clear

zoeken

search

De toekomst van het zoeken: John Battelle’s ‘The Search’

22 mei 2006


Het boek heeft me wekenlang achtervolgd: dan lag het weer naast mijn bed, dan weer op mijn bureau en zo nu en dan op de bank. Je zou denken dat je een goed boek altijd in een ruk uitleest maar wat mij betreft is ‘The Search’ van John Battelle een uitzondering op die regel. Ik heb het boek nu bijna uit en ik kan het iedereen aanbevelen.
De meeste recensies gaan in op het feit dat het boek veel nadruk legt op de geschiedenis en strategie van Google (zoals deze) maar wat mij juist aanspreekt zijn de zoekscenario’s die Battelle schetst voor de toekomst.
Ik heb vol bewondering zijn heldere uiteenzetting over alle mogelijkheden gelezen, in het hoofdstuk over de economie van het zoeken. Het gaat er niet langer om dat je mensen naar je site trekt omdat je content hebt te bieden, het gaat erom dat er naar je verwezen wordt door derden: dan komen de mensen vanzelf jouw kant op.

En dat is nu precies de denkfout die veel grote uitgevers maken als zij hun duurbetaalde artikelen aanbieden in databases waar niet naar gelinked kan worden vanaf het vrij toegankelijke web: ze missen daardoor simpelweg de boot. Er is niets mis met betaalde content volgens Battelle, maar die content moet wel gevonden kunnen worden en dat gaat vooral via deeplinking en zoekmachines, met name Google.
Zoeken zou sowieso de basis van alle huidige en toekomstige businessmodellen moeten zijn. Managementboek wijdt er ook nog een artikeltje aan.

Over de toekomst gesproken: marketingfacts heeft een aardige post over de website ‘nieuweproductenbedenken.nl‘. Erg interessant! Vooral de 300 ‘inspirerende innovatiesites‘. Klik bijvoorbeeld eens op ‘technologie verkennen’ en vervolgens op ‘meest informatieve sites’; je krijgt dan prachtige links, van de toekomst van de detailhandel tot het brede scala aan technologieën waar Philips zich op richt.

Wederom toegevoegd aan connotea!

@

Reageer