clear

zoeken

search

Klagen bij de gemeente: de BuitenBeter-app

31 mei 2010

Veel gemeentelijke websites zijn onoverzichtelijk, ook die van Zeeuwse gemeenten. Ik herinner me nog goed dat ik twee jaar geleden via de website van de Gemeente Middelburg een melding wilde maken van het feit dat het wegdek bij mijn voordeur was ingezakt en er vervolgens niet in slaagde om de goede ingang te vinden. Ik begon toen bij het menu, maar toen ik niet vond wat ik zocht onder ‘Wonen en Leven’ en de submenu’s ‘Veiligheid’ of ‘Milieu en Afval’, stapte ik al snel over op de zoekfunctie van de website.

Zoeken op ‘klachten’ of ‘melden vandalisme’, leverde echter geen of niet-relevante zoekresultaten op. Ik klikte dus op ‘contact’ en mailde naar het algemene mailadres van de gemeente. Dat ‘meldingen openbare ruimte‘ hetzelfde betekent als ‘klachten’ verzon ik na al dat gezoek niet meer. Een antwoord kreeg ik ook al niet, maar de mail bleek wel te zijn doorgestuurd. De volgende ochtend om half acht waren twee stratenmakers druk bezig het euvel te verhelpen. Dat verraste me dan weer in positieve zin.

Het bovenstaande gaat me waarschijnlijk niet nog eens gebeuren. Vorige maand werd de iPhone-app BuitenBeter namelijk gelanceerd, een gratis applicatie waarmee je ‘meldingen openbare ruimte’ zonder veel moeite aan je gemeente door kunt geven. Tot vandaag ging er vanuit dat de app alleen beschikbaar was als pilot, in de gemeente Eindhoven, maar een persbericht leerde me dat de toepassing nu ook elders gebruikt kan worden, ook in Middelburg.

Ik nam de proef meteen op de som met een proefmelding. Met behulp van GPS wordt je locatie automatisch bepaald. Je maakt een foto en omschrijving van het probleem en je klikt op versturen. Het enige dat je daarna nog moet doen is het invullen van je contactgegevens. Een kind kan de was doen.

Eindelijk een goed initiatief van de overheid. Hoewel? Het lijkt erop dat het helemaal geen initiatief van de overheid is, maar van het bedrijf Yucat. Nu ja. Ook goed. Een aanwinst is het in ieder geval.

@

9 Reacties

  1. henri achterkamp schreef:

    Hey Edwin,

    Weet je, ik heb BuitenBeter ook getest met een proefmelding, maar ik heb ook een echte melding gedaan aan mijn woongemeente Rijssen-Holten. En…..ik werd keurig netjes door de gemeente gebeld op mijn mobiel (waar ik de melding met foto mee had verstuurd) met een heel duidelijk antwoord.
    Het gebruiksgemak van de App voor de burger is enorm groot. Ik vind het een echte aanrader en sterker nog, ik vind dat iedere zichzelf respecterende ambtenaar met smartphone die App zou moeten gebruiken.

  2. @Henri: dat is goed om te lezen! Ik bedacht later nog dat zo'n app inderdaad wel mooi is, maar dat het ook kan leiden tot een toename in het aantal klachten (door laagdrempeligheid) en dan in het slechtste geval tot een slechtere afhandeling.

    Maar laten we daar nu eens niet vanuit gaan. Dit is gewoon een stap in de goede richting. Meer, meer! 🙂

  3. Grappig. Vorige week deed ik nog een oproep om gemeentelijke websites gewoon af te schaffen en nu werken onze Noorderburen al aan alternatieven. Goe bezig! (zoals wij zeggen).

  4. Ik was dit ook al eerder tegengekomen op het internet dat deze pilot in Eindhoven is gestart. Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar het resultaat, maar als ze inderdaad net zo snel reageren als op jouw uiteindelijk snel verstuurde mail, moet dat wel goed zitten. Enige kanttekening blijft bij mij hoe ze kunnen controleren op misbruik en snelheid van het doorgeven. Ikzelf zou namelijk niet zo snel ergens stil bij gaan staan om vervolgens via DigiD (mochten ze misbruik op deze manier willen voorkomen) in te loggen en dan ook nog wachten totdat ik GPS-signaal heb om het door te geven.

    groeten,

    Stijn

  5. henri achterkamp schreef:

    @Stijn: Aanmelden met Digid en zo is niet nodig. Je maakt een foto en je meld wat je hebt gezien. Vervolgens geef je je persoonlijke gegevens door (mail-adres en telefoonnummer) en verstuurd de melding aan die gemeente waar je je op dat moment bevind. Ik heb dus in mijn werkgemeente een melding gedaan en daar werkt het dus en ik een melding gedaan in mijn woongemeente en daar heb ik keurig telefonische reactie ontvangen.
    De melding kan dus op elke willekeurige plek gedaan worden. Het gebruiksgemak voor de burger stond en staat voorop en echt, het is superhandig.
    De pilot in Eindhoven gaat stapje verder, zodat je ook een terugmelding van de gemeente krijgt. Dus dan moet de gemeente ook iets van Yucat hebben draaien.
    De App BuitenBeter is dus al gewoon in heel Nederland bruikbaar.
    Ik weet niet hoe Yucat misbruik tegen gaat. Ik ga van de "oprechtheid" van mensen uit en dat die dus geen "valse" meldingen gaan versturen. Wellicht een check makkelijk inpasbaar is? Bijvoorbeeld een smsje terug naar de telefoon waar de melding vandaan kwam?
    Tenslotte: nee, ik ben geen medewerker van Yucat en heb er geen aandelen of een bonus o.i.d. voor ontvangen.

  6. Misschien kunnen ze de foto wel verplichten, of inderdaad even een sms terug. Of een tweet 🙂

    Telefonisch kun je natuurlijk ook misbruik maken van het systeem…

  7. @Peter: er valt met de maker vast wel te praten over uitbreiding naar het Zuiden 🙂 Ik weet niet welk verdienmodel eraan is gekoppeld, maar er is vast wel iets mogelijk…

  8. henri achterkamp schreef:

    @Edwin en @Peter:
    Het verdienmodel zit volgens mij aan de gemeentelijke kant. (de enige die dat zeker weet is Yucat zelf)
    Dus de koppeling naar de App op de smartphone, die een reactie van de gemeente terugzend naar de melder.
    Overigens hebben ze meer handige Apps voor gemeentelijke handhavers.
    Ik zal ze de link naar deze blog wel ff mailen.

Reageer op Peter Van den Brande