn rol als provinciaal servicemanager al@din voor Zeeland krijg ik nu al maandenlang vragen over de terugval in het aantal gestelde vragen. Ik moet het antwoord daarop schuldig blijven. Ik heb er zelf wel ideeën over maar die baseer ik alleen op wat ik hoor en zie in mijn directe omgeving. De meeste mensen geloven het wel met al die afzonderlijke bibliotheekdiensten, daar komt het kort gezegd op neer. Maar dat kan ik natuurlijk niet aanvoeren als reden. Dat is louter giswerk.

In de mailbox ontving ik de rapportage van een kwaliteitsmeting Aladin in januari. Daar heb ik zelf ook aan meegewerkt. De knelpunten worden er wel in onderkend maar er nergens komt tot uiting wat ik voelde toen ik de antwoorden van andere bibliotheken bekeek: teleurstelling. Het voelt bijna arrogant om te zeggen maar ik zie, overal, veel te vaak antwoorden waarvoor ik me persoonlijk zou schamen, als medewerker, en die ik als vraagsteller onmiddelijk zou verwijderen uit mijn inbox. Uit de cijfers kwam naar voren dat slechts drie procent van de antwoorden wordt toegevoegd aan de kennisbank van Aladin.

Om alles nu eens goed op een rijtje te krijgen zou ik heel graag inzicht krijgen in andere statistieken, namelijk de bezoekersaantallen van al die bibliotheeksites. Er wordt maar wat graag geroepen dat Nederlandse bibliotheken evenveel leden hebben als de ANWB maar hoeveel daarvan komen er nu werkelijk regelmatig op bibliotheek.nl, schoolbieb.nl en al die andere initiatieven?
Op sites als debibliotheken.nl en bibliotheekonderzoek.nl vind je vele rapporten en projectplannen maar nergens is een transparant overzicht te vinden van trends in bezoekersaantallen en het gedrag van die bezoekers. Misschien zoek ik niet goed genoeg, dat kan natuurlijk ook. Dan moeten ze maar iets aan de presentatie doen. Maar hoe groot of hoe klein zijn we nu werkelijk met z’n allen? Van Alexa en Technorati wordt je ook niet zoveel wijzer, afgezien van de constatering dat het aantal verwijzingen daar maar beperkt is, voor zulke grote sites.

Wat gaat er nu precies mis met al onze sites? Of gaat het gewoon echt goed en zijn de genoemde successen inderdaad succesen? Kunnen de statistieken niet eens openbaar gemaakt worden op de sites zelf, gewoon onderaan met een verwijzing naar Google Analytics ofzo?

Of moet ik niet zeuren en kan ik de cijfers gewoon ergens opvragen en zit er een stijgende lijn in het geheel?
In dat geval kan ik al helemaal niet meer onderbouwd verklaren waarom Aladin steeds minder gebruikt wordt.

Soms word je moedeloos van je eigen onbevredigde nieuwsgierigheid. Als een Zeeuws boerinnetje achter de vitrages, starend naar een lege straat op zondag, in de hoop dat er nog wat voorbij zal schuiven waarover je kunt mekken en mauwen.

@

Update vrijdag 20 april:
Friso heeft gereageerd op deze post, met sprekende cijfer. Door deze kleine update komt deze post weer naar voren in de rss-readers en persoonlijke startpagina’s, als het goed is. Bedankt Friso!

10 Reacties

  1. jeegee schreef:

    hey,

    sinds een paar weken lees ik hier af en toe. Ik heb op bovenstaande eigelijk niks te zeggen (behalve misschien; ignorance is bliss :), maar kwam de volgende link tegen en dacht dat je dat misschien ook wel interessant zou vinden.
    //cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/index.html
    gr jg

  2. Jan Tweepuntnul schreef:

    @Edwin: Ik voel met je mee. We kunnen het Friso Visser vragen?
    Kortom bij deze: Friso! help deze noodruftige Zeeuw uit de brand:-)

  3. Monique schreef:

    Edwin, je verzuchtingen over Al@din, schoolbieb etc. komen mij zeer bekend voor….
    Volgens mij weten we niet waarom Aladin minder gebruikt wordt want we hebben dat niet onderzocht voor zover ik weet, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Zou het niet gewoon zo zijn dat er maar een heel kleine groep is die Aladin interessant vindt als vraagbaak? ikzelf denk dat we wellicht nog een kleine kans maken om van Aladin chat iets te maken, want dat is 1 op 1 met hopelijk zo veel mogelijk direct antwoord. Als we dan met z’n allen ook nog zorgen dat we zeer hoge kwaliteit leveren zodat Daniëlle zich daar ook geen zorgen meer over hoeft te maken dan kunnen we misschien een groep klanten vast houden. Maar moeilijk zal het blijven….ben ik een pessimist…? dat kun je zo noemen, ondertussen hebben we in Capelle en Krimpen onder de bezielende leiding van Hetti Koster vanaf dag 1 geprobeerd de kwaliteit te bewaken. Dat is wel iets waarin je niet moet verslappen. Het vraagt op alle fronten aandacht. Hetti is in hoge mate betrokken en zeer toegewijd en zelfs dan is het moeilijk om iedereen op nivo te laten antwoorden. Kortom er zijn veel factoren die invloed hebben op het op termijn welslagen van Aladin.

  4. @Jeegee:
    Leuk dat je af en toe dit blog leest. Hoe meer lezers, hoe meer vreugd! Ben je ook werkzaam in een bibliotheek of een soortgelijke instelling of doe je iets heel anders?
    Bedankt voor de link!

    @Jan: misschien is een mail beter 🙂

    @ Monique: ik vind het niet pessimistisch hoor, wat je schrijft. Je moet het gewoon constateren. De chat loopt ook niet echt storm.
    Ik zelf geloof wel in die kwaliteit maar boven alles moeten we eens iets meer van onze eigen saaie sites vandaan. De doelgroepen opzoeken waar ze zitten. Dat is voor een groot deel niet bij ons…

  5. friso schreef:

    ..tja en toen moest ik het antwoord een tijdje schuldig blijven. Want ik wilde graag antwoord geven maar kon dat niet meteen. Nu kan ik daar een heel verhaal bij houden (en zal dat tot ieder genoegen nog een keer doen later) maar laat ik eevn volstaan met wat statistiek

    Aantal bezoeken aan bibliotheek.nl sites per jaar in 2006
    //www.bibliotheek.nl: 1416.000
    //www.schoolbieb.nl: 381.000
    //www.wetwegwijzer.nl: 510.000
    //www.aladin.bibliotheek.nl: 720.000
    //www.literatuurplein.nl : 400.000
    //www.boekbalie.nl: 350.000
    //www.leesplein.nl : 750.000
    dit zijn uiterraard unieke bezoekers. desalniettemin niet iets waar je nu echt warm van wordt. Overzicht is ook verre van compleet. Er zijn bijvoorbeeld ook cijfers van raadplegingen contentpakket.

    Zoals gezegd,hierover valt heel veel te zeggen! Een klein tipje van de sluier: voor al@din maakten we landelijk tv reclame. In 2006 niet. Toen mikten we op een andere doelgroep: lezers in de bibliotheek. En zonder tv reclame. Wel bereikten we in die doelgroep 65% meer dan voorheen.

    word vervolgd op verzoek (en na lekker 2 weken vakantie 😉 )

    Friso

  6. Bedankt voor je reactie!

    Ik heb er ook meteen een update in de post van gemaakt, dan komt de post tijdelijk weer naar voren in de rss-readers.

    Ik vind de cijfers eerlijk gezegd nog helemaal niet zo slecht. Het valt in het niet bij de hele grote sites natuurlijk maar toch: bijna anderhalf miljoen unieke bezoekers…

    Boekbalie kende ik overigens niet eens. Learning all the time 🙂

  7. Jeroen Last schreef:

    Edwin, sinds 1 januari 2007 houd ik de bezoekgegevens van onze website bij met Google Analytics.
    Voor die tijd met een ingebouwde tool van Joomla.
    De getallen van dit jaar zijn als volgt :
    januari 34.864 bezoeken
    februari 31.430 bezoeken
    maart 34.747 bezoeken
    april tot nu toe 20.653
    Totaal 121.694,
    en gemiddeld 2,39 paginaweergaves per bezoek (dus 291.068 hits).
    Er zit ongetwijfeld enige ruis in die getallen, maar ik vind de cijfers niet verkeerd.
    Het zijn wel cijfers waarmee ik budget in de begroting kan claimen, lijkt mij…!
    Groet, Jeroen Last

  8. Jeroen Last schreef:

    aanvulling : onze website is //www.biblionova.nl

    Groet, Jeroen

  9. Ron Wessels schreef:

    Ik moest direct denken aan een post van jou in februari over het boek De onbetrouwbaarheid van informatie, waarin uit de doeken wordt gedaan dat heel veel onderzoeken niet representatief zijn.

    Deze week ontving ik trouwens een acceptgirokaart voor het betalen van mijn bibliotheekabo (Den Haag) met daarbij een briefje waarin de verschillende collecties worden aangeprijsd (cd’s, bladmuziek e.d.), onder het motto “De bibliotheek is meer dan een plek om boeken te lenen”. Met nog een verwijzing naar de activiteitenagenda op de website houdt het wel zo’n beetje op. Geen Al@din, geen Zoek&Boek etc. etc.

    Toch een gemiste kans…

  10. @ Jeroen:

    Inderdaad mooie cijfers!

    @ Ron:

    Dat houd ik ook altijd voor ogen. Ik zie het vaak bij statistieken. Als je cijfers echt analyseert blijken er vaak veel haken en ogen aan te zitten.
    En die haken en ogen beïnvloeden de cijfers soms sterk.

    Voor blogs zijn cijfers al helemaal niet meer relevant. De helft van de lezers (?) klikt helemaal niet meer door en leest berichten direct op een persoonlijke startpagina of in een reader.
    En toch blijf ik er dagelijks in kijken. Om te zien waar mensen op binnen komen, waar de verwijzingen zitten enz. En dan is het toch leuk als je het aantal bezoeken ziet stijgen.

    Ook al weet je dat het beeld vertekend is…

Reageer op Monique