clear

zoeken

search

De hype voorbij: uitgevers die apps aan de wilgen hangen

11 mei 2012

Like almost all publishers, I was badly disappointed. What went wrong? Everything.

Aldus Jason Pontin, hoofdredacteur van Technology Review. Afgelopen maandag verscheen zijn artikel Why Publishers Don’t Like Apps, met de ondertitel The future of media on mobile devices isn’t with applications but with the Web. Ik vind het een van interessantste bijdragen van deze week. Waarom? Omdat het bevestigt wat ik al een paar maanden vermoed: het succes van apps wordt vaak overdreven. Succes wordt meestal uitgedrukt in het aantal downloads van een app maar juist dat cijfer zegt helemaal niets. De meeste apps download je om even uit te proberen, daarna verwijder je ze weer of doe je er simpelweg niets meer mee. Daar lees je uiteraard maar zelden iets over, maar het schijnt dat deze vlieger opgaat voor 1 op de 4 apps.

Als ik kijk naar mijn ‘appgedrag’ en naar dat van mensen in mijn directe omgeving geloof ik het meteen. Ik gebruik zelf nog maximaal 20 apps van de honderden die ik tot op heden verkende. De helft daarvan gebruik ik slechts incidenteel. Tijdschriften-, boeken- en nieuwsapps vallen ook in die categorie. Er is nog zoveel te lezen en te bekijken, daar voegen veel apps alleen maar onbehagen aan toe. Voor nieuws heb ik meer dan genoeg aan Feedly. Langere artikelen lees ik later, met Pocket. Als ik snel iets wil opzoeken vind ik antwoorden meestal het snelst door te Googlen met Safari. Het traceren van de beste app kost me meestal meer tijd.

Mede daarom vind ik het interessant om te zien hoe uitgevers van apps de stormachtige ontwikkelingen van de eerste paar jaar iPad en iPhone nu beginnen te evalueren. De kans is groot dat er steeds meer bedrijven en uitgevers ‘uit de kast zullen komen’ met tegenvallende resultaten. Er zijn een paar grote jongens, die écht succes hebben (ook al duurt dat succes soms maar een paar weken of maanden) maar het gros van het aanbod in appstores is gedoemd tot falen. Dat is goed nieuws voor HTML5.

Meer:
The App is Dead (OK Not Really, But The Browser Is Back)
Facebook Says “Yo Google and Apple, HTML5 Apps Will Suck Until Your Mobile Browsers Improve”
Mobile apps, html5, native of wat anders?
HTML5 vaak betere optie dan apps op iOS

@

Afbeelding

2 Reacties

Reageer op J. Geraets