clear

zoeken

search

Te gast bij de bibliotheek van de Hogeschool Utrecht

22 januari 2015

Vorige week was ik, in het kader van het professionaliseringstraject ‘Van bibliothecaris naar Embedded Librarian’ -op afstand- te gast bij collega’s van de bibliotheek van de Hogeschool Utrecht (HUB). Het was de bedoeling dat ik in drie kwartier iets vertelde over mijn werk en ervaringen en zou ingaan op vragen die de 24 deelnemers me vooraf hadden voorgelegd. Aanvankelijk twijfelde ik nog een beetje over de vraag of ik wel genoeg te melden zou hebben over dit thema (zie bijvoorbeeld deze PDF voor een uitleg) maar toen ik er wat meer over las realiseerde ik me dat ik niet per se veel hoefde te weten van de omstandigheden waar hogeschoolbibliotheken mee te maken hebben, om een zinvolle bijdrage te kunnen leveren.

Dat werd bevestigd toen ik de lijst met 35 (!) vragen onder ogen kreeg. Een aantal vragen waren weliswaar inderdaad ‘te intern’ om door mij beantwoord te kunnen worden, maar met het gros ervan kon ik toch aardig uit de voeten, omdat ik er ooit zelf mee te maken had of nog steeds heb, of omdat ik er ooit artikelen over schreef. Achteraf stelde ik vast dat ik waarschijnlijk nog wel een uurtje had door kunnen praten Misschien schoot ik iets te veel kanten op die ochtend, maar toen ik de HUB de sessie later zag samenvatten in een tweet met de sleutelbegrippen moederschip, contextualiseren, kennis delen en ‘make it personal’, was ik weer wat gerustgesteld. Dat zijn inderdaad de dingen die zelf ook als kern beschouw, eventueel nog aangevuld met het slim benutten van vrij beschikbare (technische) hulpmiddelen en software/apps.

En toch denk ik na sessies als deze altijd even aan dat oude ideaal, waarbij er in Nederland een bibliotheek zou worden ingericht als proeftuin, waar een groep bibliothecarissen zonder enige belemmering zou kunnen experimenteren met alles wat speelt en de moeite van het toepassen waard is, om op die manier tegelijkertijd te kunnen fungeren als nationale voorbeeldbibliotheek. Dat idee bespraken we ooit ook uitgebreid in de voorbereidingen voor de Library School van Rob Bruijnzeels. Als alle gezamenlijke bibliotheken (of het ministerie) zo’n proeftuin zouden financieren, dan zou je de bijscholing op dat gebied meteen veel concreter en aantrekkelijker maken. Iedereen zou er dan bijvoorbeeld een maandje stage kunnen lopen, om te ervaren hoe het is als er ook écht een beroep wordt gedaan op jouw persoonlijke interesses en competenties, en dat je daarbij dan ook alle tijd en ruimte zou hebben om er een invulling aan te geven.

@

Foto: HUB

Reageer