clear

zoeken

search

Neemt de behoefte aan informatiebemiddeling af?

10 juli 2006


Het is bekend dat er aan Aladin veel meer vragen worden gesteld als er landelijke campagnes worden gevoerd en dat er daarna altijd weer sprake is van een lichte terugval. Nu heb ik voor de afgelopen periode (tweede kwartaal 2006) nog geen inzicht in de landelijke cijfers maar op provinciaal niveau kun je goed zien dat er sprake is van een terugval. Tijdens campagnes hadden we rond de 25 vragen per dag, nu ligt dat op 1-2 vragen per dagen. Dat is bar weinig.
Er zullen geen grote landelijke campagnes meer op touw worden gezet omdat de naamsbekendheid van Aladin inmiddels groot is, maar de ontwikkelingen rechtvaardigen zonder meer initiatieven op provinciaal en lokaal niveau!

Aan de andere kant lees ik vandaag op alle nieuws-sites dat de 7.5 miljoen Nederlandse internetgebruikers tussen de 21 en 74 jaar gemiddeld 70 zoekacties per maand uitvoeren (in zoekmachines). Een totaal van 525 miljoen zoekacties dus.

Het is heel gevaarlijk om zomaar verbanden te leggen (een groot deel van de doelgroep van Aladin is bijvoorbeeld jonger dan 21 jaar) maar toch is het ook niet zo moeilijk om nattigheid te voelen: uit de onderzoeksgegevens van Aladin komt naar voren dat de naamsbekendheid erg groot is, uit bovengenoemd onderzoek blijkt dat er heel veel gezocht wordt naar informatie en uit de statistieken blijkt dat de vraag naar infobemiddeling niet bepaald toeneemt.

Ik zal niet te voorbarig doen en mijn conclusies nu al trekken maar ik vind het persoonlijk een signaal om in de gaten te houden…

@ 🙁

3 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Verbanden leggen lijkt me inderdaad gevaarlijk. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel van die zoekacties een bevredigend resultaat oplevert.
    Het feit dat er ondanks de naamsbekendheid zo weinig gebruik van al@din wordt gemaakt, is wel zorgelijk. Want waarom is dat zo? Is al@din inderdaad niet bekend bij de oudere doelgroep? Of ziet men niet de toegevoegde waarde van al@din in?
    Groet,
    Mirjam

  2. Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Als je soms ziet hoe mensen zoeken en waar ze alweer ophouden, slaat de schrik je soms ook om het hart.

    Maar ja….leg dat maar eens uit.

    En wat betreft Aladin: daarom kan ik ook heel verdrietig worden als ik ‘lousy’ antwoorden zie, die iedere gebruiker zelf ook had kunnen bedenken. Een veelgehoord argument is dan dat wij als bibliotheekmedewerker er niet zijn om andermans vragen te beantwoorden.
    Daar kun je heel goed discussie over voeren maar feit is wel dat het een kans is om je kunstjes te laten zien. Als je dat nalaat is een gaap van de gebruiker alles wat je rest. En komt diezelfde gebruiker dan nog enthousiast terug? Dacht het niet. Er is wel meer te beleven online dan kastjes en muren tenslotte.

    Groetjes

    Edwin

Reageer