clear

zoeken

search

Hoe betrouwbaar is open source bibliotheekcatalogus Koha?

14 januari 2007


Ik schiet behoorlijk tekort als het gaat om technische kennis van ons bibliotheeksysteem Vubis Smart. Dat heeft eerder te maken met een gebrek aan tijd dan met een gebrek aan interesse. Het gebruik van de catalogus roept regelmatig vragen op die maar al te vaak onbeantwoord blijven. Het systeem is complex en de functionaliteiten zijn afhankelijk van vele factoren. Je kunt de werking alleen goed begrijpen als je alle ins en outs kent. En juist dat laatste vergt veel te veel tijd. Een studie bijna.

Volgende week schakelen de Zeeuwse Bibliotheken over naar een nieuwe versie van de catalogus Vubis Smart, V 2.4.1. Die nieuwe versie bevat veel nieuwe functionaliteiten. Dat was ook al het geval toen we overschakelden van Vubis naar Vubis Smart maar door allerlei oorzaken zijn die functionaliteiten nooit echt uit de verf gekomen. Natuurlijk is het belangrijk dat alles wat in een oude versie kon, in een nieuwe ook weer naar behoren werkt. Daar ging het al mis bij Vubis Smart. Er is maanden gewerkt aan goed werkende indexen, een correcte presentatie van de titelgegevens, enz.
Ook nu zullen we moeten afwachten hoe de conversie verloopt. “Na de stabilisatie periode moeten diverse vervolgtrajecten worden ingezet om deze nieuwe zaken en verbeteringen te implementeren”, meldt het nieuwsbericht. Ik ben erg benieuwd hoe een en ander deze keer zal verlopen. Je wilt tenslotte niet dat de boel zuigt! Kont schoppen moet het!

Maar ik zeg het als een stuurman aan wal. Verbeteringen kosten vaak bloed, zweet en tranen.

Ondertussen vraag ik me wel af hoe het zit met bibliotheekcatalogi die open source zijn. Kijk eens naar de geschiedenis van ontwikkelaars van bibliotheeksoftware: alle kleintjes zijn in de loop van de tijd opgeslokt.
En als ik dan op Lorcan Dempsey’s (OCLC) weblog lees over de mooie en goed functionerende open source catalogus van de bibliotheek van Nelsonville vraag ik mezelf toch meteen af of zo’n systeem ook goed zou kunnen functioneren binnen het netwerk van Zeeuwse Bibliotheken. Dat netwerk is complex, maar dat is het netwerk van Ohio ook. En die os-catalogus verwijst daar naar op transparante wijze. Daarnaast ligt er een directe link naar WorldCat, naar externe bronnen als Google Scholar en worden titelgegevens verrijkt met een afbeelding van de boekcovers, inclusief een verwijzing naar de ‘search inside-optie‘ van Amazon.

Ik zeg het als relatieve leek, maar dit ziet er toch prima uit??? Maar ik zal wel van alles over het hoofd zien. Feit is wel dat deze catalogus meer doet dan er goed uitzien. En hij is dus gratis. Nu heb ik geen idee wat een systeem als Vubis kost maar vast wel meer dan niets…

Omdat ik niet gehinderd word door technische kennis in deze kan ik de discussie niet aangaan maar ik zou maar wat graag een presentatie zien van de makers van zowel Vubis als Koha (de naam van het open source systeem), om zo vast te kunnen stellen in hoeverre de keuze voor een betaald systeem gerechtvaardigd is.
Het voelt een beetje als zeuren maar het is toch helemaal niet zo gek dat je jezelf dat afvraagt? Of denken lezers daar anders over?
Ik zie nu trouwens dat Sybilla in de zomer van 2004 al schreef over Koha. Het nieuws is ouder dan ik dacht!

Hoe het ook zij; het belooft weer een spannende conversie te worden. Volgende week maandag, als de stofwolken zijn opgetrokken, kan vraag 1 beantwoord worden: ‘Doet alles het nog?’.
Laten we het maar hopen.
En, catalogus-leek of niet, ik ga de ontwikkelingen van Koha toch eens een beetje in de smiezen houden, als ik daar aan toe kom. Ik blijf in ieder geval de rss-feeds van Dempsey volgen. Razend interessant! En bij Nelsonville zal ik ook nog eens een kijkje nemen af en toe. Volgens mij doen ze het prima!

@

10 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Bibliotheekcatalogi zijn per definitie onhandig voor ‘ gewone’bibliotheekbezoekers.

  2. Anoniem schreef:

    Dag anoniem,

    Is dat je eigen ervaring ook?
    En waaom is dat dan zo?

  3. Anoniem schreef:

    Sorry, vergeten te ondertekenen.

    Wat voor informatiespecialisten de normaalste zaak van de wereld is in een catalogus is levert voor studenten bv. nog weleens vragen op. Waarom staat er in de OPC niet ‘uitgeleend’ maar ‘bij lener’? En wat betekent niet beschikbaar? Een lener wil gewoon weten of het boek kwijt is en daarom niet geleend kan worden. Je wil niet weten hoeveel opmerkingen ik daar al over gehad heb het laatste jaar.

    De catalogus (Concerto) bij mijn eigen openbare bibliotheek werkt aardig maar ik denk dat het voor andere bezoekers soms best een lastig ‘ding’ is.

    Het zou allemaal wat makkelijker, misschien zelfs visueler mogen als je het mij vraagt. Waarom hoor ik mensen nooit klagen als het over zoeken in Google of Bol.com gaat maar wel als het over de catalogus gaat?

    D.

  4. Anoniem schreef:

    Dat is een goede vraag inderdaad 🙂

  5. Anoniem schreef:

    @Danielle: Gebruiken ze bij jou (in Brunssum?) de laatste versie van Concerto “Zones”, die is toch behoorlijk visueel met zelfs een “My Library” mogelijkheid en rss.
    @Edwin: Wij staan voor dezelfde Vubismigratie waar jullie mee bezig zijn. Ik ben benieuwd welke nieuwe functionaliteiten jullie gaan gebruiken. De nieuwe release biedt wat library 2.0 mogelijkheden. Bij ons wordt eerst de oude functionaliteit overgezet en pas daarna onderzocht welke nieuwigheden er worden geactiveerd. Ondertussen willen we ook de Aquabrowser implementeren. Wat op zich ook bepalend is voor wat je wel en niet gaat gebruiken in Vubis Smart. Ondertussen inderdaad een waanzinnige inspanning om het voor elkaar te krijgen. Projectgroep in combinatie met diverse werkgroepen en een testtraject van drie maanden. Zo’n open sourcesysteem lijkt me heel aanlokkelijk. Ben erg benieuwd naar de resultaten van je “onderzoek”.

  6. Danniëlle schreef:

    @Jan*: De laatste keer dat ik er was (ca. 3 weken geleden) niet, het was helaas hetzelfde als de voorgaande jaren. Jammer want ik begrijp dat er meer mogelijkheden zijn?

  7. @ Jan:

    Jullie doorlopen precies hetzelfde traject als wij, begrijp ik. De aquabrowser speelt ook een rol bij ons, ook voor de ontsluiting van de digitale collecties.

    Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe functionaliteiten maar verwacht dat het nog wel even zal duren voordat we die optimaal kunnen benutten. Tot nu toe was de conversie zelf al goed voor maanden…

    Voor open source ervaringen zal ik me moeten richten op externe bronnen. Als ik iets moois zie of hoor zal ik erover berichten.

    Jouw reactie doet me overigens wel bedenken dat een Nederlands kennisplatform van bibliotheken goed zou zijn in dit verband. Soort best practices-ding. Library succes…
    We kunnen veel leren van elkaar’s ervaringen denk ik en elkaar wijzen op valkuilen waar we zelf (bijna) in stapten…

  8. Niet specifiek over bibliotheekcatalogi maar wel een zeer uitgebreid onderzoek naar Open Source in Europa:

    //ec.europa.eu/enterprise/ict/policy/doc/2006-11-20-flossimpact.pdf

  9. Anoniem schreef:

    @Daniëlle: Je kunt de Brunssummers op de volgende url wijzen //www.bibliomondo.com/data/ZONE-1_Brochure_EN.pdf. Daar staat alles in over “zones”.
    @Edwin: Er is wel een Vubisgebruikersgroep, er is een Managementoverleg Digitale bibliotheek en er zullen vast nog wel meer van die clubs zijn. Maar of die voldoen weet ik niet zo. Iedere bibliotheek maakt weer geheel eigen afwegingen. Bij Vubisgebruikers heeft dat er toe geleid dat bibliotheken behoorlijk verschillende keuzes maken. Dat maakt het soms lastig vergelijken. Al was er maar een VubisSmart wiki ofzoiets voor openbare bibliotheken. Dat zou al schelen.

  10. Danniëlle schreef:

    @Jan*: Hm, vind ik een beetje raar hoor als klant zijnde, niet? Jij bent toch in Limburg (lees ik net in een andere reactie), ga je gang zou ik zeggen 🙂

Reageer