clear

zoeken

search

Attentiontrust.org: van informatie-explosie naar aandachtseconomie

02 maart 2007


Ik zal het kort houden. Je hebt tenslotte miljoenen alternatieven als het gaat om informatie.

Read/WriteWeb heeft een zeer interessante post over de zogenaamde aandachtseconomie. De post gaat in op de huidige informatie-explosie, de korte aandachtsspanne van gebruikers en de gevolgen die dat heeft voor aanbieders van content. Als een zoekresultaat maar even niet bevalt is de moderne informatiezoeker meteen verdwenen. Misschien wel om nooit meer terug te komen.

Daarom worden zaken als relevantie, attendering en aanbevelingen steeds belangrijker en wel volgens de vier principes van Attentiontrust.org:

Eigendom
Je aandacht is jouw eigendom en je kunt het opslaan waar je maar wilt. Jij hebt het heft in handen.

Mobiliteit
Je kunt je aandacht veilig verplaatsen waarheen je maar wilt en wanneer je maar wilt. Je aandacht is verplaatsbaar.

Economie
Je kunt aandacht besteden aan wie je maar wilt en je krijgt daar waarde voor terug. Je aandacht heeft waarde.

Transparantie
Je kunt precies zien hoe jouw aandacht gebruikt wordt. Je kunt beslissen wie je vertrouwt.

Als je het zo ziet staan komt het misschien een tikje abstract over. Volg de genoemde links en je zult het snappen. Ik denk echt dat dit onderwerp veel aandacht verdient 🙂

@

3 Reacties

  1. Jan * schreef:

    En toch blijf ik geloven dat die informationoverload een kwestie van beleving is en alleen een probleem voor mensen die hun filters niet goed kunnen zetten. Dat filmpje in je andere post zet het ook nog eens in een aardig perspectief.

  2. Ben ik met je eens…maar als mensen filteren, filteren ze ook een hoop weg, nietwaar? Ik heb zelf een vrij grote zeef maar de mazen zijn dat ook…

  3. Jan * schreef:

    De vraag is of dat erg is:-)

Reageer op Edwin Mijnsbergen