clear

zoeken

search

Van oude media en ontkenning die voorbij gaat

06 januari 2007


Dat de oplage van kranten en tijdschriften blijft dalen mag eigenlijk geen nieuws meer heten. Het gegeven dat er ook uitzonderingen zijn, zorgt ervoor dat de schade beperkt blijft. NRC Next, bijvoorbeeld, doet het erg goed. En daar ben ik oprecht blij om. Ik vind het een prettige krant, voor een mooie prijs bovendien, en ik koop ‘m dan ook regelmatig. En Robert stuurt mij per snailmail ook Next-artikelen, zo nu en dan. Ik hoefde het artikel over Trope en Sync dus niet te missen, en dat over Mijn herinnerdingen evenmin. Dank je Robert!

Nu kun je jezelf afvragen waarom NRC Next zo aanslaat. Daar zullen wel verschillende redenen voor zijn. Voor mij persoonlijk geldt dat ik het leuk vind om over nieuwe media en ontwikkelingen op het web te lezen en juist daar besteedt Next veel aandacht aan. Het is daarbij wel een beetje vreemd dat ik in gedrukte media graag mag lezen over digitale zaken. Je zou denken dat ik mijn dagelijkse portie wel online zou scoren, via RSS, blogs en nieuwssites. Dat is natuurlijk ook zo, maar het is toch prettiger om op de bank te zitten met een tijdschrift of krant en zo op comfortabele wijze informatie tot je te nemen, zeker als het informatie betreft waar je een piepklein beetje verslaafd aan bent.

Het valt me de laatste twee maanden op dat meer en meer tijdschriften en kranten aandacht besteden aan nieuwe media, gaming en het web. Het lijkt wel of men massaal tot inkeer is gekomen. Zou het succes van NRC Next daaraan hebben bijgedragen? Je zou het haast gaan denken! Feit is dat dit soort nieuws opeens volkomen salonfähig is geworden, zeker na de actie van Time Magazine, waar héél veel andere media uitgebreid aandacht aan besteedden.

En opmerkelijk of niet: ik vind het een mooie ontwikkeling. In de HP/De Tijd las ik met belangstelling de artikelen over internetten in tijd van de baas en, in het meest recente nummer, over Nederlandse Wikipedianen en hun drijfveren. Maar ik las met evenveel belangstelling het artikel in de (gewone) NRC van vandaag, een bewerking van een essay uit Edge, met de titel “Vermijd het dwaze collectivisme van Internet: tegen het digitale Maoïsme”. Wat je noemt een pittig essay, dat ik nog eens een beetje ga laten bezinken. Ik kan Lanier in ieder niet helemaal ongelijk geven. De commentaren van Rushkoff c.s. wil ik ook nog lezen.

Maar NRC Handelsblad laat het hier niet bij, welnee. Het gehele maandblad M staat in het teken van het Web en eindelijk zijn het eens niet van die flinterdunne artikelen van de hand van journalisten die geen flauw idee hebben waarover ze schrijven, integendeel. Het is interessante achtergrondinformatie!
Het wonder van het web
gaat over de ontwikkeling van het internet als netwerk, Het nieuwe slagveld belicht websites van terroristen en in Weg met het oude auteursrecht komt vriend Lessig aan het woord. Daarnaast bevat de special nog artikelen over chatten in de pubertijd, de toekomst en economie van internet, dictatuur en het vrije web en over hacken en jatten. Een wereldkaart en woordenlijst ontbreken ook niet.

Veel van de inhoud is niet nieuw voor mij maar ik vind het een mooi extraatje van NRC. Dan maar salonfähig.
Hou vol, ouwe rupsen, jullie worden vanzelf weer leuk!

Chapeau.

@

3 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Oude media die aandacht besteedt aan oude media is ook leuk. Thrasher!

    //secure.thrashermagazine.com/index.php?SCREEN=article&sid=JjNMeSyuO2jN0tvC

  2. Anoniem schreef:

    Dat stuk van Jaron Lanier over “het dwaze collectivisme van internet” vind ik ook heel interessant. Ik ben het veelal met hem oneens maar het is wel een prikkelend artikel. Hij projecteert de ervaringen met z’n eigen artikel wel heel erg op de hele wereld. Achter al die collectiviteitstrends gaan toch bijna altijd één of meer hele creatieve geesten schuil.

  3. Robert schreef:

    Hey Edwin,

    Graag gedaan hoor 😉 Maandblad M is inderdaad zeer interessant, zeker met het internetartikel.

    Desondanks zie je nog wel dat het een ouwelullenblad is 🙂 Die advertenties die erin staan, zijn echt vér boven mijn budget 😉

    Dat NRC.Next trouwens een succes is, komt volgens mij ook zeker door de aantrekkelijk prijs én het soort nieuws dat ze presenteren. Ze gaan veel meer in op de achtergronden van het nieuws en niet zozeer op het nieuws zelf.

    Dat nieuws lees ik immers al op Nu.nl. Ik heb er weinig zin in om daar nog eens voor te betalen en het in krantenvorm te lezen.

    Verder brengen ze ook veel meer nieuws over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van internet. Hun artikelen vanuit Second Life vind ik bijvoorbeeld een geniale vondst. Second Life vind ik zelf nogal tijdrovend om alles uit te vogelen, maar door de artikelen, leer je toch alle ins en outs.

Reageer op Anoniem