clear

zoeken

search

Een tipje van de overnamesluier: Google Video wordt zoekmachine voor YouTube

25 januari 2007


In oktober 2006 kocht Google videosite YouTube voor 1,65 miljard dollar. In de maanden die daar op volgden werd die transactie helemaal kapot geanalyseerd in de media en de speculaties waren niet van de lucht.
Nu de stofwolken van die deal enigszins zijn opgetrokken wordt duidelijk hoe Google de verschillende sites Youtube en Google Video hetzelfde marktsegment gaat laten delen: door er eentje voorzichtig te transformeren tot zoekmachine voor de ander. Zo blijven ze doen waar ze goed in zijn, namelijk zoeken, maar hebben ze er voor een zacht prijsje wel een mooie videogemeenschap bij gekregen. Listig!

Maar het binnenhalen van Youtube levert niet alleen goede dingen op voor de boys uit Mountain View: nu is er weer een akkefiet met Twentieth Century Fox. Die willen de naam van de gebruiker die het complete nieuwe seizoen van 24 op YouTube heeft gezet. Ergens wel begrijpelijk want Fox oogst veel succes met het zesde seizoen over Bauer c.s. Ze hadden dan ook een sluwe promotiecampagne. Ze gebruikten een afteltoon uit de serie op de radio. Steeds maar 2 seconden (dat heet een blink). Kenners van de serie wisten genoeg: de eerste avond keken er 15,8 miljoen mensen naar de serie!

Ik geloof het inmiddels wel met die serie. De eerste drie seizoenen heb ik een keer op dvd gekeken en ik moet toegeven dat die best origineel en spannend waren. Maar om nu nog eens 3 x 24 uur te kijken vind ik te mooi. Op dit moment houd ik het maar weer een tijdje bij muziek. Heb een relaxte wave en zit momenteel weer helemaal in de Velvet Underground, Eels en Sparklehorse. En niet te vergeten Okkervil River! Iemand tipte die band vorige week en ik ben er imiddels gewoon verslaafd aan. Het is lang geleden dat een plaat me zo pakte als Black Sheep Boy. Door mijn merg, door mijn been. Yeehaw!

@

2 Reacties

  1. Jan * schreef:

    Okkervil River. Nooit van gehoord! De MP3tjes klinken veelbelovend. Maandag ff proberen bij de CDR.

Reageer