clear

zoeken

search

Als twittermentions je niet meer bereiken…

26 augustus 2012

Als je je als een vis in het digitale water wilt voelen moet je beginnen met loslaten, vooral met het loslaten van het idee dat je van alles op de hoogte moet blijven. Dat is niet te doen, punt. Ik geloof niet dat alle informatie die voor jou relevant is -of zou kunnen zijn- je uiteindelijk toch wel bereikt, maar dat betekent niet automatisch dat je hele dag bezig moet zijn met het monitoren van de grote real-time informatiestromen. Als je dat wel doet loop je gegarandeerd vast, vroeg of laat.

Hoewel ik het bovenstaande als uitgangspunt neem in mijn persoonlijke informatiemanagement ‘monitor’ ik waarschijnlijk meer dan een gemiddelde voorbijganger. Ik maak dankbaar gebruik van de attenderingsmogelijkheden die de verschillende platformen bieden. Misschien volg ik uiteindelijk wel meer dan goed is voor een mens, maar dat is nu even niet waar het me om gaat. Ik vind het kwalijker dat ik, door tijdgebrek en gemakzucht, in de loop van de tijd ben gaan vertrouwen op de goede werking van al die attenderingen. Natuurlijk weet ik wel dat Google Alerts al jaren volkomen ruk zijn, als het gaat om volledigheid, maar ik vertrouw er bijvoorbeeld wél op dat mentions op Twitter me altijd bereiken.

Dat is dus niet zo.

Aan het Twittericoontje onder de posting over het artikel in Vrij Nederland, van afgelopen vrijdag, zag ik dat die bijdrage 31 keer gedeeld was. Dat vind ik uiteraard prachtig en prettig, maar ik word bij zo’n getal dan altijd wel nieuwsgierig welke mensen die moeite namen. Topsy zet verwijzingen gelukkig keurig voor ons op een rij. In het overzicht zie ik echter ook verwijzingen staan die mentions bevatten. Voor de niet-ingewijden: ik doel daarmee op Twitterberichten waarin mijn gebruikersnaam wordt vermeld (@emijnsbergen). Zulke tweets zouden je dus gewoon moeten bereiken. Maar wat blijkt? De vriendelijke woorden van mensen als Margareth, Johan, Bert en Leminaa (‘Goed stuk @emijnsbergen’) bereikten mij helemaal niet. Niet via Twitter.com, niet via Tweetdeck en niet via de Twitterapp op m’n mobieltje. Doorklikken leert me dat het retweets zijn, die niet in beeld komen.

Daar baal ik dus van, dat ik daar niet op kan vertrouwen. Ik vind het namelijk vervelend, als ik niet eens wéét dat iemand me complimenteert. Het is ook niet handig als je niet weet dat iemand iets onaardigs over je verkondigt, trouwens.

En nu durf ik er dus ook niet meer op te vertrouwen dat dit een incident is, een kleine bug. En dan liegt Facebook ook nog. Damn.

@

7 Reacties

  1. Marina Noordegraaf schreef:

    Als mensen in your face wat (on)aardigs zeggen, kun je ze bedanken. Als ze een reactie op je blog (wat toch ook een soort van 'plek' is) geven, idem. Maar als de reacties 'zweven' en via verschillende socialmention systemen moeten worden achterhaald, wordt de afstand tussen actie en reactie almaar groter en de ruis/fouten daarmee onvermijdelijk ook. Wat mij helpt: mensen geven een reactie omdat ZIJ dat graag willen (als bedankje dat wat jij schreef hen raakte o.i.d.) en niet omdat ze daar vervolgens weer voor bedankt willen worden (denk ik dan toch ;-)). Als je zo'n bedankje wel wilt of teleurgesteld bent als die uitblijft, moet je checken of je reactie wel is aangekomen en in de tweet r.s.v.p. zetten 😉 Wat natuurlijk blijft is dat je dát wat onzichtbaar blijft, als 'afwezigheid' kunt interpreteren en daar dan conclusies uit kunt trekken die niet terecht zijn. Toch zijn die conclusies dan voor eigen rekening. i.m.h.o.

  2. Daar heb je een goed punt Marina. Een retweet is ook vaak vooral een bevestiging, een beetje te vergelijken met de duim op Facebook. We zijn gewend om bevestiging of afwijzing in dat soort dingen te zoeken, maar vaak is het gewoon een attenderen op. Inderdaad niet te vergelijken met een wedervraag, of inhoudelijke reactie op een blogpost bijvoorbeeld.

  3. Eric van Oevelen schreef:

    Een naamsvermelding van jou heb ik klaar staan in mijn Buffer voor dinsdag. Kun je nog eens checken of Twitter inderdaad stelselmatig faalt. Sterkte verder met de overkill aan informatie. Het komt me bekend voor 😉

  4. @twitter-33264720:disqus wat bedoel je dan precies met je Buffer? Sla je tweets op als favorieten om ze later alsnog te bekijken dan ofzo? Of doel je nu op een Twittertool? Die overkill gaan we gewoon grijnzend te lijf, zelf ook ons steentje bijdragend 🙂

  5. Clipit schreef:

    De hele dag monitoren daar geloven wij niet. Niet voor privé en al helemaal niet zakelijk! Waar we wel in geloven is dat we op enkele momenten van de dag een goed overzicht van de online en social media kunnen bieden met Clipit…wellicht voor de pro's een interessant idee…kopje koffie erbij en klaar 🙂

  6. Ik ben wel benieuwd waar jullie die samenvatting dan op baseren. Ik zou dan toch wel steeds willen checken of jullie alles wel checken 🙂

  7. Clipit schreef:

    Hi Edwin, dat kan hoor! Mail ons ff naar info @ met je contactgegevens, gaan we dat regelen. Om wel met de juiste verwachtingen te beginnen, we checken niet alles, dat doet zelfs Google niet. We scannen ongeveer 10.000 hoogwaardige online en social nieuwsbronnen…dus die mag je zeker allemaal checken, of zullen wij dat (en dat doen we graag) voor je uit handen nemen 🙂

Reageer