Web 2.0-elementen in website design
26 februari 2007
Ik heb mezelf al vaak voorgenomen om de term ‘web 2.0’ niet te vaak meer te hanteren. Op de een of andere manier gaat dat tegenstaan. Toch ontkom je er niet helemaal aan, juist omdat het begrip inmiddels vrij gangbaar is geworden.
Vooruit dan maar. Web 2.0 dus. Meestal gaat het hier over sociale netwerken, gebruikersparticipatie en gratis software. Maar web 2.0 is ook van invloed op andere digitale zaken. Op het ontwerp van websites bijvoorbeeld. Nu is het vrij lastig om te omschrijven welke design elementen een website tot 2.0 maken. Zojuist stuitte ik echter op webdesign from scratch en het overzicht daar richt zich op 15 elementen die van belang zijn in 2.0-design:
- Eenvoud
- Centrale lay-out
- Minder kolommen
- Afzonderlijk kop-sectie
- ‘Solid areas of screen real-estate‘ (even lezen is beter dan mijn kromme vertaling)
- Eenvoudige navigatie
- Vette logo’s
- Grotere tekst
- Vette tekstuele intro’s
- Heldere kleuren
- ‘Verrijkte’ schermvlakken (3D, schaduwsuggestie etc)
- Soepele kleurovergangen (gradients)
- Spiegelingen
- ‘Schattige’ icoontjes
- Logo’s in stervorm
Nu ben ik zelf geen ontwerper natuurlijk. Ik gebruik liever het goede werk van anderen; dat is ook web 2.0. Maar ik vind het bovenstaande overzicht wel aardig als richtlijn. Altijd makkelijk als je iemand nog eens wilt uitleggen waarin het uiterlijk van het moderne web verschilt van het oude.
@
Schattige icoontjes? How cute 🙂 Maar ik ga het overzicht toch eens bewaren, wie weet kan ik er ooit iets mee…
In de grote map-van-je-weet-maar-nooit-tips 🙂