clear

zoeken

search

Bedreigt Microsoft de toekomst van Internet?

04 februari 2008


Marco Derksen vroeg zich zaterdag op Marketingfacts af of Google zich bedreigd voelt door het bod op Yahoo! van Microsoft.

Het lijkt er wel op want gisteren en vandaag doet Google van zich spreken. Gisteren publiceerde David Drummond een brief op het officiƫle Google Blog en het blijkt nu dat ook topman Erik Schmidt zich met de zaak bemoeit.

Het is de brief van Drummond die mij een beetje in verwarring brengt. Je zou denken dat Google vooral vreest voor zijn eigen positie maar dat is niet wat ze nu publiekelijk onderkennen. Google legt de nadruk op de toekomst van het internet, op de bedreiging van het open karakter. Als Microsoft ook de beschikking krijgt over de miljoenen maildiensten van Yahoo! kunnen ze hun monopolie ook online verankeren, volgens Google.

Wat ik me nu afvraag: doet Google eigenlijk niet precies hetzelfde? Ze hebben niet op alle fronten het monopolie maar zijn wel heer en meester op het web. Zouden zij dan nog echt hun motto ‘don’t be evil’ blijven nastreven of spelen zij hier nu de publieke opinie uit?

Dit is strijd op het hoogste niveau. De impact van een deal als deze is veel groter dan de hoogte van het overnamebod alleen.

Ik ben er nog lang niet uit in hoeverre het onderstaande citaat van Drummond gerechtvaardigd is:

In addition, Microsoft plus Yahoo! equals an overwhelming share of instant messaging and web email accounts. And between them, the two companies operate the two most heavily trafficked portals on the Internet. Could a combination of the two take advantage of a PC software monopoly to unfairly limit the ability of consumers to freely access competitors’ email, IM, and web-based services? Policymakers around the world need to ask these questions — and consumers deserve satisfying answers.

Dat wil ik inderdaad wel, bevredigende antwoorden, maar dan ook op mijn vraag over Google. Zijn zij wel te vertrouwen?

@

Afbeelding.

2 Reacties

  1. Wow!ter schreef:

    Normaal ben ik niet zo’n fan van de Huffington Post, mar voor het verhaal over de privacy aspecten van deze deal wil ik een uitzondering maken //www.huffingtonpost.com/peter-swire/privacy-key-to-yahoo-merg_b_84559.html

  2. Dank je wel Wouter, ik zal het binnenkort eens om mijn gemakje lezen!

Reageer