clear

zoeken

search

Hoe Yahoo Flickr de das omdeed

17 mei 2012

Weet je nog, Flickr? Die prachtige fotosite die jarenlang symbool stond voor alles wat het sociale web voor ons in petto had? Zeg eens eerlijk: gebruik je die site nog vaak?

Zelfs als je die vraag bevestigend kunt beantwoorden zul je waarschijnlijk moeten toegeven dat Flickr niet meer  ‘voelt zoals toen’. Het is nog steeds een gigant, een database om stil van te worden, maar ergens onderweg lijkt er iets kapot te zijn gegaan, vind je ook niet?

Mat Honan van Gizmodo vindt in ieder geval van wel. In How Yahoo Killed Flickr and Lost the Internet legt hij uit wát er volgens hem kapot is gegaan, en hoe. Dat is verdomd interessant leesvoer. Als ik terugkijk in de archieven zie ik dat ik na 2009 ook niet meer zo vaak over Flickr heb geschreven. Ik dacht altijd dat het slechts betere en interessantere alternatieven waren geweest, die mijn aandacht hadden doen verslappen, maar het stuk van Honan doet me inzien dat het meer was dan dat. Liefde werd geleidelijk wrevel, gemak werd onbehagen.

Je kunt dit verhaal ook loslaten op andere situaties. Creativiteit en slagkracht worden niet alleen opgeslokt door ‘het grote geld’; ze leggen vaak ook het loodje als ze ondergeschikt worden gemaakt aan een groot systeem, aan technologie of aan een organisatiestrategie. Als je dat in gedachten houdt en vervolgens de parallel trekt met -bijvoorbeeld- de ICT en websites van grote Nederlandse organisaties die steeds vaker worden gecentraliseerd en opgeschaald, dan zie je opeens de gevaren. Yahoo stelde niet de gebruikers centraal maar de database zelf, niet de bevlogen programmeurs maar de grote bedrijfsstrategie. Kijk eens goed om je heen en ga op zoek naar herkenningspunten uit dit verhaal. Je moet er niet van opkijken als je er meer vindt dan je lief is.

Killing.

@

Afbeelding: Gizmodo

4 Reacties

  1. Hetty Boerman schreef:

    ik heb altijd een verschrikkelijke hekel aan yahoo gehad, inderdaad omdat die de gebruiker niet centraal stelt. Ik was vroeger (voor yahoo het overnam) erg enthousiast over Flickr. Heerlijk dat je werd welkom geheten in telkens weer een andere taal. 't Was gewoon leuk. Maar toen yahoo het overnam kon ik bijvoorbeeld ineens niet meer inloggen. Yahoo is gewoon irritant. En ik snap dan ook niet dat het nog steeds bestaat.

  2. Dat Yahoo! toen die logins opdrong (o.a.) vond ik ook superirritant. In de jaren '90 was Yahoo een v.d. belangrijkste bestemmingen voor mij, maar dat is daarna eigenlijk nooit meer goedgekomen….

  3. Dave schreef:

    Yahoo heeft op een gegeven moment ook niet-Yahoo-gebruikers weer toegelaten, maar toen was het eigenlijk al te laat. Een ander voorbeeld van ten-dode-opgeschreven door een overname is Picnik, de online foto editor. Die is nu in Picasa/Google+ geïntegreerd en werkt voor geen meter meer op iets oudere computers… De interface van Google+ is ondertussen al net zo onoverzichtelijk als Facebook, dus ik ben overgestapt op PIXLR. Is gewoon een soort Photoshop online.

  4. Picnik was ik eigenlijk alweer vergeten…Wat is er toch eigenlijk veel wat komt…en verdwijnt..

Reageer op Hetty Boerman