clear

zoeken

search

Geef je mening over (landelijk) chatten met de bibliotheek

14 februari 2007


We weten al vrij lang dat jongeren het liefst communiceren via sms en MSN. E-mail is voor bejaarden, beste mensen. Nu gaat mijn persoonlijke voorkeur eigenlijk ook uit naar e-mail (oh oh) maar ik heb genoeg ervaring met chatten om te weten waarom jongeren de voorkeur geven aan chat en instant messaging: het is snel, direct en makkelijk.

In de bibliotheekwereld zijn we altijd zo dol op statistieken. Ik zou wel eens willen weten welk percentage van inlichtingenmedewerkers al ervaring heeft met chat en sms. En dat dan afgezet zien tegen meningen over de noodzaak om het contact met jongeren te behouden.
Dat zou denk ik best een interessant beeld opleveren.

In het laatste bibliotheekblad las ik een artikel over een onderzoek naar mensen die nooit iets lenen in de bibliotheek (nulleners) maar er wel regelmatig komen. Interessant! Het lijkt me echter nog interessanter om een onderzoek te lezen naar mensen die nooit in de bibliotheek komen. Maar die wel bereikt kunnen worden. Via chat bijvoorbeeld.

Dat bibliotheken meer zouden moeten inzetten op nieuwe vormen van communicatie werd begin vorig jaar al erkend door het landelijk overleg van Provinciaal Service Managers Al@din. Daarom werd in het najaar van 2006 een pilot Instant Messaging in het inlichtingenwerk gehouden, onder leiding van Rob Coers. Het rapport over de pilot is inmiddels gepubliceerd.

Op de site van de VOB kun je meer lezen over de achtergronden van het rapport en kun je het rapport natuurlijk ook downloaden. Dit kan ook via de site van Rob.

Op de site van Rob is ook een forum ingericht waar je jouw mening kwijt kunt over dit onderwerp. Kun je je vinden in de aanbevelingen? Of ben je juist een fel tegenstander? Heb je drempelvrees misschien? Of vind je het maar aanmatigend, dit soort onderzoeken?

Kijk, het maakt helemaal niet uit wat je vindt, maar spreek je alsjeblieft eens uit. Reageer! Participeer! Heus, dat wordt gewaardeerd! Laat je gaan, spreek je uit! Het geeft tenminste de indruk dat er betrokkenheid is in de branche!

Ik overdrijf natuurlijk weer een beetje maar ik meen het wel. Het is zo zonde dat zoveel mensen schromen hun mening te geven. Maar het kan natuurlijk ook komen door de promotie van het forum. Op de site van de VOB wordt er niet over gerept in ieder geval. Daarom doe ik het wel. Het gaat me aan het hart.
En als je er dan toch bent: geniet ook vrijuit van de relevante documenten, of leg je bronnen vast in de Wiki (fouten maken mag daar niet alleen, ze worden zelfs gewaardeerd).

Of oefen! Oefenen zonder verwijtende blikken, zonder commentaar. Gewoon spelen. En als je wilt, kun je altijd met ons chatten!

En omdat het altijd zo lekker is om met een citaatje af te sluiten:

Les absents ont toujours tort

Te vinden op een straattegel in Middelburg.

Of op het web natuurlijk…

Truste skatjes

x

6 Reacties

  1. Marina .... schreef:

    op b.v. deze Wiki van éen van de cursussen digitaal inlichtingenwerk hebben inlichtingenmedewerkers kunnen zeggen wat ze de voor- en nadelen vinden van Chat (in dit geval t.o.v. E-mail). Misschien is een Wiki wel een goed (beter dan een forum) communicatiemiddel om de OBén zich uit te laten spreken? Beetje anonimiteit (indien gewenst) op zijn tijd doet soms wonderen.

  2. Maar je kunt ook anoniem reageren toch, of met andere naam?

    Een wiki is voor veel mensen dan toch ook weer iets te hoogdrempelig.

    Lastig blijft het :-/

  3. Jan * schreef:

    Bibliotheekmedewerkers in Nederland. Durf je te laten zien en horen met naam en toenaam. Wees niet bang voor elkaar of voor de baas. De baas vindt het fantastisch als je reageert en luistert graag naar je. Het ergste is dat bleue, afwachtende, die hang naar liever niet meedoen. Die vreselijke behoefte om dingen voor jezelf te willen houden. Dat altijd op de laatste rij gaan zitten bij presentaties. Ik ga er van schreeuwen tegen de maan en met m’n kop tegen de muur bonken.

  4. Jan * schreef:

    Sorry Edwin dat ik je mooie blog misbruik voor mijn tirades:-)

  5. Op de UB van de Universiteit van Amsterdam hebben ze UBAcoach: studenten voegen dit e-mailadres toe aan hun contactpersonen en stellen vragen als ze toch aan het chatten zijn. Het loopt nog niet meteen storm, maar men is enthousiast!
    Hier op de UB Groningen stuit ik op weerstand zoals Jan beschrijft, terwijl het toch zo simpel is om er gewoon mee te beginnen!

  6. @ Jan: geeft niet hoor, da’s ook een vorm van uiten he 🙂

    @ Frank: Ik heb die dienst van UvA wel eens uitgeprobeerd: dat is inderdaad een mooie aanvulling op het geheel. Inhoudelijk had ik niet zo veel aan het antwoord toen…maar ik werd wel meteen geholpen!

    Maar in Groningen is dan weer wel de vitrine!

Reageer