clear

zoeken

search

Bibliotheeksuccessen: houd het oprecht

04 juli 2014

Ik heb me jaren hard gemaakt voor een betere online profilering van bibliotheken op internet in het algemeen en op sociale media in het bijzonder. Het is dus geen verrassing dat ik het een goede zaak vind dat een paar bibliotheken de schouders hebben gezet onder de nationale Twitteraccount @bibliotheek. Inmiddels is er een flinke groep van bibliothecarissen uit het hele land die daar in hoog tempo twittert, reageert en attendeert. De account krijgt binnenkort waarschijnlijk ook landelijke borging, door steun van Bibliotheek.nl. Puik. Prima. Leuk.
Wat ik echter ook zie gebeuren is dat betrokkenen weglopen met het project en in tweets benadrukken hoe goed het allemaal gaat. Het aantal volgers van de account groeide in zeer korte tijd naar meer dan 18.000, wat bewonderende reacties opriep als ‘wat een supergroei’. Dat is het natuurlijk ook, maar men vermeldt er niet bij dat er met de account ook flink geadverteerd wordt bij Twitter, in de vorm van ‘uitgelichte tweets’ en een ‘uitgelichte account’. Daarmee vergroot je je bereik in hoog tempo (en ik las regelmatig dat dat vruchten afwerpt), maar laten we wel zijn: het gaat hier wel om publiek dat je koopt, met publiek geld. Dan is enige terughoudendheid over je succes toch wel op z’n plaats, zou ik denken. Vermeld de strategie in ieder geval. In een recent bericht van BNL wordt over de campagnes niet gerept. Over de aard van veel van die nieuwe volgers lees je verder ook niets, maar als je steekproefjes doet zie je dat veel van de volgers nieuwe of inactieve twitteraars zijn. Ook daar is niet per se iets mis mee, maar je kunt je wel afvragen hoe groot hun interesse of betrokkenheid werkelijk is.

Ik heb onlangs eens een account mogen bekijken die berichten op Facebook laat boosten tegen betaling. Het regent daar nieuwe likers. Maar het zijn grotendeels vreemde likers, die weinig lijken te hebben met het bedrijf en die al helemaal niet reageren op bijdragen. Ik heb het nog niet goed uit kunnen zoeken, maar wat ik zag bevestigt dingen die ik eerder las: je koopt getalletjes, geen betrokkenheid of oprechte interesse.

Dat neemt niet weg dat het nu tenminste gebeurt. De account is actief en ademt zelf wél betrokkenheid en oprechtheid. Dat is goed om te zien. Toch vind ik dat dat ook niet moet worden overdreven. Als ik schouderkloptweets zie in de geest van ‘ik zie dat hier ook in het weekend wordt getwitterd, petje af!’, dan denk ik slechts: is dat werkelijk zo bijzonder? De medewerkers doen het toch in de tijd van de baas? Of dat echt zo is weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat deelnemende  bibliotheken flink moeten betalen voor participatie en dat er ook is geïnvesteerd in een opstart- en opleidingstraject, terwijl er vast ook deelnemers bij zijn die eerder al 23 Dingen volgden.
Geen kwaad hierover verder. Het hoort er allemaal bij. Je moet niet bij alles zeuren over de investering, of de ‘Return on Investment’. Ook dat roep ik al jaren. Maar maak het niet mooier dan het is. Dat hebben we niet nodig.

Gerelateerd:
Artikel Bibliotheekblad: Social Media: marge of meerwaarde?
Bibliotheken op Twitter: folder of conversatie?
Het probleem sociale media
Het gaat niet gebeuren

@

4 Reacties

  1. Fabiola schreef:

    Dat is dus werkelijk in al mijn naïviteit dacht dat 18,4K ook 18,4K volgers waren… het past bij het katergevoel waarmee ik vanochtend wakker werd.

  2. @Fabiola: het zijn wel echte accounts verder hoor, maar ik vind zulke kanttekeningen altijd wel op z'n plek. Net als dat toen alle studenten een gratis pas kregen bij de ZB en een jaar later er in het jaarverslag stond dat het aantal abonnees gelijk was gebleven. Dat was geen jokken, maar het vertekent wel de werkelijkheid. Doen die studenten er ook iets mee?

  3. Mark Deckers schreef:

    Ah die Edwin. Ik zie je dat je me hier aanhaalt. Altijd alles in balans houden natuurlijk 🙂 uiteraard ben ik een onverbeterlijke optimist…. Maar mijn tweet ging over 1e paasdag, er is geen bibliotheek op dat moment open. En een paar semi-vrijwilliger en semi-betaalden zijn voor de bibliotheek aan het werk. Dat vind ik inderdaad heel mooi… En ja, de balans moet blijven maar azijnpissers (en daar reken ik jou NIET toe) zijn er al genoeg. Dank voor het compliment dus 😉

  4. Haha Mark, optimisme is alleen maar mooi en bemoedigende woorden zijn er ook veel te weinig, dus inderdaad: helemaal niets mis mee verder. Goed weekend!

Reageer